Taidenäyttely Loviisan ev.-lut. kirkossa

Tekisi mieli kommentoida, mutta ehkäpä tyydynkin vain jättämään linkin tähän.

Ovatpa rumia. Eivät kuulu kirkkoon.

4 tykkäystä

Se on aina huvittavaa, miten nuo taiteilijat ovat kauhean “yllättyneitä” kritiikistä. Sitähän he juuri haluavat. Ei kukaan täysjärkinen tuo kirkkoon näytteille tuollaista, ellei nimenomaan halua saada aikaan kauhistelua.

Onneksi kirkkotiloissa on joskus hienoakin (uutta) taidetta.
Esimerkiksi Jyväskylän kaupunginkirkossa oli hiljattain valokuvauskilpailun voittaneen Sanna Kostamon upeat surutyötä kuvaavat teokset otsikolla “Valon naulat”. Niihin liittyi vielä taiteilijan isän runojakin.

6 tykkäystä

Ei tuota kyllä miksikään kirkkotaiteeksi voi sanoa parhaalla tahdollakaan. Onpahan nyt pykätty tuommoinen näyttely ja sitten mukamas hirveästi ihmetellään, että joku pahoittaa tuommoisesta mielensä. Taiteilija saa siinä nimeä itselleen ja se lienee tärkein tarkoitus tällä näyttelyllä.

Alastomuuttakin voi kuvata monella tapaa. Vastasynnyttänyt äiti ei seiso tuolla tavalla vielä siinä vaiheessa, kun lapsi on vielä kiinni napanuorassa. Eipä huomannut taitelija sitäkään, että synnyttäneen vatsa ei palaudu noin nopeasti ennalleen. Minkäänlainen mies ei kestä rusentumatta emakko sylissä. Karitsaa imettävä nainen on myös täysin luonnoton. Koko teos on täysi provo. Tuommoinen pitää viedä heti ulos kirkosta.

1 tykkäys

Ei ole olemassa sellaista tyyliä kuin evankelis-luterilainen kirkkotaide. 500 vuotta on ollut liian lyhyt aika siihen, että luterilaisuus olisi saanut synnytettyä omaleimaisen kirkkotaidetyylin. Se voi siis olla mitä tahansa - vaikkapa sitten sellaista kuin tuossa jutussa.

Epäonnistunutta taidetta, eikä kirkkoon sopivaa. Onko nyt taas ostettu sika säkissä?

1 tykkäys

No saa nimeä esille ja voi kauhistella suvaitsemattomia uskovaisia, jotka kehtaavat ymmärtämättöminä suitsia taiteilijan vapautta.

4 tykkäystä

Mitä Jeesus totesikaan Jerusalemin temppelissä.

Jutussa oli kyllä melkoisia “helmiä”:

Näyttelyn järjestäjä, Loviisan suomalaisen seurakunnan kanttori Suvi af Hällström toteaa keskustelussa, että kirkon penkit ovat tyhjentyneet hymistelyn ja mitäänsanomattomuuden vuoksi, ja että elämänmakua ja aitoutta tarvitaan.

Loviisan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Seppo Apajalahden mielestä kaikessa rujoudessaan teos muistuttaa siitä, mistä Jumalan ihmiseksi tulemisessa eli joulussa lopulta on kyse.-----
– Jos kysytään, puhutteleeko teos, vastaan kyllä. Käyty keskustelu osoittaa, etten ole ainoa, jota teokset puhuttelevat. Ne tuovat elävästi mieleen Vanhan testamentin profetian Herran kärsivästä palvelijasta, joka oli hyljeksitty ja halveksittu, hän sanoo.

Vai että teos kertoo siitä, mistä Jumalan ihmiseksi tulemisessa on kyse. En kyllä ollenkaan ymmärrä, miten. Toki ne ovat hätkähdyttäviä ja sakraalissa tilassa vieläkin enemmän. Itse ajattelen, että tuollainen shokkitaide on jo aikansaelänyttä ja kulunutta. Eikö niitä ole jo kylliksi nähty? Uusia ideoita voisi keksiä.

Samaan aikaan Loviisan seurakunta sitten myy kirkkotilojaan pois.

Taideteosten tyylistä tulee mieleeni taideteos, jonka näin vuosia sitten, Amos Andersonin taidemuseossa. Siinä oli tuollainen kangasnukke, alaston parrakas nainen, joka riippui ristillä. Olisikohan saman taiteilijan luomus sekin.

1 tykkäys

Arviolta 30 eroa lisää Loviisassa.

Vaikka ei kuulosta paljolta, niin ei tuolla asukkaitakaan ole kuin noin 15000. Koko maahan suhteutettuna tuo olisi kymmenen tuhannen eron vyöry.

Surullista, että nykyisessä sosiaalisen median ajassa ihmisiltä on hämärtynyt käsitys kunnianloukkaamisesta ja uhkailusta täysin. Asiassa kuin asiassa ja puolelta sun toiselta tapahtuu ällistyttäviä ylilyöntejä. Onko niin, että kun ei enää tarvitse kohdata kasvokkain niin kynnys käyttää ylireagoivia ilmaisuja alenee laittoman puolelle. Ikävää.

4 tykkäystä

Käsittämätöntä idiotismia tuollaiset uhkailut, oli henkilö tosissaan tai ei. Päätöksiä voi kritisoida, mutta ei uhkaamalla päätöksentekijöiden terveyttä tai henkeä.

4 tykkäystä

Aivan turhaa on myöskään kritisoida. Tämä on Suomi. Ja Suomessa on sellaiset hierarkiat, että ylätaso mättää kaikille muille kakkaa niin paljon, että siihen hukkuvat. Toisinajattelevat hiljennetään kiusaamisella. Ja sen jälkeen ylätaso vielä ottaa marttyyrin ja kaikki muutkin hyviksiksi katsomansa viitat itselleen nauraen alemmilleen.

Se on se mitä se on. Kannattaa vaan sivuuttaa ja antaa sikojen piehtaroida lietteessään,

Tuon jutun mukaan siis seurakuntayhtymän puheenjohtaja Mia Aitokarilla ei ole osaa eikä arpaa siihen, että nämä patsaat ovat kirkossa. Hän myös jutun perusteella vähän ja hyvin hienovaraisin sanankääntein paheksuu sitä, että ne ovat kirkossa.

Tässä näkyy myös eräs some-kulttuurin lieveilmiö (jos näin vähättelevä ilmaus sallitaan): pitää ottaa nopeasti ja voimakkaasti kantaa, myös asioihin joista ei oikeasti tiedetä. Tässäkin varmaan vain oletettu puheenjohtajan tehneen päätöksen asiasta, vaikka asiaa ei välttämättä ole käsitelty yhtymän valtuustossa tai vaikka olisikin ei hän välttämättä ole asiaa kannattanut. Vastenmielinen ilmiö tuokin.

1 tykkäys

Ongelma kai on se, että sellainen puhetapa, joka aiemmin pysyi baarien takapöydissä, nyt tulee esiin. Kaikenlainen asiaton tunnekuohuinen tai sopimaton puhe on helppoa tuoda julkisuuteen. Kai se vaatii paljon enemmän vaikkapa kirjoittaa kirje ja postittaa se, kuin lähettää viesti somessa. Toisin sanoen en usko, että käsitys kunnianloukkauksesta ja uhkailusta on sen enemmän hämärtynyt, kuin ennenkään. Se vain tulee entistä helpommin ilmi. Tässä näkisin kasvun mahdollisuuden ennemminkin kuin kauhistelun. Itsestään selvää on, että kaikenlainen uhkailu ja kunnianloukkaus on tuomittavaa ja sellaisen kohteeksi joutuneella on jopa velvollisuus reagoida siihen.

2 tykkäystä

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.