Ristintien meditaatiot

Rakkaan ristintiehartautemme olennainen osa ovat kunkin neljäntoista ristinaseman kohdalla mietiskeltävät lyhyet meditaatiot. Joissakin (en sano kaikissa) moderneimmissa meditaatioissa on aika eriskummallisia piirteitä. Puhdasta camp-huumoria on tietenkin luterilaisen kansankirkon hallinnoima “ekumeeninen” Via Crucis -näytelmä pääsiäispyhinä. Ei siitä sen enempää. Mutta joidenkin uudempien meikäläistenkin meditaatioiden kohdalla joutuu vähän miettimään, että mitähän tekemistä sillä mahtaa olla kyseisen aseman tai ylipäätään koko ristintien kanssa.

Siksipä päätinkin suomentaa abbé Jolyn toimittamasta Uskovien messukirjasta neljätoista perinteisempää meditaatiota, jotka ovat paremmin kartalla siitä, mistä Herran passiossa on kyse: synnistä ja lunastuksesta. Yritän julkaista yhden meditaation päivässä, joten koko setin pitäisi olla paketissa parin viikon päästä eli passioviikon perjantaina. Periaatteessa jokaisen meditaation yhteydessä olisi hyvä laulaa yksi säkeistö Stabat Mater -hymnistä, mutta en löytänyt Tubesta muita kuin kokonaisia hymnejä. Samoin jätän pois asiaan kuuluvat rukoukset, sillä aktiiviset katolilaiset tuntevat ne muutenkin. Kuvitan kutakin ristinasemaa mm. Mel Gibsonin elokuvan katkelmin. Jos välttämättä tahdotte kommentoida näitä, tehkää se johonkin toiseen ketjuun.

Ensimmäinen asema:

Jeesus tuomitaan kuolemaan.

Mietiskelkäämme, kuinka ihailtavasti Jeesus alistui ottamaan vastaan osakseen tulleen täysin epäoikeudenmukaisen tuomion; muistakaamme, että häntä ei tuominnut yksin Pilatus, vaan mekin [tässä ristintiehartaudessa] nyt läsnä olevat olimme yhdessä muiden koko maailman kaikkien syntisten kanssa vaatimassa hänen kuolemaansa. Sanokaamme siis hänelle tuska sydämissämme: Oi, suloisin Jeesus, koska juuri meidän syntiemme tähden sinun täytyi kuolla, auta meitä sydämemme pohjasta vihaamaan syntejämme, jotta niitä katuisimme, tekisimme parannuksen sekä saisimme niistä anteeksiannon ja armon.

10 tykkäystä

Toinen asema:

Jeesus ottaa ristin harteilleen.

Mietiskelkäämme, kuinka lempeästi Herramme ottaa runnelluille ja verta vuotaville hartioilleen kärsimyksensä kauhistuttavan välikappaleen. Näin hän tahtoo opettaa meitäkin kantamaan omat ristimme ja kärsivällisesti hyväksymään kaikki vastoinkäymiset tulivatpa ne osaksemme taivaasta tai toisten kaltaistemme taholta. Oi lempein Jeesus, ei olisi ollut sinun asiasi kantaa tätä ristiä, sillä sinä olit täysin viaton; meille se risti olisi kuulunut, sillä olemme täynnä syntiä ja kaikkinaista pahuutta. Anna siis meille voimaa seurata sinua tällä tiellä ja mukisematta hyväksyä elämämme mukanaan tuomat vastoinkäymiset, niin että näkisimme niissä tilaisuuden pyhitykseen ja tien taivaalliseen isänmaahamme.

2 tykkäystä

Kolmas asema:

Jeesus kaatuu ristin painon alle.

Mietiskelkäämme Jeesusta Golgatan tiellänsä. Ruoskimisen ja orjantappurakruunun seurauksena Jeesus oli vuotanut niin paljon verta, että voimiensa heikkoudessa hän nyt sortuu raskaan taakkansa alle ja kaatuu maahan. Lopulta hän nousee jälleen saatuaan sitä ennen osakseen entistäkin raaempaa väkivaltaa, jonka hän kuitenkin otti vastaan ilman suuttumuksen merkkiäkään. Tällä tavoin hän on halunnut sovittaa kaikki meidän omat lankeamisemme; näin hän opettaa meitäkin nousemaan katumuksen kautta aina kun onnettomuudeksemme sorrumme synteihimme. Oi laupiain Jeesus, ojenna meille turvallinen kätesi kaikkien tämän elämämme vaarojen keskellä. Vahvista armollasi meidän heikkouttamme, niin että rohkeasti seurattuamme sinua Golgatalle saisimme kerran maistaa Elämän puun hyvää hedelmää ja tulla sinun kanssasi autuaiksi iankaikkisuudessa.

2 tykkäystä

Neljäs asema:

Jeesus kohtaa pyhimmän äitinsä

Mietiskelkäämme, kuinka tuskallista on täytynyt olla tälle jumalalliselle Pojalle joutua kohtaamaan siunatuin Äitinsä tällaisissa olosuhteissa ja vastaavasti tälle Äidille nähdä rakas Poikansa tällaisen kohtelun uhrina. Tuhat tuskien miekkaa lävistää hänen äidinsydämensä tämän näyn edessä. Hän tahtoisi reväistä Poikansa pyöveleiden kynsistä, mutta hän tietää, että tämä kaikki tapahtuu meidän pelastuksemme tähden. Näin Maria uhraa oman rakkautensa yhdistäen sen Poikansa ristinuhriin ja jakaen poikansa kärsimyksen tahtoo pysyä hänen rinnallaan loppuun asti. Oi Maria, tuskien Äiti, rukoile puolestamme, että mekin saisimme sen sydämiimme sen palavan rakkauden, jolla sinä seurasit Poikaasi Golgatalle, niin että me sinun kanssasi seisoisimme lujina ristin juurella.

1 tykkäys

Viides asema:

Simon Kyreneläinen auttaa Jeesusta kantamaan ristiään

Mietiskelkäämme Jeesuksen suurta hyvyyttä meitä kohtaan. Jos hän armossaan salliikin meidän osallistua ristinsä kantamiseen, se ei johdu siitä, että hän, joka kannattelee koko maailmankaikkeutta, ei todella jaksaisi itse ristiään kantaa. Mutta hän tahtoo opettaa meitä yhdistämään omat kärsimyksemme hänen kärsimyksiinsä ja näin osallistua hänen katkeraan kalkkiinsa. Oi Jeesus, Herramme, sinä joit kaikkein katkerimman kalkin ja jätät meidän juotavaksemme vain mitättömän osan. Älä anna meidän omaksi vahingoksemme kieltäytyä tästä vähäisestä pisarasta. Auta meitä vapaaehtoisesti hyväksymään ristimme, että kerran saisimme yhdessä valittujesi kanssa asua elävien maassa.

1 tykkäys

Kuudes asema:

Pyhä Veronika kuivaa Jeesuksen kasvot

Mietiskelkäämme, kuinka tämä pyhä nainen tunkeutuu pelottomasti sotilasjoukon lävitse voidakseen nähdä Jeesuksen. Veronika joutuu näkemään herransa kasvot syljen, pölyn, hien ja veren peitossa, ja tämän näyn satuttamana hän puhkeaa kyyneliin. Veronikan rakkaus nostaa hänet kaiken pelon yläpuolelle, ja hän lähestyy Jeesusta pyyhkiäkseen hikiliinallaan Hänen kasvonsa, nuo pyhät kasvot, jotka ovat kaikkien pyhien suurin ilo ja joiden kirkkauden edessä enkelitkin peittävät silmänsä siivillänsä. Oi Jeesus, sinä ihmislapsista kaunein, millaiseen tilaan sinun rakkautesi meitä kohtaan onkaan sinut suistanut! Mutta koskaan sinä et ole enemmän palvontamme arvoinen kuin nyt vapaaehtoisen alennuksesi syvimmällä hetkellä. Me polvistumme sinun jumalallisen majesteettisi eteen ja anomme sinua unohtamaan kaikki syntimme ja palauttamaan meidän sieluillemme niiden alkuperäisen kauneuden joka on peittynyt meidän syntiemme lian alle.

1 tykkäys

Seitsemäs asema:

Jeesus kaatuu toisen kerran

Mietiskelkäämme, kuinka Jumal-ihminen kaatuu jälleen kerran katuun. Ajatelkaamme tätä pyhää uhrikaritsaa, joka makaa maan tomussa hirveän taakkansa alla alttiina sotilaiden ja pyöveleidensä julmuudelle. Tämä Jeesuksen toinenkin kaatuminen on tarkoitettu todisteeksi meille hänen rajattomasta rakkaudestaan. Hän myös tahtoo osoittaa meille, että vaikka niin usein kaadumme samoihin synteihin, meidän ei pidä menettää toivoamme vaan että voimme panna kaiken toivomme hänen armoonsa. Tie taivaan valtakuntaan on ohdakkeinen, ja perille pääsemme vain kärsimysten ahjon lävitse. Oi Jeesus, meidän voimamme, varjele meitä kaatumasta synteihimme ja pelasta meidät epätoivosta, joka tekee turhiksi sinun kärsimyksesi, joilla olet halunnut vapautta meidät ikuisesta kuolemasta.

1 tykkäys

Kahdeksas asema:

Jeesus lohduttaa itkeviä Israelin tyttäriä

Ihailkaamme sitä suurenmoista anteliaisuutta, jolla Jeesus unohtaa omat kärsimyksensä voidakseen kokonaan keskittyä lohduttamaan näitä pyhiä naisia, jotka surevat hänen kohtaloaan. Hän kehottaa naisia itkemään pikemminkin omien lastensa ja tuhoon tuomitun isänmaansa tulevan ahdingon tähden; näin Jeesus tekee meillekin tiettäväksi, että osoittamallamme myötätunnolla ei hänen silmissään ole arvoa, ellemme ensimmäiseksi sure syntejämme, jotka ovat hänen omankin kärsimyksensä todellinen syy. Oi rakas Jeesus, kiusattujen sielujen tosi lohduttaja, käännä puoleemme armahtava katseesi; vahvista meitä alati armollasi, että voisimme seurata sinua ristintielläsi yhdessä Jerusalemin tyttärien kanssa ja että heidän laillaan saisimme sillä tiellä kuulla samat lohdulliset ikuisen elämän sanat.

1 tykkäys

Yhdeksäs asema:

Jeesus kaatuu kolmannen kerran

Mietiskelkäämme nyt, kuinka Jeesus jo lähestyy Golgataa. Herra nostaa silmänsä kohti sitä paikkaa, jolla hänet pian uhrataan vihollistensa raivolle. Tällä hetkellä hänen mieltään painaa erityisesti tieto siitä, kuinka me parantumattomat syntiset kerta kerran jälkeen lankeamme aina samoihin synteihin sekä siitä, että edes hänen ristillä vuodattamansa veri ei voi syntisten paatuneinta enemmistöä pelastaa. Tämä ajatus lävistää Jeesuksen lempeän sydämen tuskallisemmin kuin mikään hänen kokemistaan ruumiillisista kidutuksista; Herra tuntee voimiensa loppuvan ja kaatuu maahan kolmannen kerran. Oi Jeesus, rakkauden uhrikaritsa, nyt sinut siis uhrataan ihmisten pelastukseksi. Lahjoita armossasi meille ajallisen uhrisi kaikki ansiot, että kerran voisimme uhrata sinulle kiitosta ja ylistystä iankaikkisuudessa.

1 tykkäys

Kymmenes asema:

Jeesukselta riistetään vaatteet

Mietiskelkäämme, kuinka suurta tuskaa Jeesukselle on täytynyt aiheutua siitä kun pyövelit riistivät häneltä hänen vaatteensa. Kaikki hänen ruoskinnan aiheuttamat haavansa aukesivat. Mutta vielä tuskallisempaa hänelle oli tulla tällä tavoin paljastetuksi koko tuon suuren väkijoukon edessä. Oi Jeesus, Jumalan karitsa, olet tullut teloituspaikallesi valittamatta ja suutasi avaamatta. Kuinka väkevää ja kaunopuheista sinun hiljaisuutesi onkaan! Kuinka vahvasti se velvoittaakaan meitä luopumaan omasta kärsimättömyydestämme elämän mitättömien huolien edessä! Sinä annoit riistää itseltäsi vaatteet sovittaaksesi sen, että me olemme onnettomuudeksemme kadottaneet kallisarvoisen ja lahjaksi saamamme armon puvun. Auta meitä löytämään se uudelleen ja riisumaan yltämme vanha ihmisemme niin että vastedes eläisimme kokonaan sinun pyhän sydämesi mukaisesti.

https://www.youtube.com/watch?v=EsH41Q1XJvo

2 tykkäystä

Yhdestoista asema:

Jeesus naulitaan ristiin

Mietiskelkäämme, kuinka Jeesus antaa itsensä pyöveleidensä käsiin ja levittää kätensä ristinpuulle. Millaista tuskaa hänen on täytynytkään kokea, kun vasara nuiji naulat hänen siunattujen käsiensä ja jalkojensa lävitse! Naulat repivät hänen ihonsa ja lävistävät hänen luunsa; veri virtaa vuolaana, ja hänen tuskiaan lisää vielä polttava jano. Voi syntiä, kirottua syntiä, joka yksin on syynä tähän kaikkien kärsimysten perikuvaan, tähän meidän pelastuksemme uhriin! Kristityt, ajatelkaa sitä suunnatonta rakkautta, joka tekee tämän uhrin mahdolliseksi! Lävistäköön tämä näky meidän sydämemme, niin että siinä heräisi halu luopua kaikesta maallisesta nautinnosta ja että se lakkaamatta antaisi naulita itsensä ristille yhdessä Jeesuksen kanssa.

https://www.youtube.com/watch?v=cKznxJ-dm7I

(Pieni trivia: kädet, jotka naulitsevat Jeesuksen ristiin, kuuluvat ohjaaja Mel Gibsonille; miettikääpä sitä.)

1 tykkäys

Kahdestoista asema:

Jeesus kuolee ristillä

Mietiskelkäämme, kuinka Jeesus, joka on Jumala ja kokonaan pyhä, vetää viimeisen henkäyksensä kahden rosvon väliin ristiinnaulittuna, ihailkaamme hänen lempeyttään ja hänen rakkautensa mittaamatonta voimaa. Jeesus anoo Isältä anteeksiantoa omille pyöveleilleen, hän lupaa viisaalle rosvolle taivasosan, hän uskoo pyhän Äitinsä rakkaimman opetuslapsensa hoitoon; lopulta, kun kaikki on täytetty, hän jättäytyy kokonaan Isänsä käsiin ja vetää viimeisen henkäyksensä meidän puolestamme. Samalle hetkellä kaikki luodut julistavat hänen jumaluuttaan, ja itse luontokin huokaa surusta nähdessään Luojansa kuolevan. Voi syntisiä, sillä vain he voivat pysyä kylminä tämän riipaisevan näyn edessä! Katsokaa vapahtajaanne, nähkää, miten hirveään tilaan teidän rikoksenne ovat hänet saattaneet. Hän kuitenkin antaa teille anteeksi, jos vain vilpittömästi kadutte. Hänen jalkansa ovat kiinni ristinpuussa odottamassa teitä, hänen kätensä ovat levitetyt ottamaan teidät vastaan, hänen kylkensä on avoin ja hänen sydämensä haavoittunut vuodattaakseen teille ehtymätöntä armoa, hänen päänsä on kallistunut antaakseen teille rauhan ja sovinnon suudelman. Rientäkäämme siis nyt kaikki ristin juurelle ja kuolkaamme [synnille] hänen tähtensä, koska hän on ensin kuollut meidän tähtemme.

1 tykkäys

Kolmastoista asema:

Jeesuksen ruumis otetaan ristiltä ja annetaan hänen Äidilleen

Mietiskelkäämme tämän lempeän Äidin surun syvyyttä oman poikansa kuoleman hetkellä. Maria ottaa kallisarvoisen ruumiin käsivarsilleen, hän tutkistelee poikansa kalpeita mutta verisiä ja muodottomia kasvoja; Jeesuksen silmät ovat elottomat, hänen suunsa on kiinni, hänen kyljessään on avoin haava, hänen kätensä ja jalkansa ovat lävistetyt. Tämä näky merkitsee Marialle hänen oman marttyyrintiensä raskainta hetkeä, ja Jumala yksin tuntee sen täyden hinnan. Oi Maria, meidän syntimme ovat sinunkin tuskiesi syy; meidän syntimme ovat lävistäneet sinun sydämesi naulitsemalla Jeesuksen ristiin! Laupeuden Äiti, hanki meille anteeksianto ja anna meidänkin palvoa sinun rinnallasi ristiinnaulittua rakkauttamme. Painukoot sinun ristin juurella kärsimäsi tuskat niin syvälle meidänkin sydämiimme, ettemme koskaan unohtaisi niitä.

1 tykkäys

Neljästoista asema:

Jeesus lasketaan hautaan

Oi Jeesus, rakas Vapahtajamme, tässä on siis sinun siunattu ruumiisi, pelastuksemme kallisarvoinen pantti! Olkoon meidän suurin lohtumme tässä kyynelten laaksossa sinun kauhean kärsimyksesi ja kuolemasi muisto, sillä sinä kestit sen kaiken vain lunastaaksesi meidät vapaiksi. Sinä tahdoit tulla lasketuksi aivan uuteen hautaan osoittaaksesi meille, että voidaksemme lähestyä sinua pyhimmässä sakramentissa tarvitsemme uudistuneen sydämen; puhdista meidät siis kaikista tahroistamme ja tee meidät arvollisiksi osallistumaan usein pyhään juhlapöytääsi. Salli meidän haudata tähän samaan hautaan kaikki syntimme ja paheemme, niin että himoillemme sekä kaikelle maalliselle kuolleina voisimme elää Jumalaan kätkettyä elämää ja saisimme lopulta katsella sinua kasvoista kasvoihin kaikessa kirkkaudessasi ja kunniassasi.

1 tykkäys

Ristintien epilogi:

Otin kuvan tänä aamuna Turun pyhän Birgittan ja autuaan Hemmingin kirkossa pyhän lauantain laudeksen aikoihin. “Herran ruumis” laskettiin hautaan eilisen pitkäperjantain liturgian jälkeen. Ensi yönä hauta tietenkin tyhjenee, ja tyhjää hautaa saamme meditoida kirkossamme koko pääsiäisajan. Kyseessä on eräänlainen jouluseimi-asetelman vastine pääsiäisajalle. (Valitan kuvan huonoa laatua. Kännykkäkamerani ei ole kaksinen.)

3 tykkäystä