Ruotsin kastetilastot

Ruotsissa kastettiin viime vuonna 42,7% syntyneistä lapsista Ruotsin kirkkoon, kymmenen vuotta sitten määrä oli vielä 62,3%. Kasteiden määrän laskuun vaikuttaa se, että yhä enemmän lapsista syntyy ulkomaalaistaustaisille sekä se, että nuoret ruotsalaiset ovat jättäneet kirkon suuressa määrin.

Ruotsin kristillisyys on kovaa vauhtia katoamassa.

1 tykkäys

50 vuoden vahva yritys valtion, Ruotsin kirkon ja median yhteisponnisteluna kantaa hiljalleen hedelmää.

Toimiihan Ruotsissa muitakin lapsikastetta käyttäviä kirkkoja kuin Ruotsin luterilainen kirkko. Ehkä lapsena kastettujen osuus ei ole aivan niin pieni kuin tuon uutisen esittämät luvut antavat aihetta ajatella. Vertailun vuoksi: Venäjällä kastettiin neuvostoaikana puolet lapsista.

Erilaisiin ortodoksisiin ja orientaalisiin kirkkoihin kuuluu reilu 160000 henkeä Ruotsissa (2012-13 tilasto). Katoliseen kirkkoon noin 100000 (2015). Lisäksi osassa protestanttisia vapaakirkkoja on lapsikaste käytössä tai hyväksytty. Ruotsin kirkossa on jäseniä yli 6,1 miljoonaa (2016).

Olisi mielenkiintoista nähdä, tuleeko näiden muiden kirkkokuntien kastemääristä niin paljon, että vielä yli puolet Ruotsissa syntyneistä lapsista kastetaan.

Onko ainakin katolisissa yksi nolla liikaa?

Joo, Noin satatuhatta jäsentä.

Mihin tämä väite perustuu? Meinaan vaan jotta Venäjän kirkko kun ei ainakaan tuolloin pitänyt minkäänlaista jäsenrekisteriä.

Heidän omaan ilmoitukseensa. Mistä sinä tiedät, ettei minkäänlaista tilastointia ollut?

Näin ovat mulle kaikki venäläiset papit itse kertoneet. Ja ymmärrettävää onkin, jotta neukkuaikana moinen rekisteri olisi ollut melkoinen riski.

2 tykkäystä

Minä taas perustan kantani kirkkohistorialliseen kirjallisuuteen, jossa on ollut arvio tuosta puolen väestön kastamisesta lapsena N-liitossa. Mutta kai se sitten on niin, että luostarissa oleminen ja jonkun venäläisen papin tapaaminen perehdyttää kaikkiin asioihin paljon paremmin kuin historian tai teologisten aineitten opiskelu. Ei missään voida elää kokonaan ilman tilastoja, kyse on vain niiden tarkkuudesta.

Anteeksi nyt hyvän riidan(alun) pilausyritys, mutta toistaiseksi on ollut seuraavia Suuria Erimielisyyksiä:

“Venäjällä kastettiin neuvostoaikana puolet lapsista.”
“Mihin tämä väite perustuu?”
“Näin ovat mulle kaikki venäläiset papit itse kertoneet.”

sekä

“[…]Venäjän kirkko kun ei ainakaan tuolloin pitänyt minkäänlaista jäsenrekisteriä.”
“Mistä sinä tiedät, ettei minkäänlaista tilastointia ollut?”
“Minä taas perustan kantani kirkkohistorialliseen kirjallisuuteen, jossa on ollut arvio tuosta puolen väestön kastamisesta lapsena N-liitossa.”

Eli kumpikin esitti väitteen, kysyi toiselta mistä tieto on peräisin ja sai myös vastauksen kysymykseensä. Kumpikaan ei vastauksen saatuaan ole ainakaan vielä yrittänyt kiistänyt toisen tietoja eli väittänyt toisen olevan väärässä.

Wikipediassa sanotaan:

According to both Soviet and Western sources[citation needed],[which?] in the late 1980s the Russian Orthodox Church had over 50 million believers

Eli tämä tulee myös aika lähelle tuota 50 prosenttia, mutta tässäkin tiedon lähde puuttuu.

Olen myös kohdannut nimenomaan tiedon, että kasteita ei ainakaan kaikkialla ja kaikkina aikoina rekisteröity mihinkään Neuvostoliitossa, koska ainakin joissakin vaiheissa lasten kastaminen oli virallisesti kiellettyä. Uskonto oli sallittua vain täysi-ikäisille.
Virossa, joka myös oli osa Neuvostoliittoa, ei ole rekisteröity aina rippikoulua ja konfirmaatiotakaan, vaan niihin osallistujat saivat itselleen todistuksen; seurakunnat eivät rekisteröineet tietoa, koska olisivat joutuneet raportoimaan ne viranomaisille.
Kasteiden varmasta määrästä ei voi olla tarkkaa tietoa siksikään, että NL:ssa toimi myös suuri määrä maanalaisia seurakuntia, jotka eivät kirjanneet ja ilmoittaneet mitään minnekään.
Olen kohdannut kirjallisessa aineistossa myös tapauksia, joissa kaste on epävarma - henkilölle on kerrottu jo edesmenneen isoäidin vieneen hänet lapsena kasteelle, mutta asiasta ei ole mitään todistetta.
Itse olen kaiken lukemani ja kuulemani perusteella sitä mieltä, että uskontoa koskevat luvut Neuvostoliiton ajalta ovat parhaassakin tapauksessa vain arvioita.

Suomessa usein korostuu ajatus, jonka mukaan ihminen on kirkon jäsen, kun hänen nimensä on jossain rekisterissä. Noissa entisissä kommunistimaissa elävät saattavat sen sijaan suhtautua erittäin epäluuloisesti kaikenlaisiin rekistereihin, joihin ihmisiä listataan milloin milläkin perusteella - tietysti siksi, että kommunistihallinnon aikana ei yleensä ollut hyväksi, jos oma nimi löytyi jostain rekisteristä. Jos esivallan epäluulo jostain syystä sattuikin kohdistumaan juuri siihen porukkaan, niin sitten oma nimi löytyi kansanvihollisten joukosta. On siis aivan ymmärrettävää, jos neuvostoajalta ei löydy samanlaisia kastetilastoja tmv. kuin meillä Suomessa. Kyllä ne ihmiset silti itse tietävät, onko heitä kastettu vai ei.

Varmaan useimmat, mutta kyllä entisen NLn alueelta on kuulunut niistäkin, jotka eivät tiedä.
Mutta tässä oli nyt kyse laajemmin kastettujen määrästä, ja ilman rekistereitä ei voida tietää, kuinka suuri osa väestöä on kastettu, vaikka yksittäinen ihminen oman kasteensa tietäisikin.

Lisäys: Oma lukunsa ovat vielä ne venäläiset ns etniset ortodoksit, jotka katsovat olevansa ortodokseja, vaikka eivät ole kastettuja eivätkä koskaan kirkossa käy. Mutta kun “venäläinen on ortodoksi” ja joidenkin mielestä jopa kääntäen “aito ortodoksi on venäläinen”. NLn hajoamisen jälkeen ensimmäisessä Venäjän väestölaskennassa yllätti, kuinka moni ilmoitti olevansa sekä ateisti että ortodoksi.

Ihan vain muistutukseksi, jotta oon teologian maisteri ja ihan ortodoksien koulutusohjelmasta. Ja yliopistossa opin myös semmoisen asian kuin lähdekriittisyys… :grin:

Mihinkään neukkuaikaisiin tilastoihin ei ylipäätänsä voi luottaa, oli kyse mistä tahansa. Niitä kun aina vääristeltiin kulloisenkin tarkoituksen mukaan.

Neuvostoaikaan venäläiset olivat ortodokseja, vaikka heitä vainottiin, kun taas nykyään, kun kirkko on taas muodissa, ei voi aina luottaa kaikkiin tiedonantajiin. Opintoihin vetoamisesta ei ole tällä foorumilla mitään hyötyä, kun täällä joka toinen on teologian maisteri. Itsekin olen sellainen ja nimenomaan uusimman ajan kirkkohistoriaan erikoistunut, joten eiköhän lopeteta tämä kina ja palata takaisin Ruotsin kirkon tilanteeseen.

Itsepähän teologian opiskelun esiin otit… mutta summa summarum: venäläisten ortodoksien määrästä ei ole olemassa mitään luotettavaa tietoa.

Neuvostoliitossa ainakin luterilaisille on myös tehty maallikkokasteita, koska luterilaiset papit oli tapettu tai karkoitettu. Samoin heitä kastettiin ortodoksisessa kirkossa.

Kotimaassa on tällainen uutinen:

Mielenkiintoista uutisessa oli se, että Tshekissä 91% nuorista identifio itsensä uskonnottomiksi. Katoliset maat yleensä ovat tuossa nimittäin toisessa päässä. Suomen luvut olivat: 59% uskonnottomia, 37% kristittyjä ja 4% muiden uskontojen tunnustajia.

Tässä vielä alkuperäinen uutinen:

Mielenkiintoinen tilasto Englannista: 7% identifioituu anglikaaneiksi ja 6% muslimeiksi.

Hej, tämä stemmaa. Valitettavasti. Se on surullista, että me ruotsalaiset emme ole hyviä kastamaan. Viimeset tilastot tragista.

Tämä syystä kurssiin tarvitaan muuton. Myös Suomessa on tsempattava.

2 tykkäystä