Minulla on raamatunluku ollut nuorempana satunnaista. Kun täytin 60, päätin, että en koskaan saa luetuksi Raamattua läpi, ellen aloita nyt. Onneksi joku täällä neuvoi minulle oppaan HETKINEN Raamatun lukemiseen ja siitä lähtien olen lukenut Raamattua päivittäin.
Esim. tämän päivän evankeliumiteksti Joh. 3:1-15 on semmoinen, että ihan sellaisenaan se on minulle vieläkin vaikeaselkoinen, mutta kiitos selitysten tajuan, että ymmärrän asian ytimen.
Raamattua lukiessa on hyvä käyttää apuna luotettavia oppaita sen sisällön oikein tulkitsemiseksi. Ihminen on näet luonnostaan liha ja sellaisenaan pyrkii vetämään “kotiinpäin”, tulkitsemaan Raamattua tukemaan omia perisynnin turmelemia intressejään kooten helposti itselleen oman käsityksensä uskosta ja liittymään sen seurauksena samoin tulkitseviin lahkoihin, jotka kyllä sanovat uskovansa, heidän uskonsa ollessa kuitenkin omatekoinen kyhäelmä, luottamus omiin tekoihin tai antinomismi. Surullista vai on, että nykyään Jumalan Hengen johtamia opettajia on sangen vähän. Siitä johtuen on rukoiltava, että saisi Jumalalta tuon kuuluisan lampaankorvan, jolla voi tunnistaa Paimenen äänen.
Joh 3:34: “Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.”
Tunnustan olevani se joku, sillä minulle tuli tuo opas jonkin aikaa ja huomasin sen hyväksi. Koska kuuntelen Jukka Norvannon opetuksia säännöllisesti, seuraan niiden järjestystä ja kuuntelun ohella monesti luen aiheena olevan kohdan myös itse.
Ihan noin systemaattisesti en kylläkään lue, mikä Hetkisen ohella tulisi luettua, mutta koska Norvanto menee Raamatun läpi noin neljässä vuodessa ja minulla on ohjelmasarjan kuuntelukertoja jo tullut melko täydellisinä useampi tässä yli 15 vuoden aikana, tunnen kohdat jo melko hyvin, ainakin suunnilleen tiedän mistä on kyse.
Miten sitten osata erottaa oikea opetus väärästä? Siihen on olemassa hyvin yksinkertainen vastaus ja se on uudestisyntyminen Jumalan Hengestä. Olihan Nikodemuskin ulkoisesti hurkas mies mennessään yöllä Jeesuksen tykö ja luotti farisealaisuuteensa. Jeesus kuitenkin tuhosi hänen uskontonsa sanomalla että ellei ihminen synny uudesti ylhäältä hän ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa, asettaen näin kaiken omatekoisen lakihurskauden Jumalan Hengestä uskon kautta tulevan vanhurskauden vastakohdaksi. Uudestisyntynyt ihminen kykenee kyllä erottamaan oikean väärästä.
Lestadiolaistenkin perusvirhe on juuri pitäytyminen ulkoisiin tekoihin joiden välityksellä he jakavat ihmiset vuohiin ja lampaisiin.
Otan esimerkin: Perheen tytär tulee raskaaksi, eikä isästä ole tietoa. Tällöin isä tuomitsee tyttärensä oikopäältä lain mukaan ja kutsuu tytärtään suvun häpeätahraksi, osoittamatta lainkaan armoa ja katsomatta Raamatusta kuinka Jeesus suhtautui aviorikoksesta kiinni tavattuun naiseen jota fariseukset vaativat kivitettäväksi. Jeesushan käski heidän ottaa kivet käsiinsä ja heittää naista kivellä sen joka oli synnitön, eikä sellaista löytynyt heidän joukostaan, vaan kaikkien oli laskettava kivet maahan. Näin Jeesus armahti kyseisen naisen osoittamalla, ettei synnitöntä ihmistä olekaan vaan kaikki ovat syntisiä, eivätkä siten voi perustautua laista tulevaan vanhurskauteen, omiin tekoihinsa, omaan uskoonsa.
Eikö tällöin myös tämän kuvittelemani isän myös tulisi suhtautua armollisesti tyttäreensä tiedostaen itsensä yhtä syntiseksi ja asettautumalla tyttätensä rinnalle yhtä syntisenä ja etsiä yhdessä yhteistä vastuuta kantaen keino kasvattaa syntynyt lapsi ilman tuomitsemista?
Enkä usko, että esimerkkini on mitenkään tuulesta temmattu, vaan jolla on vastineensa todellisuudessa tällaisissa ahtaissa lakiin perustuvissa uskonnollisissa liikehdinnöissä.
En tiedä juuri lestadiolaisuuden kohdalla, mutta yleisellä tasolla olet ehdottomasti oikeassa. Hankalaksi muuten menee erityisesti silloin, jos samaan aikaan sekä tuomitaan abortti jyrkästi ja kohdellaan aviottoman lapsen saaneita täysin toisen luokan kansalaisina. Eli jos tekee oikein ja seurakunnan opetuksen mukaan, eikä tee aborttia, tulee yhteisön hylkiöksi. Silloin voi tuntua, että välttääkseen tämä on helpompaa tehdä abortti, koska siitä ei samalla tavalla jää kiinni.
Meillä on sängyn päädyssä älypuhelin, joka toimii Wifin kautta ja joka ilta mennessämme nukkumaan laitan siitä kuulumaan Jukka Norvannon Raamattu kannesta kanteen -ohjelmia. Paljon siitä tulee kuultua mielenkiintoista raamatunselitystä. Kieltämättä jossain vaiheessa uni voittaa, mutta paljon siitä saa silti irti, kun vuosikaudet olemme harrastaneet tätä. Saatan vaihdella kohtia summassa. Tällä hetkellä ovat psalmit menossa.
Ei se ihan taida olla. Usea ihminen on kertonut että nukahtamisvaikeuksissa Norvanto auttaa. He ovat silti pitäneet häntä arvossa selittäjänä. Ääni on monotonisen nukuttava.
Kuuntelin Norvantoa Radio Dein kanavalta noin yli 20 v sitten kun ajelin työmatkoja arkisin iltasella. Ei se liikaa silloin onneksi nukuttanut.
Se oli muuten Jukka Norvanto, joka suositteli Hetkistä kirkossamme pitämällään raamattuluennolla. Hän oli silloin Hetkisen päätoimittaja. Otin onkeeni ja tilasin pariksi vuodeksi.
Minusta Jukka Norvannolla on erittäin miellyttävä ääni, ei monotoninen. Saan kyllä oikein hyvin unen päästä kiinni ilman RKK ohjelmiakin, mutta nukkumaanpanoaikaan ei ole muuta häiriötä viemässä huomiota ohjelmalta. Sen verran paljon on tullut kuunneltua, että on siitä jotain mieleenkin jäänyt. En kaipaa paasaavaa ääntä, uskon vähemmälläkin.
Minäkin olen kokeillut Hetkistä, mutta en saanut sen avulla raamatunlukua käyntiin. Aloin sitten lukea Jukka Norvannon ohjelman esimerkin mukaan vuorotellen Vanhan ja Uuden Testamentin kirjoja ja se on toiminut. Minustakin Hetkinen on kyllä muuten todella hyvä ja olen tullut sen kautta siunatuksi, kun sitä on käytetty raamattupiirimateriaalina.
On siunattua, että meillä on niin paljon erilaisia mahdollisuuksia lukea Raamattua. Itse asiassa Hetkinen ei kyllä etene systemaattisesti, vaan siinä on vaihdellen eri kohtia Raamatusta.