Rek. usk. yhdyskunnat ja avioliittoon vihkimiset

Katolilaiset noin periaatteessa saavat mennä naimisiin vain katolisessa kirkossa katolilaisen kanssa. Kummastakin säännöstä toki voi saada hyvästä syystä dispenssin ja varsinkin toisuskoisen kristityn kanssa avioitumiseen sen saa Suomessa melko helposti, kunhan kumpikin on kirkon silmissä vapaa avioitumaan. Enemmistö avioliitoista taitaa näillä main olla tällaisia kahden kirkkokunnan välisiä siten, että vihkiminen tapahtuu katolisessa kirkossa. Toisen osapuolen kastamattomuus sen sijaan on sakramentaalisen avioliiton este; jonkinlaisen kirkollisen siunauksen tällaisellekin liitolle voi silti saada.

Tietenkin sitten kirkon jäsenistössä on paljon niitä, joita kirkon säännökset eivät voisi vähempää kiinnostaa, ja he saattavat mennä naimisiin jossain muualla.

2 tykkäystä

Noista seka-avioliitoista joku joskus käytti vertausta vieraan ikeen kantamisesta. Toki jonkinlainen alustava yhteisymmärrys pitää olla että yleensä alttarille asti päästään. Mutta noin teorian tasolla jos toinen diggaa Tulkaa kaikki -ideologiasta ja toinen vaikka LHPKsta niin eihän siiä seuraa kuin itku ja hammasten kiristys.

2 tykkäystä

Kyllä, hyvästä syystä voi saada luvan ja hyvä niin. Ei tarvitse kummankaan vaihtaa kirkkokuntaa.

1 tykkäys

Minulle tämä syy olikin yksi ratkaiseva, kun 90-luvun alussa päätinkin, ettei minusta taida tullakaan katolilaista, vaikka kurssinkin jo aloitin. Vaimomarkkinat olisivat käyneet melko pieniksi, vaikkakin maailmanlaajuisesti suuremmiksi, kun kuulin että muuhun kirkkokuntaan kuuluvan kanssa avioitumisen tarvittaisiin Paavilta saatu lupa. Niin ainakin silloin meille kerrottiin.

Kyllä siihen sentään piispan lupa riittää!

1 tykkäys

Voi olla, mutta meillä oli isä Teemu Sippo ja piispa Paul Verschuren opettamassa ja jotain tällaista jäi silloin mieleen. Voi olla myös että kyseessä oli erityistapaus.

1 tykkäys

Loistavat opettajat! Minut vihittiin seka-avioliittoon -92. Isä Jan Aarts vihki pienessä morsiamen kotiseudun kirkossa. Eikä mitään ongelmia prosessissa ollut - varmaan siksi, ettei ollut esim. vanhoja avioeroja rasitteena…

2 tykkäystä

Minulle on jostain tullut käsitys, että mikäli katolilainen avioituu ei-katolilaisen kristityn kanssa niin pariskunnan tulisi sitoutua kasvattamaan mahdolliset lapsensa katolilaisiksi. Pitääköhän tämä paikkansa?

Käsittääkseni ortodoksien ekumeenisissa avioliitoissa kirkon toive on, että lapsista tulisi ortodokseja, mutta se taitaa jäädä toiveen tasolle ja pariskunta päättää itse.

1 tykkäys

Kyllä pitää! Mekin allekirjoitimne tästä sitoumuksen ennen vihkimistä.

1 tykkäys

Vaatimus ei ole enää ehdoton. Katolilaisen osapuolen tulee “tehdä parhaansa” lasten katolisen kasvatuksen eteen, mutta toisuskoiselta osapuolelta ei vaadita mitään vakuutuksia.

5 tykkäystä

Tämä on edistystä! Koettiin tämä sitoumus juttu aikoinaan vähän ahdistavalta…

1 tykkäys

Vähintäänkin ahdistavilta. Ja koska katoliset seurakunnat ovat pieniä näkee nopeasti käyvätkö ne ja ne lapset messussa vai eivät.

Onko se pelkästään negatiivinen asia? Minusta tuntuu, että nykyään on liiankin helppo jäädä pois messusta ja siitä tulee helposti tapa (että ei käy).

2 tykkäystä

Näin umpiluterilaisena en tiedä kuinka tyypillistä on käydä perheinä katolisessa messussa. Ei se pelkästään negatiivista ole. Kyllä vuonna 2023 lapset tekevät omia päätöksiään tulevatko messuun vai eivät.

Luterilaisena olen itse käynyt oman perheeni kanssa jumalanpalveluksessa sekä myöhemmin oman miehen ja lasten kanssa, kaikki yhdessä. Kovin pienet lapset eivät kyllä meillä ainakaan tehneet asian suhteen omia päätöksiä. Kun molemmat vanhemmat lähtevät, niin silloin on luonnollista, että kaikki lapset lähtevät mukaan.

2 tykkäystä

Täällä toinen! Ongelmia kahteen eri kirkkoon kuulumisesta ei meillä ole ollut. Johtuu ehkä siitä, että vaimo ei ole koskaan ollut omassa kirkossaan aktiivinen. Ja minäkin olin jo avioliiton solmimisen aikoihin melko passiivisesti katolisuutta praktiseerava… Mutta nimenomaan tuleva vaimo halusi, että katolinen pappi meidät vihkii morsiamen kotipitäjän pienessä puukirkossa.

Lienee harvinaista, että puoliso oikein toivoo vieraan kirkkokunnan paopia vihkimään. No harvoin vihkipappi on henkilökohtaisesti tuttu, joten ei kauhean isoa merkitystä.

No eihän seurakunnalla tai millään uskonnollisella yhteisöllä, hyvänen aika, ole sananvaltaa siihen mitä perheen neljän seinän sisällä tapahtuu.

Et selvästikään tunne lahkomaisia, tiivitä kirkkokuntia ja yhteisöjä. Niissä perhe tai yksilö ei todellakaan voi itsenäisesti päättää asioitaan. Olen itseasiassa iloinen puolestasi, ettei sinulla ole tätä tietoa. Vapaa tahto on tärkeä asia.

Lisäys ja selvennys: En siis tarkoittanut, että katolinen tai ortodoksinen kirkko olisivat lahkoja. Niidenkin sisällä on myös tiiviimpiä yhteisöjä ja ohjaajia, jotka voivat haluta vaikuttaa paljonkin yksilöiden elämään. Varsinaiset lahkot ja kultit ovatkin sitten oma lukunsa.

No, tässä tapauksessa vihkipappi oli minulle hyvinkin tuttu… Ja vihkikirkko taas oli morsiamelle hyvinkin tuttu.

1 tykkäys