Suhtautuminen eutanasiaan

Se joka avustaa, on teknisesti ja oikeudellisesti syytteessä taposta. Eli tappo. Toki sellainenkin nimike oikeudessa varamaan tullaan kuolemaan, kuin “Omaehtoisen kuoleman tekninen avustaja”.

Tappaminen on sitä että otetaan henki toiselta. Murhassa taustalla on harkittu teko tai poikkeuksellinen julmuus. Suunnitellussa armomurhassa harkinnan tekee sekä tapettava että tappaja. Poikkeuksellien julmuus on tietysti tapettavan mielestä hänen elämässään. On poikkeuksellisen julmaa hänen mielestään ,että kuolemaa haluava saa elää elämäänsä. Hän ei kuitenkaan halua tehdä itsemurhaa vaan haluaa että joku muu murhaa/tappaa hänet.

D

5 tykkäystä

Yleensä vastustetaan (aivan oikein)kuolemantuomiota henkeen ja vereen, mutta eutanasian kyseessä ollen sen langettamista puolletaan.

4 tykkäystä

Nimenomaan ei pidä levittää minkäänlaisia uuskieltä tai eufemismeja. Se on tappo.

11 tykkäystä

Tässä kaksi tuoretta kirjoitusta aiheesta.

Itse kammoaisin ajatusta, että minua hoitaisi lääkäri, joka kohta on myrkkypiikkiä pistämässä toiseen potilaaseen.
Tällainen myrkyttäminen tietysti olisi virkavelvollisuus, jos se tehtäsiin sallituksi. Niinhän aborttikin on.

Luulen, että monilla ihmisillä ei oikeasti ole ihan tarkkaa käsitystä siitä, mistä puhutaan, kun puhutaan eutanasiasta.

5 tykkäystä

Jotenkin ikäviä uutisia…

Eikö sitä saattohoitoa voitaisi kehittää?

1 tykkäys

Onhan sitä kehitetty ja kehitetään, mutta kun mikään ei riitä.

3 tykkäystä

Kiitoksia Lääkäriliitolle!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010432084.html

8 tykkäystä

Minusta ollaan aika hataralla, jos kysymys on vain eutanasia: kyllä vai ei. Pitäisi tarkemmin määritellä, mitä tarkoitetaan. Minulla on vahva käsitys, että ihmisillä on oikeasti tästä vähän hatara ymmärrys. Kyselyssä pitäisi esimerkiksi antaa konkreettisia tapausesimerkkejä.

2 tykkäystä

Niinpä. En ole nähnyt kyselyä. Mutta kyselythän laaditaan monesti niin,
että saadaan haluttu tulos.

2 tykkäystä