Ridley Scottin Exodus

Viime yönä sattumalta huomasin, että telkkarista tuli joku Mooseksesta kertova elokuva. Ohjelmatiedot kertoivat, että se oli Ridley Scottin 2014 ohjaama leffa Exoduksesta. Jostain syystä en ollut aikaisemmun kuullutkaan koko elokuvasta. Ajattelin antaa sille muutaman minuutin mahdollisuuden, ja se osoittautuikin erinomaiseksi. Tykkäsin ja katsoin kiinnostuksella loppuun, mutta siis alkua en nähnyt.

Minusta elokuva ei ollut teologisesti mitenkään ongelmallinen, vaikka olen tällainen konservatiivi-fundamentalisti. Toteutus on tietenkin tekijöiden näkemys aiheesta, mutta silmiini ei pistänyt mitään selvästi Raamatun kertomuksen vastaista, ja siinä oli monia mielenkiintoisia ja puhuttelevia näkemyksiä. Suosittelen.

1 tykkäys

Oliko se se, jossa Jumala oli hiukan kiukutteleva pikkupoika?

Pasolinin Matteuksen Evankeliumi taitaa olla viimeisin Raamattu aiheinen leffa, jonka olen nähnyt - telkkarista.

Oli. Yllätyin itsekin kun tämä ei minua juurikaan vaivannut. Jollakin tavalla asia on elokuvassa esitettävä; perinteinen esitystapahan on hieman kaikuva ja etäinen miesääni kankealla puhetyylillä, mikä ei mielestäni kuitenkaan ole mikään kanoninen esitystapa.

Tunnustan että en jaksanut 10 minuuttia pidempään katsoa tuota Pasolinia. Ihan kiva idea, mutta ei jaksanut innostaa sen enempää.

1 tykkäys

Exodus on näemmä saanut IMDb:ssa yleisöarvosanakseen 6.0 (vajaan 150t arvioitsijan ka). 10 vuotta vanhempi Passion of the Christ’in vastaava ranking on 7.2 (197t arviota). Pasolinin elokuva on vuodelta 1964 ja arvioitu 7.9 pisteen arvoiseksi. Tosin arvioita on vain vajaa 9500.

Il Vangelo Secondo Matteo oli aikanaan ehdolla Oscar-palkinnon saajaksi kolmessa kategoriassa mutta ei voittanut. Voitti sentään Suomessa Jussi-patsaan parhaana ulkomaisena elokuvana vuonna 1968.

:grinning: Tätä ei jostain syystä mainittu DVD:n kannessa.