Stlk:n kirkkokunnanjohtaja eronnut virastaan ja liittyy ortodoksiseen kirkkoon

Katolinen ja varmasti ortodoksinenkin kirkko allekirjoittavat nuo samat sanat. Itse pidän luterilaista vanhurskauttamisoppia lähinnä turhuutena. Sitä on abstraktisoitu niin paljon vain sen selittämikseksi, että se jotenkin eroaisi katolilaisesta opista, että aletaan ajoittain mennä jo gnostismin puolelle.

Siinä olet oikeassa, että luterilaisuuden alaisuuteen kätkeytyy monta erilaista ryhmittymää, koska Lutherin nimellä on niin suuri painoarvo, että ratsastajia sille löytyy. Juuri niinhän hän itse eläessään ennustikin, että hänen nimeänsä tultaisiin käyttämään väärin. Luterilaisuuden sisin olemus, sen sydänäänet ovat kuitenkin talletettuna luterilaisissa tunnustuskirjoissa ja ne luotilankana tai mittanuorana on helppo arvioida, ketkä todella ovat luterilaisia ja ketkä taas käyttävät luterilaisuuden nimeä vain sateenvarjona. Luterilaisuuden ydin on vankkumattomasti ankkuroituna kristinuskon sisimpään olemukseen, itse Raamatun sanomaan, eikä ole kenenkään keksintö siinä suhteessa kuin lukuisia itsevalittuja oppeja edustaville lukuisille kirkkokunnille ja entusiastisille lahkoille, joille kaikille yhteisenä nimittäjänä on pitäytyminen lain tekoihin vastoin Raamatun kirkasta oppia.

Arvelin että et ole lukenut koska kyselit niiden nuorten hämmennyksestä ikään kuin et tietäisi mitä Bergman asiasta kirjoitti. Minusta se oli ihan merkittävä tarina.

Mielestäni tässä ketjussa voisi olla sellainen ymmärtävä asenne paikallaan koska kyseessä on yhden ihmisen kertomus jota hän on halunnut jakaa. Prosessi on varmasti raskas ja sen keskellä elävää voi kunnioittaa vaikka olisi vakaasti sitä mieltä että luterilaisuus on oikea tai oikeampi tapa uskoa Jumalaan.

Itse olen myös aidosti kiinnostunut kritiikin perusteista ja varsinkin ortodoksisen uskon syvemmästä ymmärtämisestä. Vaikka en koskaan esim päätyisi samaan ratkaisuun kuin Bergman, luulisin oppivani jotain kristinuskosta lisää jos voin tulla tutummaksi muiden kirkkojen uskon ja elämän kanssa.

Vanhurskauttaminen on muuten myös Bergmanille edelleen tärkeä. Se käy ilmi hänen päivityksistään myös.

2 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Reformaation aikalaiskritiikki

Jospa hän pian rupeaisi puhumaan jumaloitumisesta, niin kuin muutkin ortodoksit.

2 tykkäystä

Parista offtopic-viestistä luotu uusi ketju:

1 tykkäys

Toisin sanoen luterilaiset arvioivat Raamatun ja kirkon perinteen ulkopuolisilla mittapuilla sitä, kuka on kristitty ja kuka ei.

Missä tuollaisia (juutalaisten) lain tekoihin pitäytyviä kristillisiksi itseään väittäviä yhteisöjä on? Itse en ole koskaan tavannut ainoatakaan yhtään missään. Sen sijaan olen tavannut montakin luterilaista, jotka fanittavat juutalaisuutta, Israelin valtiota, jopa sionismia ja osin jopa “larppaavat” israelilaista mm. sapattia viettämällä jne. Mutta sellaista kristittyä yhteisöä en ole ikinä tavannut, jossa tavoiteltaisiin pelastusta vanhan liiton lakeja noudattamalla. Sinä ilmeisesti olet, kun niin usein tuot heidät esiin? Voinet siis helposti mainita, että mikä tai mitkä kristilliset yhteisöt pyrkivät pelastumaan juutalaisten lakia noudattamalla.

1 tykkäys

Ei vaan Raamatulla sillä Tunnustuskirjat ovat Raamatun opin oikea esitys. Jälkimmäinen kappaleesi taas edustaa sellaista sinulle leimallista panettelua, etten näe sitä vastaamisen arvoiseksi.

Kun asiassa on kyse vähän samasta, että mikä ero on kartalla ja maastolla. Tai purkin etiketillä ja sisällöllä. Koko ruumiilla ja luurangolla. Asialla ja sen varjolla. Se ilmenee niin, että kun luterilaiselta kysyy sisältöä, niin hän puhuu etiketistä. Tai kysyy lihoista, niin hän puhuu luurangosta.

Ei kukaan ole puhunut siitä, mitä yksi satunnainen luterilainen on oppinut tai ei ole oppinut uskomaan. Olen sanonut jo, että ongelma ei ole siinä. Olen selittänyt myös sen, useamman kerran, viimeksi edellisessä viestissäni, että miksi ja miten näin on.

Ei ongelma ole siinä, että on positiivinen tai negatiivinen. Ei kukaan ole kiistänyt sitä, että luterilaisuuteen kuuluu monissa käytännön tilanteissa optimismi tai hauskanpito. Eikä oikeastaan kukaan ole edes niiden perään kysellyt. Ongelma on siinä, että nuo eivät ole perustellusti osa samaa kokonaisuutta.

Luterilainen on siinä samassa kuin ateisti: Hän voi olla mitä vain. Mutta kysymys on siitä, että mitä hän voi olla perustellusti ja omista lähtökohdistaan.

Mikä luterilaisuus?

Jos haluat osallistua keskusteluun, niin sinun pitäisi yrittää päästä selville siitä, että mitä vastapuoli on sanonut, miksi on sanonut, ja mitä sillä tarkoittanut. Nyt et onnistunut missään näistä.

Täällä on ihan selkeästi kerrottu, että mikä asia vastaa Bergmanin kuvausta.

Tämä on vähän kuin puhuisi helluntailaisten ja karismaatikkojen kanssa. Ei kukaan saa heitä koskaan kiinni mistään, koska kriitikko puhuu aina jostain ylilyönneistä, jotka kaikki tietenkin tunnustavat sellaisiksi, eikä kukaan niitä allekirjoita eikä edusta. Eli helluntailaisuus ja uuskarismaattiset irralliset seurakunnat ovat siten aivan täydellisen ihmeellisiä ja kokonaan oikeassa.

Muistatko kertaakaan, että olisit käynyt kahteen suuntaan tapahtuvaa keskustelua tästä aiheesta?

Tapa, jolla Luther sen esittää ja luterilaiset uskovat, on Lutherin keksintö.

Ovatko STLK ja LHPK näitä ratsastajia? Keitä sitten ovat ne tosi luterilaiset?

dfeb4caceb8262e99fd6bdb8b6de94b3

Ootko huomannut, että kukaan olisi vastannut sinulle tähän ajatukseen tai väitteeseen mitään? Minä nimittäin veikkaan, että sillä tavalla on tapahtunut jo kymmeniä kertoja.

Olen liian vanha kahlaamaan retorisessa täytemateriaalissa. Voitko tiivistää ajatuksesi sillä tavalla, että sen jälkeen voit kuunnella, kun vastapuoli esittää ajatuksensa, ja sitten kommentoida sitä esitettyä ajatusta?

Vaikutat vähän kuin teologiselle taistelukentälle eksyneeltä velholta, joka heittää nenänsä eteen hirmuisen määrän savupommeja ja ajattelee, että on turvassa, kun sinne savun sekaan ei kukaan jaksa hyökätä.

Ei kun se oli kysymys koskien sinulle leimallista panettelua. Minäkään en ole vielä päässyt perille, että kuka sinun mielestäsi yrittää pelastaa itseään Mooseksen lakia täyttämällä.

Kerropa ne asiat, mitä pidät vastaamisen arvoisina. Aloita yhdestä.

2 tykkäystä

Nyt vähän retorinen mopo keulii liikaa. Ei henkilöön kohdistuvia juttuja.

2 tykkäystä

Kts. ketjun otsikko.
Tässä on aiheena erään satunnaisen luterilaisen kirkkokunnanjohtajan uskonkriisi. Hän ottaa esille hyvinkin osuvia esimerkkejä omasta kokemuksestaan, pappina ja ihmisenä.

Jos kyse olisi hänestä satunnaisena luterilaisena, niin silloin ei olisi tapahtunut kirkkokunnan vaihtamista. Silloin olisi tapahtunut joko oman asenteen korjaamista tai jonkinlainen liike luterilaisuuden sisällä. Mutta jos on näyttänyt siltä, että ongelma on luterilaisuudessa, niin silloin käy niin kuin on käynyt.

Aina, kun jotain asiaa tai ilmiötä pohdiskellaan, niin kannattaa kysyä, että mistä tämä kertoo tai mikä on tämän asiayhteys tai mistä tämä on esimerkki. Henkilökohtaiset kokemukset ovat aineistoa, joka on tarkoitus selittää jollain tavalla. Ne eivät ole sinänsä todiste.

Joko @Miknius on erehtynyt jollain tavalla, mitä kukaan ei osaa täällä hänelle kertoa. Sen sijaan tulee tulvimalla julistusta, miten luterilaisuus on ihanaa ja maailman paras asia, ja että Luther ei ollut isänsä hakkaama satunnainen poliittinen kapinallinen, vaan kaikkien aikojen suurin teologinen ninja. Tai toteamuksia, että muilla on eri kokemuksia. Johon taas on vastattu jo, että jos luterilaisuuden kokee puhtaasti teologisena rakennelmana, niin siitä tulee ehtaa kärsimystä. Mutta jos siihen sekoittaa sekularismia, niin siitä tulee erinomaisen hieno keskiluokkainen tai työväenluokkainen elämäntapa.

Tai sitten Miknius on elänyt luterilaisuuden sen puhtaassa muodossa ja todennut, että kyetäkseen olemaan onnellinen pitää luterilaisen matkustaa metafyysisesti ajatellen kaksilla rattailla. Ihminen voi olla luterilainen niin kauan kuin hän ei loppuun asti ymmärrä tätä kaksien rattaiden tarvetta. Tai pitää sitä jotenkin normaalina. Tai perusteltuna. Tai ainoana vaihtoehtona. Tietenkin on olemassa erikseen kaksi regimenttiä ja tietenkin laki ja armo, usko ja rakkaus, usko ja teot, abstrakti ihminen ja konkreettinen ihminen, pelastus ja pyhitys pitää absoluuttisesti erottaa toisistaan.

Minulle ainakin on kaikki koko ajan viitannut siihen, että luterilaisena pysymisessä on kyse tietyn ymmärryksen puuttumisesta. Ja että tämä sama pätee aivan yhtälailla kaikkien mahdollisten evankelisten ja tunnustuksellisten järjestöjen tähtiopettajiin.

Lukion psykologiassa kerrottiin joskus neglect-oireyhtymästä. Sitä sairastava henkilö elää niin kuin toisaalta hänen ruumiistaan puuttuisi toinen puolikas. Mutta toisaalta myös niin kuin aterioidessa hänen lautasensa olisi vain puoliksi olemassa. Joten kun hän on syönyt sen puolikkaan annoksesta, joka hänelle on olemassa, täytyy avustajan kääntää lautasta puoli kierrosta, jotta hän voi syödä annoksensa jälkimmäisen puolikkaan.

Kun olen seurannut tästä tapauksesta nousseita keskusteluita muualla, niin minulle on tullut täysin tuollainen vaikutelma. Ja vastaukset ovat tyyliä että tietenkin lautasen kumpikin puolikas on olemassa, mutta on äärimmäisen tärkeää ja yksi uskon suuria aarteita, että puolikkaat eivät sekoitu. Ja minä olen vain kuin että eikö sitä koko lautasta voisi nähdä samalla kerralla? Ja vastaus on, että ehdottomasti on uskon luovuttamattomassa keskiössä, että niitä ei saa yhdistää, sillä lautasella tulee aina ja ikuisesti olla erottamaton vasen ja oikea puoli.

Siinä on kyse siitä, että ei osaa kuvitella yhtenäistä todellisuutta. Tai havaita sitä tapaa, jolla todellisuuden halkominen tapahtuu keinotekoisesti. Jos ihminen kuvittelee todellisuuden olevan yhtenäinen, hän joutuu kuvittelemaan itsensä sen osaksi. Ilman minkäänlaista riippumatonta tai etuoikeutettua asemaa, josta käsin tehdä laiskoja hypoteeseja ja heitellä paradokseja. Jos taas ihminen kuvittelee, että hän voi olla todellisuuden riippumaton tarkastelija, niin silloin luterilainen teologia ja joku pedagoginen optimismi voivat olla vähän kuin kaksi eri esinettä vierekkäin. Siitä nousee vain uusi kysymys, että mikä on kummankaan suhde siihen todellisuuteen, jossa niillä olisi tekemistä keskenään.

Ei minun tarvitse selittää, että miten luterilainen käytäntö voi sisältää irrallisia ja toisiinsa liittymättömiä asioita näennäisesti sulassa sovussa. Luterilaisen se kuuluu selittää. Tai joku voi aivan turvallisesti ajatella, että kaikki ne asiat ovat pelkkää puhetta, vailla mitään kosketuspintaa todellisuuteen. Joka siis on ollut minun teoriani tästä kaikesta kaiken aikaa.

4 tykkäystä

Tämä on kyllä olennainen huomio, sillä osa luterilaisten ja vanhojen kirkkojen välisestä loputtomasta väännöstä ja väärinymmärryksestä johtuu siitä että luterilaiset kokevat että puhuttaessa pyhittymisestä ja jumalallistumisesta puhutaan siitä mitä tapahtuu kasteessa tai siis heidän termistöllään mitä tapahtuu kun ihminen uskoo. Tämä johtuu luultavasti siitä että kun Lutherin aikalaiset katolilaiset puhuvat lopullisesta syntien anteeksiannosta, he puhuvat siitä että ihminen on kasteen aloittamassa jumalallistumisprosessissa tervehtynyt kokonaan synnin vaikutuksista ja kerrannaisvaikutuksista. Tämä taas liittyy olennaisesti siihen mitä Mika Bergman puhuu nominalismin vaikutuksista luterilaisessa käsitemaailmassa, sillä vanhojen kirkkojen opetuksessa syntien anteeksiantaminen ei ole koskaan ulkokohtainen julistus tai vakaumus siitä että näin on, vaan todellinen ja konkreettinen prosessi jossa näin aivan kouriintuntuvasti tapahtuu, ei ainostaan ajatustason anteeksianto, vaan myös sen todelliset seuraukset ja vaikutukset.

Vanhat kirkot erottavat nämä kaksi asiaa. Ensin on se mikä on Kristuksessa toteutetun Jumalan pelastussuunnitelman kautta koko luomakunnalle tarjolla, sen aktualisoiminen että perisynti ei vallitse, kasteen puhdistuminen. Se ei ole vanhurskautumista siinä merkityksessä kuin luterilaiset opettavat, vaan perisynnin vallitsevuuden kumoutumista kristityssä. Sen on Kristuksen sovitustyö lahjaksi antanut kaikille jotka sen tahtovat hyväksyä totuudeksi elämässään.

Sen jälkeen alkaa varsinainen vanhurskautuminen, pyhittyminen tai toisilla sanoilla; jumalallistuminen. Jos nyt muistetaan mitä kardinaali Cajetanus kirjoittaa raportissaan Lutherin erheellisestä opetuksesta, Cajetanus kirjoittaa vanhurskautumisesta katolisessa merkityksessä, kun hän kirjoittaa että kun rakkaus on lopulta kokonaan ihmisessä hän saa kaikki synnit anteeksi, eli tässä yhteydessä hän ei puhu kasteen Kristuksen kautta ihan ilmaiseksi ihmiselle, ilman omaa työtä lankeavasta armosta, vaan pyhittymisestä johon liittyy olennaisesti ihmisen ja Jumalan yhä tiiviimmäksi käyvä yhtymys ja synergia.

Cajetanus kirjoittaa raamatullisella varmuudella, että synnit ovat lopulta anteeksiannetut kun rakkaus täyttää ihmisen.
“Sillä niin pysyvät nämä kolme; usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus.”

Se, joka uskoo ja kastetaan aloittaa vanhurskautumisen, ja uskossa on jo se todellisuus mitä toivotaan, eli siirrytään pyhittymisen tielle toivossa joka täyttyy rakkaudessa.

Uskossa, joka on jumalallinen hyve, jonka alkuperä on Jumalassa ei ihmisen vakuuttuneisuudessa, ihmisen intellekti overraidautuu, ja uudelleen koodautuu näkemään Jumalan todellisuutta, perisynnistä vapaata todellisuutta. Sitä kutsutaan uudesti syntymiseksi, ei niin että ihminen itse ruumiineen sieluineen jo olisi kokonaan pyhittynyt vaan että hän alkaa uskon vaikutuksessa näkemään että maailmassa on toivoa ja rakkautta. Toivossa ihminen jaksaa vanhurskautumisen/pyhittymisen/jumalallistumisen tiellä eteenpäin vaikka huomaakin olemuksensa edelleen olevan synnin kerrannaisvaikutusten piirissä, toivo vaikuttaa pikkuhiljaa ja vääjäämättä ihmisen muistiin (tämä on hieman eri termi kuin psykologian muisti). Lopulta rakkaus muodostuu suurimmaksi, ja koko ihmisen tahto on pyhittynyt ja jumalallistunut, jolloin syntien anteeksianto realisoituu ja aktualisoituu.

Nämä ovat kristillisen opetuksen peruspilareita joita kristillinen länsi kutsuu mystiikan teologiaksi, mutta uskon että tämä on täysin yhtenevää opetuksen jumalallistumisesta kanssa.
Jos haluaa tutustua läntiseen askeesin ja mystiikan teologiaan tiivistetyssä muodossa, voi vaikka aloittaa Adolphe Tanquereyn kirjasta Précis de théologie ascétique et mystique.

2 tykkäystä

Missähän se tulva on? Nyt erehdyt joko liioittelemaan tai sekoitat foorumin johonkin toiseen.

Tämän virkistävän kommentin toukokuulta haluaisin nostaa tähän.

Olen osittain samaa mieltä, mutta koen kuitenkin että liian vähän on vieläkin tietoa niistä muista vaihtoehdoista. Haluaisin oppia uutta ja nähdä oman kasvuympäristön virheet mutta myös hyvät puolet eri perspektiiveistä.

Ajattelen, että vaikka syvät teologiset pohjavirrat vaikuttavatkin kirkkokunnissa, niiden jäsenten erilaisuus ja uskonkokemusten kirjavuus on hyvin ymmärrettävä ilmiö. Emme elä nimittäin missään umpioissa, vaan useimmat kristityt lukevat, näkevät ja kuulevat toisenlaisiakin uskon ilmauksia kuin mitä oppivat kotonaan tai kuulevat omalta papiltaan.

Sitäpaitsi saarnat ja käytännöt ovat myös muutostilassa, olleet jo pitkään. Mitä on tämän päivän luterilaisuus, evankelisuus, viidesläisyys, körttiläisyys - tai peruspaikallisseurakunta? Olen elänyt niin kauan (luultavasti muuten aika paljon kauemmin kuin Thinkcat?) että olen kokenut muutoksia omassa ympäristössä.
Esimerkkinä jumalanpalvelusuudistus, raamatunkäännösuudistus… no, naispappeuskin…
Mutta vaikka kirkkoamme moititaan, ja usein syystä, liberaaliksi, on myös muita virtauksia samaan aikaan. Kirkkomme on esim. alkanut arvostaa lapsuuteeni verrattuna paljon enemmän messua, ehtoollisen säännöllistä viettoa. Kirkossamme on myös hiljaisuuden viljelyä - se oli tuntematonta silloin joskus! Ekumeeninen lähestymistapa on myös paljon luontevampaa nyt kuin ennen.

Me emme siis käsittääkseni - ehkä noista tunnustuksellisista vapaista luterilaisista poiketen - ole niin suljetussa opillisessa tilassa kuin ennen. On enemmän suopeutta mm. ajatukselle että liturgia on valtava asia, eikä kaikki kiteydy saarnaan eikä opin selittämiseen.

No, tämä meni vähän sivuun nyt.

Olisi kivaa keskustella tässä ketjussa jos @Miknius kertoisi jotain omia kokemuksia. Myös Raamatun tiettyjen painotusten erot kiinnostavat edelleen. Siinä ne isoimmat kipukohdat varmaan ovat, että miten ymmärretään paavalilainen evankeliumi…

Willeh taisi edellisellä foorumilla väittää muutaman kerran, että ortodoksisuus, jota hän symppasi, ei sittenkään ole niin kaukana luterilaisista kuin luullaan. Osittain kysymys on aina samojen käsitteiden erilaisesta käytöstä.

3 tykkäystä

Jos luet vähän Waltherin viestejä, niin tiedät, mitä tarkoitan. Jos taas hänen viestinsä voi tai pitää hyppiä yli, niin sitten minun on vaikeampi valittaa. Toisaalla, kun tästä samasta tapahtumasta oli keskustelu, siellä joku ellei parikin henkilöä selitti ihan yksipuolisesti jotain että “minä Luther vedän poikki ja pinoon kaikki, pelästytän demoneille löysät pöksyihin ja irvistän perään niin, että muuttuvat kauhusta harmaiksi”. Ja siinä muutama oli sitten että “hei, hei, hei, tarkoitus olisi puhua luterilaisen ja katolisen ajattelun eroista”. Ja vastaus oli aina jotain, että “minä Luther kuristan heidät kravatteihinsa ja heitän ikkunasta ulos” tai “sata grammaa jauhoja ja puoli desiä sokeria, se on uskon varma perusta, yhtään en tingi ja kaikkien tulisi pitää siitä kiinni, halleluja aamen!”

Sen jälkeen ollaan vain siinä, että on tämä suuri metafyysinen ero. Mutta olen sen niin monta kertaa jo kuvaillut, että alan kallistua sille kannalle, ettei siitä ole mitään hyötyä. Mutta kun keksin uusia tapoja, niin ainakin kokeilen.

Platonistinen lähestymistapa ei ole vain sitä, että annetaan jotain kirjaimellista tai loogista tietoa tai selkeitä väitelauseita, jotka sitten sijoittuvat tai asettuvat toisten, loogisten väitelauseiden rinnalle. Vaan se on sitä, että aletaan miettiä koko tiedon olemusta uusiksi. Samalla muuttuu käsitys siitä, mikä ihminen itse on tiedon kokijana ja prosessoijana.

Istuin vähän aikaa sitten hetken autossa ja kuuntelin jotain yleisökonsertin soundcheckiä siinä samalla. Totesin, että siinä on 1) aivan hienon kuuloisia synteettisiä ja akustisia soittimia, 2) taitavia soittajia ja 3) ihan mielenkiintoisia melodioita. Mutta kun sitä ennen oli ollut laulajan vuoro, niin sanoitukset olivat olevinaan jostain vakavista teemoista, mutta muuten täysin skitsofreenisia.

“Kuolema tulee, se valuu seinää pitkin alas, oven pielestä pyyhkäisen ja se hännällään vilkuttaa mulle moi, tällaista tää elämä on, sulla ja mulla, tossut jalassa me vaan tallaillaan ja tomua on kadulla.” Jotain tuon tapaista. Eli paljon aistimuksia, joista jotkut ihan kivoja, millä ei ole silti mitään tekemistä minkään varsinaisen kokonaisuuden tai kantavan ajatuksen kanssa. Nokkelia käänteitä sanailuissa, jotka kuitenkin ovat vain sekunnin murto-osan kokoisia merkityksen fragmentteja. Joiden diggaaminen ja ymmärtäminen on sen fiilistelyä, että niistä ei tosiaan saa koottua mitään.

Kaikki abortit, eutanasiat, seksuaalinen kaaos, avioerot, valtavat huumekuolemien aallot USA:n ylilentoalueilla ja muutkin “ajan oireet” ovat seurausta eräänlaisesta inkoherenssista. Ei siitä, että on olemassa selkeä ja tarkkaan määritelty mielipide, että abortoikaa, eutanasioikaa, tehkää parinvaihtoa ja kolmen kimppoja, jota vastassa on sitten selkeä ja tarkkaan määritelty Jumalan käsky, että älkää missään tapauksessa! Tämä on se, miksi minulle joskus kaiken maailman tasavaltalaisista ja klassisesti liberaaleista konservatiiveista, tyyliin Juha Ahvio, tulee sellainen fiilis, että hei menkää kotiinne tai olkaa edes hiljaa, että he pitävät hyvää ja pahaa tai valoa ja pimeyttä jonain tasaväkisinä ja yhtä artikulatiivisina systeemeinä tai positioina.

Dostojevski taisi sanoa, Ivan Karamazovin äänellä, että jos Jumalaa ei ole, niin kaikki on sallittua. Jossain oli jonkin (katolisen) papin haastattelu, jossa tuo toteamus esitettiin muodossa, että jos Jumalaa ei ole, niin kaikki on pakko tehdä. Miten niin? Siten, että kun Jumala poistetaan kuviosta, asioiden merkitys katoaa. Tämä tarkoittaa, että ihmiskunta lähtee etsimään merkitystä. Mutta koska ei etsi sitä koskaan oikeasta paikasta, niin sitä ei tietenkään löydy. Joten sen etsimistä on jatkettava sillä tavalla, että rikotaan aina vain uusia rajoja. Eli Jumalan ollessa olemassa kaikki on sallittua, mutta kaikki ei ole hyväksi. Ja Jumalan kadotessa kaikesta tulee pakollista. On pakko tehdä abortti, eutanasia, kolmen kimppa ja avioero, koska siellä, terveyden ja sairauden, elämän ja kuoleman, oikean ja väärän, mielen ja mielettömyyden rajan toisella puolella saattaa olla se merkitys.

Miksi tämä on ongelma protestanteille, kalvinisteille, luterilaisille ja muille tradition vastustajille, joiden mielestä uskon voi aloittaa nollasta ja polkaista pystyyn pelkän Raamatun pohjalta? Siksi, koska kiellot sinänsä eivät ole millään tavalla ymmärrettäviä tai tehokkaita. Jotta ihminen ymmärtäisi, että mitä niillä suojellaan, mitä niillä edistetään ja minkä niiden rikkominen vaarantaa, tarvitaan paljon muuta kuin pelkkä kielto. Jotta ihminen edes ymmärtäisi sen, mitä hän on menettänyt kieltoa rikottuaan tai arvokkaan asian tuhottuaan, tarvitaan paljon muuta kuin pelkkä kielto. Jotta ihminen ymmärtäisi, mitkä asiat ovat arvokkaita, miksi ne ovat arvokkaita ja millä tavalla ne ovat arvokkaita, tarvitaan paljon muutakin kuin pelkkä väite tai määräys siitä, minkälaisia niiden pitäisi olla.

Jotta kieltoa olisi edes mahdollista noudattaa, niin se on huomattavasti helpompaa jos käsittää sen asiakokonaisuuden, jota kielto koskee. Sen sijaan, että ainoastaan toimisi miten tahansa, paitsi että välttäisi jonkin tarkalleen määritellyn tilanteen tai tapahtuman.

Kaksi saarnaa vielä

Platonin ajattelussa esiintyy sellainen dualismi, että materiaalinen kaikkeus on kaaos, johon ulkoa päin kohdistetaan järjestystä. Kun taas kaiken maailman ahvioilta tuntuu puuttuvan ymmärrys kaaoksesta. Sen tilalla on ajatus tasaväkisesti kilpailevista järjestyksistä. Yllättäen myös luterilaisuuden ajatus on tämä sama, että on maallinen järjestys ja taivaallinen järjestys. Näistä ensimmäinen on itsessään fiktio. Käytännössä ja historiallisesti maallinen järjestys on lainattu taivaallisesta. Mutta jos kuvitellaan, että on olemassa itsenäinen maallinen järjestyksen lähde, niin sen varaan voidaan sekä teologiassa, päättelyssä että käytännössä lastata kaikenlaista. Minun on niin pohjattoman vaikea käsittää, että miksi innokkaat evankeliset eivät saa itseään kiinni tästä.

Lähihistorian diktatuurit ja totalitarismit eivät ole esimerkkejä mistään itsenäisestä järjestyksestä. Ne ovat esimerkki siitä, mitä käy, kun ollaan viimeisellä rannalla ennen kaaokseen suistumista. Kun kaikki elämän ja yhteiskunnan todelliset, ihmisten ja paikallisten yhteisöjen kokoiset rytmit ja rakenteet katoavat, jää jäljelle ainoastaan kovin ja alkeellisin mahdollinen järjestys.

Jätän sanomatta sen, millä tavalla vanha kristinusko ja Platonin ajattelu eroavat toisistaan, jotta ei tarvitse kerrata koko esteettistä teologiaa tähän.

Viimeinen saarna

Tässä saarnassa eksorkisti, isä Chad Ripperger puhuu synnistä ja sen vaikutuksista. Sitaatti saarnan keskeltä sanoo, että käytännössä synti tekee ihmisen tyhmäksi. Siis mitä enemmän teet syntiä, sen tyhmemmäksi tulet. Saarna perustelee tämän erinomaisesti. Käytännössä ihmisen äly ei ole neutraali tiedon prosessoija, joka ymmärtäisi ohjeita ja sääntöjä sellaisenaan. Vaan äly on sidoksissa tahtoon. Jota taas ohjaa mielikuvitus.

Voidakseen haluta hyviä ja oikeita asioita täytyy ihmisen ensin kyetä käsittämään ne asiat hyviksi ja oikeiksi. Tämä tapahtuu niin, että mielikuvitusta ruokitaan tavalla, joka tekee sen tutuksi hyvien ja oikeiden asioiden kanssa. Tästä syntyy halu. Vasta halun kanssa kamppailemalla, sen toteutumiseen pyrkimällä, siitä kokemusta saamalla ja sen tuloksista oppimalla syntyy oikeaa, kokemuspohjaista ymmärrystä ja tietoa. Mutta vain jos se sitä ennen on lähtenyt tavoittelemaan jotain hyvää asiaa. Jos se tavoittelee kaoottista tai vääristynyttä asiaa, koska sitä ohjaa vääristyneillä asioilla ruokittu mielikuvitus, niin se tuottaa myös vääristynyttä kokemustietoa.

Viisastumista ei tapahdu jos ihmisen älyä ja tahtoa pidetään neutraalina tarkkailijana. Minusta on hieman ironista, että katolilaiset sanovat ihmisellä olevan vapaan tahdon, mutta tarkoittavat sillä ihmisen vastuuta varsin rajallisen tahtonsa suuntaamisesta. Kun taas luterilaisen teologian mielestä ihmisen ratkaisuvalta on sidottu pelastuksen kysymyksessä, mutta kaikessa muussa ihminen on jonkinlainen riippumaton tiedon prosessoija, täysin kykenevä ohjaamaan itseään mihin vain. Tähän liittyy se, että modernin ihmisen ajattelussa mielikuvitus on olemassa pelkkää fiktiivistä ajanvietettä varten, ihannetapauksessa täysin erillään tosiasioista.

Ryttylässä on järjestetty ainakin tapahtuma, ja pidetty useampi kanava, joiden teemana ovat olleet kertomukset ja niiden käyttö evankeliumin viemisessä. Ongelma on juuri siinä, että ei missään muussa. Eli sielläkin nojaudutaan sekulaariin fiktiivisenä järjestyksen lähteenä. Jos ihmiset ymmärtäisivät, mikä vaikka ystävyydessä, parisuhteissa, työssä ja harrastuksessa on kaunista, hyvää ja totta, he eivät olisi pelkkien käskyjen, sekulaarin psykologian tai muun romantisoivan humpuukin varassa. Vaan katsokaa, miten paljon evankeliset ja karismaattiset liikkeet ammentavat juuri noista.

3 tykkäystä

Yksi lempiaiheistani, mitä tulee retoriikan kritisointiin: Kun puhuu jostakusta tietystä henkilöstä (tai tämän viesteistä) niin yleistävä ilmaisu on virheratkaisu. Ja tämä oli juuri sellainen: “Joko @Miknius on erehtynyt jollain tavalla, mitä kukaan ei osaa täällä hänelle kertoa. Sen sijaan tulee tulvimalla julistusta”. Nuo boldatut kohdat kun yhdistää niin viesti on se, että useat kirjoittajat täällä kirjoittavat paljon viestejä siitä, miten luterilaisuus on ihanaa jne.

Eli tortoisen kysely tästä oli ihan paikallaan.

2 tykkäystä

Nokkelia käänteitä sanailuissa, jotka kuitenkin ovat vain sekunnin murto-osan kokoisia merkityksen fragmentteja.

Luterilaiset eivät varmaankaan kuvittele, että on olemassa itsenäinen järjestyksen lähde. Jumala hallitsee ”vasemmalla kädellään” eli laillisen esivallan, yhteiskunnan lakien ja oikeusjärjestyksen sekä erilaisten virkojen ja tehtävien välityksellä. Tätä kaikkea kutsutaan maalliseksi regimentiksi.

Mikä on se kovin ja alkeellisin järjestys, joka kuitenkin on? Luonnonvalinta ja evoluutioko? Mikä on sen lähde? Perkele vai Jumala?

Paljastan PekkaVn salaisen henkilöllisyyden! Tervetuloa palstalle, A.W. Yrjänä!

Enpä tiedä, mitä kertoisin… Olenko mahtanut sanoa sitä, että palaseni antavat prosessistani sikäli väärän kuvan, että pikemminkin kävi niin, että rakastuin ortodoksisuuteen kuin niin, että olisin alkanut pitää luterilaisuutta läpimätänä. Kirjoitin erostani eron syiden näkökulmasta, koska minulta pyydettiin Facebookissa sitä.

Paavalin liittyen sanoisin, että kaikki taitavat olla lopulta sitä mieltä, ettei tooran noudattaminen pelasta ja ettei jumalasuhde ole ihmisen ja Jumalan vaihtokauppaa. Toisaalta kukaan ei kiellä sitä, että hyviä tekoja pitäisi tehdä. Luterilaisuudessa toki vierastetaan puhetta hyvistä teoista pelastuksen ehtona, mutta käytännössä luterilaisetkin ajattelevat, että kristityn pitää kilvoitella, jotta hän varjeltuu Jumalan yhteydessä iankaikkiseen autuuteen.

7 tykkäystä

Kyllä tämä oli hyvä muistutus, vaikka taisin sen aiemmin jo lukeakin sinulta.

Näin on, vaikka tuo kilvoittelun sisältö taitaa vaihdella. Siis mitä sillä ymmärretään, missä on painotus. Se vaihtelu voi ilmetä sekä kirkkojen sisällä että niiden välillä.

Moni asia luterilaisuudessa, sen käytännöissä, on minusta puutteellinen - ja välillä tuntuu jopa että vääristynyt - mutta tässä kohdassa itse en epäröisi arvostella Lutherin ja kumppaneiden raamatuntulkintaa oikeaksi tai ainakin oikeammaksi.

Eli onko kilvoitus pyrkimystä tulla paremmaksi ja hurskaammaksi, jotta varjeltuisimme autuuteen. Vai onko se kilvoittelua kasvaa armossa eli pysyä Jumalan rakastavassa “otteessa”, siis oksana rungossa?

Raamatusta on löydettävissä eväitä erilaisiin oppeihin. Itselleni on kyllä mahdoton ajatus, että Jumala voisi yhtaikaa sanoa pelastavansa meidät täydestä armostaan, ilman mitään meidän osuuttamme ja sitten toisaalta kuitenkin laskevansa ansioksemme meidän yrityksemme ja edistyksemme.

Eli jos “se on täytetty”, niin se on.

1 tykkäys