Tekoäly, teologia ja Jumalan luoma ihminen

Keinoälyn käyttäminen kielenkäännössä on haasteellista. Amazon päätti ottaa Ruotsin verkkokaupan haltuunsa, ja lanseerasi tuotteensa ruotsinkielellä Sweduille. Eräänlaisella ruotsinkielellä, sellaisella “korkeamman älyn” kielellä:

En jaksa odottaa että Amazon päättää tehdä saman Suomessa.

3 tykkäystä

Kuolettavaa kaapelia käytettiin nyt poliisipäällikkö Aarniotakin syytettäessä olleessa ruotsinturkkilaisen Volkan Unsalin Vuosaaren 2000-luvun alun murhajutussa, jossa hänet kuristettiin scart-johdolla. Tuo USB-kaapeli lienee vain jokin kehittyneempi malli murha-aseesta. Naisille tarkoitetut paistinpannut taas ovat ihan arkipäivää.

1 tykkäys

Hyi!

Nykyisinä internetin kokoamien internatsionaalisten intersektionaalisten feministien vaatimus Amazonille on, että on myytävä sukupuolineutraaleja paistinpannuja. Eikä niissä saa olla sojottavaa kahvaa, joka on kuin naista alistavan miehen jokin, eikä nostolenkkejäkään, koska ne saattavat tuoda mieleen tuon sojottimen vastakappaleen.

Siis: sukupuolineutraalissa paistinpannussa ei ole kahvaa eikä lenkkejä!

Tätä asiaa valvomaan on laitettava intersektionaalinen interpol, joka tekee kotietsintöjä, ja sahaa pannuista pois seksuaalisesti häiritsevät kahvat!

1 tykkäys

Joo, itsekin kokkailen usein ja maailman kuulut parhaat kokit ovatkin useimmat miehiä. Ajattelin tuota paistinpannua lyömäaseena Justiinan tyyliin.

1 tykkäys

Onko muuten tuo Amazonin ruotsisivusto saatavana englanninkielisenä kun minulla huono ruotsi, mutta hyvä englanti?

Äkkiseltään katsottuna näytti olevan vain ruotsiksi. Huono puoli tuossa näytti olevan kruunuina ilmoitetut hinnat, eli suoraan ei pysty hahmottamaan hintatasoa.

Täytyy vaan kuukkeloida. Itse olen juuri eräässä ruotsalaisessa nettikaupassa katsellut ompelujuttuja. Keräsin tavarat koriin ja katsoin googlella paljonko summa on euroissa. Ihmettelen kyllä miksei yleisimmät valuutat voisi olla valittavissa. Euro, dollari ja sitten kyseisen maan oma valuutta jos eri kuin nuo kaksi. Minulla ostokset jäivät tekemättä, kun huomasin kyseisen kaupan käyttävän pelkästään Postnordia. Pitää vielä miettiä haluanko ne kaavat todella niin paljon että kannattaa ottaa riski.

Tuli mieleeni tekoälystä, kun keskustelin erään kanssa autoista ja siitä, kun korjaamot ovat sen tiedon varassa minkä vikakoodi näyttää. Ei siinä mitään, mutta kun vikaa ei aina löydy, vaan täytyy tuntea muuten asiat. Tämä jonka kanssa juttelin, niin eipä ollu löytäny autoliike syytä, vaan tavallinen heppu, joka on perehtyny autoihin, oli löytäny vian ja korjannu.
Tekoäly voi auttaa tiettyyn pisteeseen, mutta ei ole ihmistä ylittävä. Tieto, taito tekoälyn varassa köyhdyttää, vaikka se voi helpottaa.

1 tykkäys

Toisaalta tekoäly voi kehittyessään olla avuksi juurikin tällaisissa ja vastaavissa ympäristöissä, jotka rajoittuvat mekaniikkaan.

2 tykkäystä