Pysytään ketjujen aiheissa

Minua ärsyttää se, että viime aikoina foorumilla on jatkuvasti jätetty huomiotta ketjun aihe ja lähdetty pitkiin aiheen ohi meneviin ketjuihin. Pyydän keskustelijoita skarppaamaan asian suhteen: Pysytään ketjuissa niiden aiheissa. Jos uusi aihe syntyy, siitä keskustellaan omassa ketjussaan.

2 tykkäystä

Minua taas ärsyttää se, että joka lillukanvarresta pitäisi avata oma ketju, johon ei välttämättä tule kuin pari viestiä. Foorumikeskustelu on flow’ta, jossa pysyy kärryillä seuraamalla aktiivisesti keskustelua. Tiedän foorumeita, joissa yhden ketjun pituus voi olla satoja alasivuja. Itseäni ärsyttävät nuo pilkkomisilmoitukset huomattavasti enemmän kuin se, että jossain on muutama aiheen vierestä menevä kommentti keskustelun lomassa. Mutta tämä on taas tällainen makuasia, jossa ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä.

4 tykkäystä

Komppaan @timo_k:ta. Ihan joka pikku offtopicia ei tarvitse pilkkoa eri ketjuksi. Olisi muuten mukavaa, jos ohjelmistoalusta tukisi sitä, että sama viesti voisi olla yhtä aikaa monessa ketjussa näkyvillä.

1 tykkäys

Esimerkiksi tuo ketju, jonka aihe on “Pitäisikö ev.-lut. kirkosta erota”, on sellainen, että seikkoja puolesta ja vastaan voi tulla aivan laidasta laitaan aina tunnesyistä opillisiin syihin ymv. asti. Mikä voi olla off topicia niin laajassa aiheessa? Syitä eroon tai eroamattomuuteenhan voi olla niin paljon kuin on ihmisiäkin - ja ne kaikki liittyvät aiheeseen.

1 tykkäys

Pitäisikö evl. kirkosta erota -ketju on pysyvästi kiinni. Sitä en enää avata, koska selkeästi siinä keskustellaan aina vain uusista ja uusista aiheista, ja ketjun valintaa perustellaan sillä, että “yhyy tää tuntuu pahalta, yhyy en oo samaa mieltä” ja niin edelleen. Jos eroamisketju on suurketjuna, se luo jatkuvaa ikävää tunnelmaa tälle foorumille.

Toinen ketju, jonka pysyvää sulkemista olen miettinyt, on Evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous: ei kirkollista vihkimistä samaa sukupuolta oleville pareille. Siinäkin liikutaan vain homoteemassa siellä täällä. Se olisi sallittavampaa, jos kyseessä ei olisi Ajankohtaista-alue, joka on tarkoitettu uutisille ja ajankohtaisiin aiheisiin liittyvälle keskustelulle. Suuri homokeskustelu kuuluu Uskonnollinen keskustelu -alueelle.

@timo_k, viestisi Armonvakuutus ja absoluutio -ketjussa sen sijaan oli selkeästi sellainen laaja teema, josta ei vielä ole kunnollista ketjua foorumilla. Minulla oli itselläni aikomus tuo ketju perustaa vastauksena Elisabetin viestiin, mutta en sitä ehtinyt tehdä, sen vuoksi olin sen verran ärsyyntynyt viestistäsi. Tässä voi myös miettiä, mitkä ovat suuria - ja siten oman ketjunsa arvoisia - asioita ja mitkä ovat pienempiä asioita. Itse olen sitä mieltä, että neljäs uskonkohde on suurehko keskusteluasia ja tärkeä aihe. Ehkä olet eri mieltä tässä.

Muutenkin on tuntunut viime aikoina siltä, että keskustelu keskittyy erityisesti tuon eroamisketjun ympärille, josta sitten pilkomme käsityönä pienempiä ketjuja. Ketjujen pointti on siinä, että jostakin aiheesta voi keskustella. Suuressa ketjussa on aina omanlaisensa flow, niin kuin sanot, ja jos siellä keskustellaan aiheesta X, se hautautuu ennen pitkää ketjun sisään. Sitten kun joku haluaa aloittaa keskustelun aiheesta X, ei tuo suurketju enää löydy, eikä sinne hautautunut keskustelu, ja sitten aloitetaan sama keskustelu joko toisessa suurketjussa tai sitten sille (vihdoin!) perustetaan uusi ketju. Tämä ei ole kuitenkaan millään tavalla järkevää.

1 tykkäys

Kyllä aivan muut ketjut luovat sitä negatiivisuutta.

Samanlaista negatiivista tunnelmaa foorumille synnyttävät yksittäiset heitot, onelinerit,joiden tarkoituksena on vain viisastella ja yrittää jotenkin saada toinen ajattelemaan, että hän on väärässä ilman yritystä sanoa, missä.

Jäi epäselväksi @Silvanus kummanko viestistä olet ärsyyntynyt, minun vain timo_k:n?

Olen ollut menossa lähes koko päivän, niin en ole vielä kerinnyt lukea palstan kommentteja.

@timo_k:n. Sinun viestisi liittyi vielä ketjun aiheeseen, timok:n viesti puolestaan vain sinun viestissäsi esiin tulleeseen huomioon. Ärsytys johtui siis siitä, että olin aikonut aloittaa aiheesta uuden ketjun, ja timok ehti siihen kuitenkin vastata, mutta samassa ketjussa. Näin hän lisää moderaattorien tehtäviä, kun nyt moderaattorin pitää pilkkoa hänen viestinsä uudeksi ketjuksi.

Tämä ajattelemattomuus, siis moderaattoreiden taakan lisääminen, on kaikkein ärsyttävintä. Se on epäkohteliasta. Itselleni on tärkeää, että tällä foorumilla voidaan keskustella aiheista, mutta tämä aiheiden piilottaminen suurten ketjujen sisään on juurikin sen vastaista. Sen vuoksihan moderaattorit pilkkovat aiheita, siis jotta keskustelua voitaisiin käydä.

Ai niin. Timo_k mainitsi nämä joillakin foorumeilla olevat satojen sivujen mittaiset ketjut. Tällä foorumilla ei käytetä enää sivuja, vaan kaikki on pötkössä. Se kannattaa ottaa keskustelussa huomioon.

Muistutuksena se, että lyhyet onelinerit ja comebackit, joiden tarkoitus on vain näpäyttää, eivät ole osa hyvää keskustelukulttuuria.

Olisi hyvä, jos selvästi kriittisen puolen “Onko paastosta ja asketismista hengellistä hyötyä” -ketjuun kuuluvat viestit lähetettäisiin sinne eikä “Paasto kristillisessä elämässä” -ketjuun.

1 tykkäys

Moderointiehdotus -ketjussa on nyt pitkä litania kepu/persuviestejä. Onko @Origi-Naali lla vielä selekä kipiä? Pystyykö sillä tabletilla siedettävästi siirtämään kirjoituksia johonkin offtopiciin?

Kyllä tällä jo väliin pääsee kannettavankin ääreen. Aattelin että tuo poliittinen keskustelu voisi olla kunnes saan selvyyden, että missä raja kulkee näiden kepu, persu, punikki -juttujen suhteen. Sopiiko että siirtelen sitten?

Katsellessani mitä siellä oli niin tuolla jo Michelange oli niitä siirtelemässä, ja ihan oikein, ison joukon offtopiciin.

1 tykkäys

Onko tarkoitus, että tapahtumailmoitusketjussa on pelkät ilmoitukset ilman kommentointia? Vähän tylsää minusta. (Naali siirsi bioeettistä seksiä koskevan kysymykseni sieltä roskakoriin.)

90-mikäseolikaan kävi vaatimassa, eikä kukaan vastustanut… Kai siitä voisi pitää huutoäänestyksen.

Jos tuon ketjun tarkoitus on olla uskonnollisille tapahtumailmoituksille, ne hukkuvat kommentointien ja niistä rönsyilleiden keskustelujen viidakkoon. Olisi siis parempi jättää ainakin isommat avautumiset, kuten San Gennardo teki Sekl:n Rukouskonferensista tjsp muualle. Eikö tämä voisi olla vain lähinnä ilmoituksille.

Voihan ketjussa toki vaikka kysyä jotain mieleen tulevaa tapahtumaan liittyvää, mutta se oliko sinunkaan kysymyksesi ortodoksien käsityksistä bioeettisestä seksistä mitenkään sellainen olkoon mielipidekysymys. Tuohon SG:n tapahtuman yhteen aiheeseen se ehkä kyllä liittyisi, mutta siitäkin syntyisi iso määrä offtopic-keskustelua ja varsinainen tapahtuma jäisi luultavasti varjoon.

Jep. Pyynnöstä tein, mutta mea culpa. Olen kyllä samaa mieltä 90125:n kanssa, että ketju olisi hyvä pitää puhtaana, koska tuollaiset alueet olisi hyvä olla mahdollisimman selkeitä ja ilman rönsyjä. Jos jokaiseen asiaan kysyy jokaiselta luvan tai mielipiteen, niin päivässä ei muuta ehdi tekemäänkään. Jos taas ei mitään tee niin kaikki on kohta samanlaisia roskalaatikoita. Ja kaikkien mieleen ei voi koskaan olla, joten niin tai näin niin aina väärinpäin. - Anteeksi kuitenkin. -

3 tykkäystä

Saisiko ihan käytännön ohjeen, miten pitäisi toimia, jos ketjun sisällä alkaa keskustelu, joka alunperin sivusi ketjun aihetta, mutta josta tuntuu muodostuvan oma aiheensa?
Jos haluan vastata sellaiseen, voin toki aloittaa uuden ketjun - mutta silloin keskustelun alku jää eri ketjuun, josta se kenties myöhemmin siirretään, mutta siinä tilanteessa viestit eivät ole uudessa ketjussa oikeassa järjestyksessä.
Vai pyydänkö ensin siirtämään ketjut uuteen viestiin ja vastaan vasta sitten - jolloin kentien vanhaankin ketjuun ehditään taas välillä vastata samaan aiheeseen?
Ehkä jossain jo onkin neuvo - siinä tapauksessa linkki ohjeeseen tai viittaus, mistä ohjeen löytää, riittää.
Itse olen joskus vastannut ketjussa esiin tulevaan sivuasiaan ja todennutkin, että vähän menee ohi aiheen, mutta silti on tuntunut, että ei se ole kuitenkaan oman ketjun arvoinen. Vielä useammin olen aikonut kommentoida jotakin, mutta lopulta jättänyt kommentoimatta kokonaan, kun en tiedä, jatkanko OT-keskustelua vai aloitankon uuden aiheen - ja silti aiheen alku on siellä toisessa ketjussa. Tätä mietin nytkin erään ketjun kohdalla.
AIka usein näissä tilanteissa mietin sitäkin, lopetanko koko foorumille kirjoittamisen, kun tällaiseen pohdintaan menee turhaa aikaa.
:scream:

Nopea vastaus kiireisessä tilanteessa. Jos haluat että uusi ketju alkaa jostakin jo kirjoitetusta viestistä, niin paina sen viestin alalaidassa olevasta linkki-kaksoissilmukasta ja sitten aukeaa mahdollisuus josta voit valita +Uusi ketju. silloin tuo uusi ketju alkaa tuon viestin linkityksestä.

1 tykkäys