Amerikkalaisten poliitikkojen pakollisen “uskonnollisuuden” tuntevat kaikki. Mutta nyt näköjään Ranskassakin, jossa on jo 112 vuotta vallinnut radikaalimpi maallisuusperiaate sekä jyrkempi kirkon ja valtion ero kuin ehkä missään muussa länsimaassa, positiivisesta suhteesta uskonnollisuuteen yleensä ja ehkä kristinuskoon aivan erityisesti on tullut vaalivaltti.
Vasemmistoliberaali viikkolehti l’Obs (virallisemmin Le Nouvel Observateur) on äimän käkenä. Presidenttiehdokkaiden uskonnollisuutta ruotiva artikkeli on otsikoitu: “Presidentinvaalit: mutta miksi pirussa kaikki ehdokkaat ovat uskiksia?” (Présidentielle: mais pourquoi diable tous les candidats sont-ils cathos?) Käännän eilen julkaistusta jutusta pari keskeistä pointtia:
François Fillon [keskusta-oikeisto], ”gaullisti-katolilainen” ja usein nähty vieras Solesmen benediktiiniluostarin retriiteissä; Marine Le Pen [Kansallinen rintama], ”ei-niin-aktiivinen messuvieras”, joka käy kirkossa ”jouluna ja pääsiäisenä sekä perhejuhlissa, häissä, kasteissa ja hautajaisissa”; Emmanuel Macron [sitoutumaton], joka vetää mystistä vaalikampanjaa ja on äskettäin uskoutunut Obs-lehdelle kääntyneensä katolisuuteen 12-vuotiaana; Benoît Hamon [sosialistipuolue], lapsena kastettu ja katolista koulua käynyt bretoni… ja jopa Jean-Luc Mélenchon [äärivasemmisto], entinen vapaamuurari, joka uskoutui Famille chrétienne –lehdelle: ”Minulla on katolinen kotitausta, minä siis tunnen talon [so. kirkon] tavat”.
Siis jopa Mélenchon!
Tämä ex-kommunisti on suomalaisille luultavasti tuntemattomin koko joukosta eikä hänellä ole vakavasti otettavia mahdollisuuksia edes ensimmäiselle kierrokselle. Mélenchon on jonkinlainen paikallinen Dan Koivulaakso, tosin pari- kolmekymmentä vuotta vanhempaa vuosikertaa. Ja hänkin siis kehuskelee katolisilla juurillaan ja mainostaa jopa toimimistaan messupalvelijana tridentiläisen messun viimeisinä vuosina… No, nykyisillään Mélenchonin “katolisuutta” toki leimaavat vapautuksen teologian sateenkaaren värit.
Kuinka tämän poliitikkojen paluun kristillisille juurille voisi selittää? Onko tässä kyse jonkinlaisesta identitaarisesta reaktiosta? Ehdokkaat yrittävät kosiskella sitä yleisen mielipiteen kerrostumaa, jossa islamin elinvoima herättää ahdistusta ja joka reagoi [Ranskassa viime aikoina tapahtuneisiin lukuisiin] jihadistien terrori-iskuihin etsimällä itselleen uutta voimaa katolisesta ylpeydestä. François Fillonin voitto oikeiston esivaaleissa ja Benoît Hamonin vastaava menestys oman leirinsä ateisteja vastaan selittyvät näin.
En toki ota kovin vakalta kannalta yhdenkään ehdokkaan uskonnollisuutta. Kaikesta huolimatta se, että asiasta ylipäätään puhutaan ja että ehdokkaiden positiivista suhdetta katolisuuteen on katsottu parhaaksi mainostaa, on hyvä uutinen; se kertoo osaltaan siitä, mitä ranskalaisen äänestäjän, kadunmiehen ja -naisen ajatuksissa liikkuu.