RT: Tsetseenijohtaja kiittää Putinia muslimien tukemisesta

RT on kyllä propagandatuutti, mutta.

…ja Kadyrov on Putinin sylikoira, jota melko suuri osa tšetšeeneistä vihaa verisesti.

Venäjän uskontopolitiikka on kuitenkin mielenkiintoinen ilmiö. Ei noin tehokasta artikkelin kuvaamaa tukea muissa länsimaissa näe.

Tottahan se on, että Putin tukee muhamettilaisia, vaikka samaan aikaan hänen trollitehtaansa syyttävät länttä heikkoudesta muhamettilaisinvaasion edessä. Venäjällähän on miljoonia muhamettilaisia ja Putin oli kiltisti vihkimässä Euroopan suurinta moskeijaa käyttöön yhdessä Erdoganin kanssa.

3 tykkäystä

Islam on yksi Venäjän perinteisistä uskonnoista. Putin tukee sitä niinkuin muitakin vastaavia. Ei siinä ole mitään kummallista. Sen sijaan lännen ns “liberaalien” islamin tukeminen on minusta kummallista. Islamhan edustaa aivan päinvastaisia arvoja. Mutta lännessähän on nykyään tärkeintä vastustaa kristinuskoa. Ehkä tietyt piirit laskevat, että tukemalla islamia kristillisyyden asema heikkenee yhteiskunnassa.

1 tykkäys

Suurimmassa osassa “lännen” maista valtaosa väestöstä identifioituu kristityksi ja usein myös valtiolliset merkkipäivät ovat uskonnollisviritteisiä. Väitteesi on siis tässä kohden eriskummallinen.

Siitä olen samaa mieltä, että Islam ja Venäjä edustavat samanlaisia arvoja ja että kummankin arvot voisivat pysyä kaukana länsimaista.

2 tykkäystä

Kannattaisi varmaan vähän perustella sanomisiaan. Muissakin Euroopan maissa kuin Suomessa lehdistö kirjoittaa jatkuvasti kristinuskoa vastaan. Kirkkolliset skandaalit ovat suosikkiaihe ja räikeät kristinuskonvastaiset kirjoitukset tavallisia. Islamista sen sijaan ei saa kirjoittaa yhtään poikkipuolista sanaa.

Putin on kiinnostunut lähinnä järjestyksen säilymisestä Venäjän federaatiossa. Tsetseniassa islam edustaa perinteisiä arvoja ja järjestystä. Varsinaisella Venäjällä taas ortodoksinen kristinusko edustaa sitä. Putin on lapsena kastettu ortodoksi, mutta todennäköisesti ei kuitenkaan harras uskovainen, (vaikka mikä minä olen häntä arvostelemaan.)

Monilla ihmisillä uskonto ei näytä ollenkaan vaikuttavan poliittisiin mielipiteisiin tai tekemisiin. Uskonto on heillä kuin se ei toimisi tässä maailmassa ollenkaan, vaan muodostaisi oman erityisen saarekkeensa. Itse en ymmärrä kuinka joku suomalainen ortodoksi kykenee näkemään Venäjän pelkästään pahana oli sitten kysymys Keisari-Venäjästä, Neuvosto-Venäjästä tai nykyisestä Venäjästä. Olemme sentään saaneet ortodoksisen uskomme Venäjän kautta, ja kuuluimme ennen Suomen itsenäistymistä Venäjän ortodoksiseen kirkkoon.

1 tykkäys

Minä en koe noin. En koe saaneeni ortodoksisuuteen liittyen oikeastaan mitään Venäjältä - puhumattakaan siitä, että olisin koskaan kuulunut heidän paikalliskirkkoonsa. En ole venäläisille mitään velkaa. On tietysti kiva juttu, että Venäjälläkin on ortodokseja, mutta sillä ei ole ollut mitään tekemistä oman uskoontulemiseni, kirkkoon hakeutumiseni, ortodoksisuuteen tutustumiseni tmv. kanssa. Karjalaisia en pidä venäläisinä. Heidänkin vaikutuksensa on omaan uskooni ollut kuitenkin hyvin vähäinen.

1 tykkäys

Minä tein niin. Islam on oman viestisi mukaan perinteinen uskonto Venäjällä ja että se edustaa lännen liberaalien arvojen kanssa päinvastaisia arvoja.

Väitteesi erikoisuus taas juontuu siitä, että kristinusko on lännen valtauskonto. Jos juonnat käsityksesi kulttuuripiiristä median yksittäisten juttujen perusteella, niin se on vähän erikoista.

Juuripa näin. Yhdysvaltojen sylikoira taasen on ollut jo melkein sata vuotta Saudi-Arabian Al Saudin suku, jonka edustamaa wahhabi-salafismia vieroksuvat ja pelkäävät kaikki ei-ko. sunnilaisuutta edustavat muslimit.

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.