Tapio Tuomaalan oppi ja tulkinnat

Kotimaa24:n taso nousi hieman, kun TT poistui/poistettiin.

1 tykkäys

Putosi takaisin totutulle tasolleen. TT suoritti comebackin.

Sitten Kotimaa riemuitsee kun Tanskan uudesta Raamatusta on poistettu “pahat” (?) sanat: synti, liitto ja Israel , kun ei ne tanskalaisressukat ymmärtäisi noita.

“Jotain mätää on Tanskanmaalla” (Shakespeare)

2 tykkäystä

Minä protestoin sitten, kun Kotimaahan tai tuohon tanskalaiseen käännökseen määrätään joku ostopakko tai lukemispakko. Kannattaa tässä vaiheessa jo tottua elämään sen kanssa, että 90 % asioista, mitä seurakunnissa tapahtuu, on yksinkertaisesti roskaa.

En ole mikään paras esimerkki silti. Luulen, että minulla on edelleen jollain tasolla sellainen pahe, että pitää etsiä sälää, jonka tiedän huonoksi, jotta voi sitten kritisoida sitä. Mutta tuntuu kohtuuttomalta alkaa tehdä niin, että vain niputtaa kaiken tiettyjä aiheita käsittelevän tai tiettyjen tahojen tuottaman materiaalin huonoksi.

Mitä jos väitän huonoksi jotain sellaista, mikä onkin aivan eri tavalla huonoa kuin sanoin sen olevan? Minun pitää siksi koluta ainakin vähän huonoa materiaalia, että pysyn perillä siitä, miten paljon ja millä tavalla asiat ovat huonoja. Yksi katastrofi olisi se, että joku taho tai materiaalin tuottaja tekisi parannuksen ja tekisi jotain hyvää. Menettäisin sekä sen hyvän että tulisin väärin syyttäneeksi kyseistä tahoa. Tosin nykyisessä ajattelussani olen niin turvallisessa marginaalissa, että tätä tuskin pääsee tapahtumaan.

Toinen katastrofi olisi se, että kyseinen taho menisi huonommaksi jollain aivan uudella tavalla, mikä minua sitten vaivaisi kunnes olen saanut sen analysoitua. On paha kertoa summittaisesti tai ylimalkaisesti, että jokin materiaali on huonoa. Paljon parempi on tietää kaikki yksityiskohdat ja loogiset perustelut. Mieluummin menen ihmisiltä yli hilseen kuin annan itsestäni pelkästään asenteellisen ja kielteisen vaikutelman. Joskus täytyy tosin vaan tyytyä johonkin näiden yhdistelmään.

Yksi esimerkki on se, että immanentismi on alkanut vallata tilaa myös reformoitujen baptistien piirissä. Tiesin tästä oikeastaan jo 2016, mutta kun en välittänyt enää koko reformoiduista baptisteista, niin en ajatellut asiaa sen enempää.

Ennen oli siis niin, että vain helluntailaiset ja karismaatikot kuvittelivat, että kristityt täyttyvät voimalla ja valloittavat maan päältä tuhatvuotisen valtakunnan. Fundikset ja presbyteerit “tiesivät”, että se on Ilmestyskirjassa luvattu antikristuksen valtakunta. Se on tultava ensin ja vasta sitten voi tulla todellinen tuhatvuotinen. Sen vainon ja vaivan ajan yli pitää vain tyytyä olemaan Raamatusta hampaat irvessä kiinni pitävä jäännös. Eli se ainoa asia, mistä periaatteessa kykenin kunnioittamaan heitä, on nyt mennyttä.

Katolinen eskatologia, johon itse uskon, on paljon tylympi, eikä sisällä mitään tuhatvuotista.