Sairaiden voitelu


#1

Oletko turvautunut sairauden voiteluun?
Joku kerran jossain kyseli, onko sairaiden voitelu varsinaista uskomushoitoa…
Avun päätoimittaja on kirjoittanut ainakin pari kirjaa sairastumisestaan syöpään ja sen hoidoista. Ortodoksina hän piti luonnollisena vastaanottaa hoitojen yhteydessä myös sairaiden voitelun sakramentin. Se antoi sielulle rauhan taistelussa vaikeaa sairautta vastaan.
Minulla on samankaltainen kokemus. Sain pitkäaikaista hoitoa vaikeaan sairauteen. Hoitojen loppupuolella tiedustelin seurakuntani papilta mahdollisuutta saada sairaiden voitelun sakramentti. Aika järjestyikin hyvin nopeasti…
Toimitus on kolmiosainen. Ensin oli pappilan puolella ripittäytyminen. Sitten siirryttiin kirkon puolelle, missä seurasi joukko rukouksia tietyn kaavan mukaan ja sitten pyhällä oljyllä voitelu. Sen jälkeen pappi nouti kirkon pääalttarilla olevasta sakramenttilippaasta hostian ja sain siis ehtoollisen.
Koko tapahtuma oli varsin koskettava ja merkityksellinen, koskapa edellisestä ehtoollisesta oli kulunut vuosia, parannuksen sakramentista vielä paljon kauemmin…
Sairaiden voitelun vastaanottaminen antoi kyllä tietynlaista mielenrauhaa ja luottamusta, että tästäkin selvitään. Rauhaa ja uskoa tulevaisuuteen oli antanut jo aikaisemmin Valamosta hankkimani Pyhän Panteleimon Palkattaparantajan ikoni…


#3

Tämmösistä messuista en ole Suomessa kuullut…
Seniorimessuja on katedraaliseurakunnassa järjestetty vuosikymmeniä ja alettu järjestää myös ainakin Tampereella. Mutta niihin ei ole liittynyt messun lisäksi muuta.
80- luvulla katedraaliseurakunnassa ainakin toimitettiin iltamessun jälkeen joskus syksyllä P. Blasiuksen siunaus, jonka uskotaan auttavan kaikenlaisiin kurkkukipuihin - varmaan ennalta ehkäisevästikin. Oiva toimitus flunssa epidemioiden aikaan!:grinning:


#4

Sakramentit ovat ihmeellinen ja usein myös itselleni yllättävä apu. Sakramentit uudistavat jopa oman ajattelun ja asenteiden muotoa tasapainoisempaan suuntaan.
Olen pyytänyt ja vastaanottanut sairaiden voitelun.


#5

Hetkinen, mitenkäs tämä voitelukuvio nyt milläkin kirkkokunnalla menikään? Olen ollut siinä käsityksessä, että ortodokseilla on sairaiden voitelu ja katolilaisilla viimeinen voitelu, jonka toki voi saada useammankin kerran, mutta huomattavasti dramaattisemmissa tilanteissa kuin yli 60v ikä yksinään. Onko katolisen kirkon linjaus nyt siis jotenkin muuttunut tässä asiassa, vai onko se luterilaisessa ymmärryksessä alunperinkin hahmotettu väärin? (Siltä osin kuin sairaiden voitelua luterilaisuudessa käytetään, ei siinä ole mitenkään rajattu sairauden vaikeusastetta, mutta tuskin sitä kehtaisi ihan pienestä pyytää.)


#6

Katolisilla on myös sairaiden voitelu. On totta, että aiemmin -tämä aiemmin on kyllä ollut aika kauan sitten, ennen 1960-lukua- sairasten voitelu oli käytännössä aina viimeinen voitelu ja sitä nimeäkin käytettiin ko. sakramentista. Mutta sakramentti on ollut sairaiden voitelu kyllä silloinkin.

En tiedä tarkemmin, miksi tuota 60 vuoden ikärajaa käytetään. Mutta useissa seurakunnissa on tosiaankin käytössä kerran vuodessa tällaisia usein esim. sanajumalanpalveluksen yhteydessä toimitettavia sairaiden voiteluita. Jotkut näistä jumalanpalveluksista on nimetty “sairaille ja vanhoille” tms. Joissain hiippakunnissa tehdään ryhmämatkoja Lourdesiin ja matkalla on mahdollisuus sairaiden voitelun sakramenttiin. Ei näistä mitään sääntöä ole. Luulisin, että sairastavat lapset/nuoret eivät (koskaan) osallistu näihin “massatilaisuuksiin”. Luulisin että heillä lähimmän perheen läsnäolo kotona tai sairaalassa on sääntö hyvin harvoin poikkeuksin. Se on varmaankin melkein kaikille helposti ymmärrettävä seikka. Enkä usko, että hyväkuntoinen 60-vuotias myöskään kokee tarvetta mennä ko. tilaisuuksiin.


#7

Minä sain sairaiden voitelun 47-vuotiaana sairauksiin jotka eivät välittömästi uhkaa henkeä.

Katolilaisten sairaiden voitelu annetaan sairaille joilla ei ole välitöntä hengen vaaraa sekä lähellä kuolemaa oleville.

Menneinä vuosisatoina läntinen teologia on painottanut tämän sakramentin “viimeisyyttä” niin kuin Dolores kirjoittaa, mutta sen merkitys minkä ikäisten sairaiden voiteluna tahansa on tunnettu.


#8

Lourdesin tilaisuuksiin osallistuu toisinaan myös vakavasti sairaita lapsia ja nuoria, sekä päällisin puolin hyväkuntoisen näköisiä aikuisia. Sairaiden voitelun kohderyhmiä ovat myös psykiatriset ja neurologiset potilaat joiden vaiva ei usein näy päällepäin.

Kirkkolaki mainitsee mahdollisiksi vastaanottajiksi lapset, jotka ovat riittävän ymmärryksen iän saavuttaneita.


#9

Monissa ortodoksisissa kirkoissa Suomessakin toimitetaan joka vuosi suuren paaston aikana sairaanvoitelun mysteerio (sakramentti), johon voi osallistua kuka tahansa ortodoksisen kirkon jäsen, myös ruumiiltaan terve ihminen, koska me kaikki olemme syntisiä. Ennen sairaanvoiteluun osallistumista pitäisi käydä katumuksen mysteeriossa (synnintunnustuksella).

Tsasounan suunnalta - sairaanvoitelu


#10

Soisinpa tällaisen käytännön Roomankin kirkkoon! Kreikkalaiskatolisilla saattaapi ollakin käytössä…


#11

Espanjassa ihan latinalaisen riituksen seurakunnissa järjestetään samantyyppisiä tilaisuuksia. Messuja joissa erityisesti rukoillaan sairaiden puolesta ja suurille joukoille suunnattuja sairaiden voitelu -tilaisuuksia. Niin kuin Dolores kirjoitti yllä, niissä saatetaan toisinaan mainita jokin ikäkohderyhmä tai kohderyhmä voi olla tiettyjä sairauksia sairastavat, mutta ei sieltä ketään ripittäytyen valmistautunutta katolilaista pois käännytetä.


#12

Tässä chicagolainen seurakunta ilmoittaa toimittavansa sairaiden voitelun messun yhteydessä jokaisen lokakuun toisena sunnuntaina.

We have a special anointing mass for the sick every October, usually the second Sunday of the month, at 2 pm.

Tenemos una misa de unción de los enfermos cada Octubre, normalmente el segundo domingo del mes, a las 2 pm.


#13

Soisi tätä kokeiltavan meilläkin! KP piispa Teemulle pitäisi kai terveisiä laittaa…