Pysytään ketjujen aiheissa

Mutta kun yleensä siinä vaiheessa on jo pari tai muutama viesti ketjussa sitä OHI-aihetta. Tuolla tavalla saisin ilmeisesti vain yhden viestin uuteen ketjuun?

Jos haluat, että jonkun keskustelun osa, jos se on siis OT-keskustelua, siirretään uudeksi keskusteluksi, niin silloin voit kääntyä moderaattorin puoleen suoraan tai vaikka moderointiehdotukset ketjun kautta. Ainakin itse pyrin auttamaan mahdollisuuksien mukaan. Kaikkien ketjujen jatkuva lukeminen ajatuksen kanssa on aika työlästä moderoijille, joten aina ei itse löydä että mistä kohtaa ja mihin asti jotakin siirtäisi uuteen otsikkoon. Siksi toivon, että jos sinä (tai joku muu) ehdottaa jotakin siirrettäväksi, niin kerrotte mistä, mitkä viestit ja mihin eli mihin yläjaostoon ja mielellään mikä otsikoksi uudelle ketjulle. Näin toive toteutuu sellaisena kun sitä toivotaan. Toki on mahdollista että moderoija ei ole kanssasi samaa mieltä jostakin syystä ja myöskin enemmän kuin todennäköistä on se, että kun kaikki on siirretty niin alkaa purnaus siitä mitä on tehty. Mutta näin se menee tässä maailmassa.

Noin olen joskus tehnytkin mutta joskus siihen menee aikaa ja sama keskustelu mahdollisesti jatkuu kahdessa ketjussa, kuten tänään tuon vihkimisen rangaistuksen arvaamisessa. Mutta kai siihen vain sitten pitää tyytyä.

Viisaammat ja kokeneemmat voivat ehkä osata antaa paremman vastauksen. Itse en osaa enempää auttaa. :worried:

Viestejä voi myös liputtaa off topiciksi. Silloin ne on moderaattoreille helpompi löytää, eikä heidän tarvitse kahlata joka viestiä läpi.

2 tykkäystä

Huomio ihmiset! Offtopic-aarrearkussa on tuoretta ja aktiivista naispappeus- ja ehtoolliskeskustelua, joka olisi hyvä jakaa omaan ketjuunsa. Vastustaako joku näiden viestien siirtämistä julkiselle alueelle?

1 tykkäys

Tuota minun kysymystäni ei ole hyvä siirtää takaisin julkiselle.

Kysyin sitä ensin alkuperäisessä ketjussa mutta kun se meni offtopiciin, palasin asiaan. Se on paremmin käyttäjät-alueen aihe.

Oot kysynyt jo aika monta kysymystä siinä ketjussa, joten täsmennätkö vielä? Tarvittaessa yksityisviestillä.

3 tykkäystä

Minusta tuo olisi kyllä hyvä siirtää julkiselle!:+1:

1 tykkäys

Siinä on sekaisin eri aiheita ja kysymyksiä. Mieluummin ehkä jossakin naispappeusketjussa ja ehtoollisketjussa vois halukkaat jatkaa ilman että offtopicia on seassa

Itse olin eilen vähällä perustaa uuden ketjun otsikolla Seurakunnan eri tehtävät ja niiden sukupuolittuminen. Käytännössä koko rimpsu voisi olla sen alla. Jos sulle siis @tortoise käy että viestisi siirtyvät.
Ehtisitkö siirtää @Anskutin?

Lähetin yvn

Mieluummin niin että eri ketjuihin tai sitten kokonaan uus alku.

Tein tällaisen ratkaisun:

https://uskojarukous.fi/t/suljetun-alueen-ehtoollis-ja-virkaketju/6083

Tuore offtopic-rönsy omana ketjunaan mutta käyttäjien alueella. Tätä voi jatkossa käyttää sellaisiin aihepiiriin liittyviin kysymyksiin ja pohdintoihin, joita ei halua satunnaisten googlettajien nähtäville. Muunlaista keskustelua ehtoollisesta ja naispappeudesta yhdessä ja erikseen voi jatkaa julkisen puolen ketjuissa, joita varmasti löytyy hakutoiminnolla aiheen ympäriltä ihan riittävästi.

2 tykkäystä

Muistanko väärin, vai eikö jossain vaiheessa tullut linjaus, että jäsenalueelta ei kategorisesti siirretä viestejä julkiselle puolelle?

Voidaan siirtää, jos asiasta on annettu riittävä ennakkovaroitus eikä kukaan ole ilmaissut vastustavansa siirtoa.

Voisikohan ylläpito ottaa tämän linjauksen uudelleenharkintaan? Katoaahan koko käyttäjien puolen mielekkyys, jos sieltä voidaan siirtää viestejä julkiselle alueelle harkinnanvaraisesti, jollainen ennakkovaroituksen määritelmällinen riittävyys on.

5 tykkäystä

Toki asioita voidaan aina harkita uudelleen. Käyttäjien alueen ideana on kuitenkin 1) teologiaan liittymätön keskustelu ja 2) sellainen keskustelu joka ei ole tarkoitettu satunnaislukijoiden silmille. Jos kyseessä ei ole kumpikaan näistä, on käyttäjien alue lähtökohtaisesti väärä paikka keskustelulle. Näiden tilanteiden välttämiseksi ehdotan ketjujen jakamisessa kiinnitettävän huomiota siihen, että asiallisia teologia-aiheisia keskustelun rönsyjä ei mielellään siirrettäisi offtopic-aarrearkkuun (ja siten julkiselta puolelta käyttäjien puolelle), vaan niille haettaisiin aiheeseen sopiva julkinen ketju tai luotaisiin oma. Offtopic-aarrearkku olisi tällöin vain satunnaista sälää varten.

Siirtoja käyttäjien puolelta julkiselle puolelle on käytännössä edes harkittu lähinnä vain silloin, kun offtopic-aarrearkussa jatkuu pitkällinen asiakeskustelu. Viimeisimpien moderointilinjausten mukaan ilmoitus asiasta tulee antaa sekä kyseisessä jakotoimien kohteena olevassa ketjussa että jossain moderointiketjussa. Näille tiedotuksille ei varsinaista omaa ketjua ole, joten nappasin tällaisen käyttöön, ja se näköjään toimi. Omasta mielestäni tämä tiedotustapa on riittävä, mutta toki voidaan tehdä uudet säännöt jos käyttäjät sitä toivovat. Ja tosiaan ongelma pitkälti poistuisi aarrearkun käytön rajaamisella. Toki on vähemmän vaivaa siirtää aarrearkkuun kuin etsiä parempi ketju, mutta silti.

Ymmärrän, mitä haet takaa. Vastaan kuitenkin, että se on oikeastaan se ja sama, mikä on käyttäjä-alueen harkittu telos, päämäärä, kun se lähtökohtaisesti aitaa keskustelun tavallaan yksityisemmäksi kuin julkisella puolella käytävän. Tuo ominaisuus taas saa kirjoittamaan sellaista, mitä ei julkisella puolella tapahtuisi, vaikka sitten asialliseen teologia-aiheiseen ketjuunkin. Monesti kai tällaisessa ketjussa käyttäjien puolella kuitenkin on monenlaista aihetta.

Toisin sanottuna, käyttäjä tietää milloin hän kirjoittaa julkisella ja milloin käyttäjien alueella, ja molemmissa väistämättä vaikuttavat eri koodit eli se miten ja mitä kirjoittaa. Vähän kuin puhumme eri tavalla kotona, kahvipöydässä ja televisio-ohjelmassa.

Jos kategorinen kielto siirtää käyttäjien puolelta julkisuuteen vaikuttaa kohtuuttomalta, niin mielestäni voisi ainakin muuttaa sallimuksen positiiviseksi. Toisin sanottuna sen sijaan, että kysyttäisiin vastustusta kysyttäisiinkin ketjuun osallistujien suostumusta siirtää julkiselle puolelle. Tuohan on hyvien tapojen mukaista myös esim. toimitustyössä (pl. tietyt poikkeukset joissain äärimmäisen tärkeissä asioissa).

Mutta nämä ovat vain ajatuksiani. Jos ylläpito katsoo hyväksi pitäytyä nykykäytännössä, mikä minä olen sitä vastustamaan?

2 tykkäystä