Terve karismaattisuus

On muistettava, että silloin kun puhutaan kristinuskosta ei kiinnitetä lainkaan huomiota ihmisiin, ei Daavidiin, ei Pietariin eikä keneenkään pyhään, vaan ainoastaan ihmisyyden omaksuneeseen Jumalaan, joka ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. (Jes.53:9).

Lutherkin puhuessaan mainitsemastasi Daavidista käyttää häntä esimerkkinä raskaidenkin syntien anteeksiantamuksesta, koska kaikki synnithän mitä ihmiset tekevät oli Jeesuksen päällä ja jokaiselle, joka häneen uskoo ei lueta hänen syntiänsä. Näin Daavidinkin synti oli Jeesuksen kannettavana ja hän samoin kuin me kaikki muutkin uskovat nousemme Jumalan vaikuttaman uskon kautta yhdessä Kristuksen kanssa kuolleista. Daavid on siis hyvin vaikuttava uskon esimerkki.

Kol 2:11-12: “ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.”

Näin minutkin on herätetty yhdessä Kristuksen kanssa kuolleista uskon kautta, koska minunkin syntini olivat hänen kannettavinaan ja hän nousi niidenkin taakan alta ylös ja minä hänessä.

Daavid muuten itsekin sanoo niitä autuaiksi, joille Herra ei lue heidän syntiään.

Room 4:6-8: “niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: “Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!””

Ei hän olisi voinut näin sanoa muutoin kuin uskon kautta Pyhässä Hengessä.

Ps. On tietenkin eri asia jos Daavidin nimeä käytetään väärin jonkun ihmeukon puolustukseksi, joka ei tee parannusta, sillä Daavidhan katui ja uskoi.