Sionismi on joissakin kirkko- ja tunnustuskunnissa keskeisemmässä asemassa kuin toisissa.
Raamatullisia perusteita kristittyjen sionismille on useita, eikä niistä kaikista ole kristittyjen kesken yksimielisyyttä. Näitä eri raamatullisia perusteita sionismille haluaisin käydä läpi tässä ketjussa.
Sionismi tuli minulle tutuksi vasta oltuani yli 10 vuotta kristitty. Se on minulle henkilökohtaisesti vieläkin hyvin vieras aihe.
Mielestäni nykyajan sionismin keskeinen ajatus on, että raamatullisen Israelin kansan diasporaan joutuneiden jälkeläisten on tarkoitus palata asumaan ja palvelemaan Jumalaa siihen maahan, minkä Jumala Raamatussa lupaa heille. Sionismi-käsitteen sisällöstäkin toivon keskusteltavan tässä ketjussa, sillä tästä sisällöstä on erilaisia käsityksiä.
Itselleni sionismin ongelmallisia käsityksiä on mm. se, millä ehdoilla maa-alueen ymmärretään kuuluvan Israelin kansalle. Raamatusta luemme esimerkiksi, että Jumala odottaa luvatun maan asukkailta käskyjensä pitämistä (5. Moos. 6:18) Samoin Jumala sanoo Raamatussa että maata ei tule myydä, eikä pitää ihmisten omana omaisuutena, sillä maa on Jumalan ja ihmiset asuvat siinä kutsuttuina vieraina (3. Moos. 25:23), maa on Jumalan (Joel 1:6).
Ovatko siis maan käyttöoikeuteen oikeutettuja Israelin jälkeläisiä kaikki Israelin jälkeläiset, vaan vain ne, jotka noudattavat Herran käskyjä?
Nykyaikana Israelin jälkeläisten oikeutta heille Raamatussa luvattuun maahan kuulee perusteltavan sillä että lopun aikoina Israelin tulee palata Luvattuun maahan.
Tämä perustelu on mielestäni ongelmallinen sen vuoksi että nykyaikaista “aliyahia”, paluuta luvattuun maahan, tunnutaan tehtävän sen vuoksi että Jeesus voisi tulla takaisin. Tässä ajattelussa ongelmana on se, että ihmiset eivät voi teoillaan saada aikaan Jeesuksen toista tulemista.
Nykyaikaisen luvattuun maahan palaamisen ongelma on myös se, että palaamisen yhteydessä tehtävät rikokset ja väärinkäytökset tunnutaan oikeutettavan sillä että paluumuuton tulee voida tapahtua keinoja kaihtamatta, koska itse paluu on niin tärkeä asia. Yleisesti kuulee sanottavan että koska Jumala salli Vanhassa Testamentissa väkivaltaisen maan haltuunoton, Jumala sallii sen nytkin. Kuitenkin jo Vanhassa Testamentissakin Jumala kieltää monessa kohtaa esimerkiksi sotasaaliin keruun, ja Israel rikkoo tätä kieltoa vastaan. Itse taas näkisin että ennen Jeesuksen toista tulemusta tapahtuva paluumuutto luvattuun maahan voisi olla hyvin huomaamatontakin paluumuuttoa, Israelin jälkeläisten asettuessa hyvin näkymättömästi ja nöyrästi olemassaolevan väestön keskelle.
Kaiken kaikkiaan minusta on vaikeaa perustella itselleni miksi juuri nykyinen, poliittinen Israelin valtio täyttäisi raamatulliset merkit Israelin uskollisesta jäännöksestä, joka lopun aikoina odottaa Herraa. Tästä myös toivon asiallista, Raamattuun perustuvaa keskustelua.
Muutenkin toivon että vältämme tässä keskustelussa poliittiset sudenkuopat, niin että keskustelu pysyy foorumin sääntöjen puitteissa.