Suhtautuminen eutanasiaan

Miten suhtaudut nyt pinnalle nostettuun eutanasiaan? Onko sinun mielestäsi parantumattomasti sairaalla kovista kivuista kärsivälä ihmisellä oikeus pyytää lääkäriä lopettamaan hänen elämänsä tai onko omaisilla oikeus vaatia terveydenhuoltoa lopettattamaan parantumattomasti sairaan tai kovista kivuista kärsivän ihmisen elämä?

1 tykkäys

Kenelläkään ei ole oikeutta vaatia jotakuta tappamaan itseään.

D

9 tykkäystä

Järkyttävä muutos on tapahtunut ihmisten ajattelussa.

Eutanasiaa ei tarvita koska saattohoito ja kivunlievitys on kehittynyttä.

Elämä on pyhä.

7 tykkäystä

Kyllä. Sitten, kun ihmiset päättävät, ettei se sitä enää ole, joudutaan kaltevalle pinnalle. Eihän eutanasiasta ole pitkä matka siihen, että jonkun hyvin sairaan puolesta muut päättävät, että hänelle on syytä tehdä eutanasia, vaikka hän ei itse ole sanonut sitä haluavansa. (Ei ymmärrä “omaa parastaan”.)

Jos toisen elämän saa lopettaa, niin luulen, että alkaa myös tulla enemmän sellaisia hoitajia/lääkäreitä, jotka ovat murhanneet potilaitaan eivätkä kaikki heistä edes pidä tekoaan vääränä ja tuomittavana. Näitähän on jo ollut.

6 tykkäystä

Kantani on vähitellen lieventynyt ja mielestäni itsellä on oikeus pyytää eutanasiaa. Omaisilla ei.

Minulla on sellainenkin ajatus, että jos itsemurha on mahdollista tehdä tapauksessa joissa eutanasiaa vaadittaisiin niin silloin ei syyllistetä ketään. Ei siihen silloin tarvitse lääkäriä pyytää avustamaan.

Entäpä tuossa edellä esittämässäni tapauksessa, jossa potilas voi surmata itsensä. Saako hän silloin pyytää lääkäriä tappamaan itsensä?

Vahva sana tuo tappamaan. Mieluummin että suorittamaan eutanasiatoimet.

Ketään ei pitäisi velvoittaa tekemään eutanasioita edes osana virkatehtäviä.

Jos jonkun sallisin niin itsemurhan lääkärin valvonnassa niille sairaille jotka siihen itse pystyvät. Tähänkään ei pidä lääkäriä velvoittaa vaan kaikkeen eutanasian valvontaan osallistumisen tulee olla vapaaehtoista.
Ihmisellä ei ole lupa tappaa toista mutta emme voi kieltää sitä itse tekemästä.

Eutanasiapaketteja on jo netissä myynnissä joten voisi kai siihen mahdollisuuden antaa sairaalassa, jos ihminen itse sen suorittaa.

En pidä aiheesta, jos voi valita, kieltäisin nämä, mutta niin kuin sanottu, netistä löytyy välineet kaikkeen ja avustettuja eutanasioita varmaan tehdään jo Suomessakin muutamia vuodessa vaikka laki sen kieltää.

1 tykkäys

Miksei voi sanoa suoraan mitä se on? Eläinkin tapetaan ennenkuin sen voi syödä.

4 tykkäystä

Sallittu kuoleminen, avustettuna, kun sallitaan Suomen laissa.

1 tykkäys

Ajattelen niin, että on ongelmallista, jos tappamisesta (tai mitä sanaa siitä halutaankaan käyttää) tehdään liian siistiä ja “lääketieteellistä”. Silloin voi käydä niin, että siihen turvaudutaan liian helposti. Jos ihminen olisi fyysisesti kykenevä hoitamaan asian itse, mutta ei tee sitä vaan vaatii lääkäriltä hoitotoimenpiteen näköistä piikkiä, haluaako hän silloin oikeasti kuolla?

Sama koskee myös toisen tappamista. Luin joskus tapauksesta rapakon takana, jossa kuolemaantuomittu oli valinnut teloitustavaksi ampumisen (fiksu valinta muuten, huomioiden myrkkyruiskeisiin monessa tapauksessa liittynyt pitkäkestoinen sähellys!), eikä toteuttajaa tällaiselle tahtonut löytyä. Voisiko kyse tässä olla siitä, että myrkkyruiskeen antaminen ei tunnu tappamiselta, ja on siksi helpompi perustella itselleen? Kun taas ampumalla teloittaja ei pysty kieltämään sitä tosiasiaa, että on oikeasti tappanut ihmisen. Tällöin ehkä myrkkyruiske olisi helpompi suorittaa kevyemmillä perusteluilla.

Itselleni en uskaltaisi eutanasiaa valita, koska en tiedä, voiko sellaisen tehnyt päästä taivaaseen, enkä viitsisi lähteä ottamaan selvää.

2 tykkäystä

Tämähän olisikin hyvä veto, eli jos eutanasia sallittaisiin niin lääkärin pitäisi toteuttaa se ampumalla Smith&Wessonilla. Varmastikaan se ei olisi lääkärille yhtä helppo juttu kuin steriilillä ruiskeella surmaaminen. Lisäksi jos me sallimme eutanasian, niin emmekö me silloin myös hyväksy itsemurhan laajemminkin kaikkien yleiseksi ihmisoikeudeksi.

1 tykkäys

:laughing: Tämä on hyvä!

Ei kai itsemurha laissa olekaan kielletty. Siinä avustaminen on taas kielletty. Kristittyjen toivoisi ajattelevan että useimmiten me muut olemme epäonnistuneet kun joku tekee itsemurhan. Kristityn tietysti soisi ajattelevan niinkin ettei meillä ole lupa tappaa itseämme, mutta sitten kyllä ihmettelen että miksi meillä olisi mistään syystä lupa tappaa joku muu.

1 tykkäys

Pakkotilanteessa, sota, itsepuolustus tms äärimmäinen hätätilanne. Oman itsen kohdalla tällaista pakkotilannetta on vaikea keksiä, millaisessa tapauksessa sellainen voisi olla mahdollinen.

Monimutkainen kysymys…En ole ihan varma kannaltani aborttiinkaan - saatikka sitten tähän eutanasiaan…

1 tykkäys

Mitä eutanasiaan tulee, niin vähintään olisi tiedettävä, kenelle EI sallittaisi eutanasiaa, vaikka tämä sitä pyytäisi. Ja miksi. Jos tätä ei tiedetä, tai edes ajatella, joudutaan varmasti sille kaltevalle pinnalle, joka muissa maissa on jo realisoitunut.

Eutanasia on myönnetty masentuneille, sokeutuville, transsukupuolisille, joiden hoidot epäonnistuivat… Jokaisen tapauksen kohdalla voi kysyä “miksi ei, jos ihminen itse sitä tahtoo.” Niin, miksi. Etenkin, jos vaaralliset elinkautisvangit ja muut yhteiskunnan harmitukset sitä alkaisivat pyytää.

6 tykkäystä

Eilisessä A Talkissa Päivi Räsänen osasi erittäin hyvin perustella, miksi ei kannata eutanasiaa. Potilaalle annetaan myrkkyruisku, josta Terhokodin lääkäri sanoi, että se on lääkettä. Samoin se toinen lääkäri, joka vastusti tappamista. Maissa, joissa eutanasia on sallittu, ovat kriteerit höllentyneet ja niissä tapetaan mm. dementoituneita ja vammaisia.

8 tykkäystä

Suomessa on kiinnitetty paljon huomiota itsemurhien ehkäisyyn ja samalla haetaan lupaa tappamiseen omasta pyynnöstä. Kyse on tappamisesta, ei mistään muusta. Kyse on siitä, että minä teen valinnan päivieni päättämisestä ja jos en itse siihen pysty niin pyydän avuksi lakia joka määrää jonkun tekemään sen minulle. Hyvällä tuurilla samainen henkilö voi toisessa yhteydessä vakuuttaa toista ihmistä olemaan tekemättä itsemurhaa, vaikka tämä itse niin haluaisi. Raja näiden kahden välillä on aina yksilössä, siis tappajassa tässä tapauksessa, itsessään. Ja se raja on veteen piirretty viiva. Ei mikään viileä objektiivinen analyysi.

Eutanasialle ei mielestäni pidä antaa mitään tilaa, ei mitään.

Me emme enää kestä kärsimystä. Emme itsessämme emmekä toisissamme. Emme halua olla vaivaksi emmekä halua että meitä vaivataan. Kohta sitä, että haluaa elää kalliiden hoitojen ja laitteiden varassa aletaan pitää itsekkyytenä. Samoin kuin sitä että haluaa elää kärsimysten keskellä.

Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin kirkkohallituksesta annetaan puoltava lausunto lakiehdotukseen. Koska joku porsaanreikä tai irtonainen pikkirilli sieltä Eteläranta 8:sta löytyy. Ettei jostakusta vaan tunnu pahalle.

D

7 tykkäystä

Vain eläimiä syödään. Tappaa-verbi on hyvin raju.

Avustettu elämän päättäminen voisi olla hyvä.