Aloitin kuuntelemisen. Voin kuunnella toki loppuun asti. Mutta havaitsin heti alkumetreillä sellaisen jutun, että Petrus puhuu ontologisesta myytistä käsin. Koko protestanttinen kulttuuri on aina tehnyt niin. Mutta sillä on suurta merkitystä vasta 1800-luvun myötä. Eli sen vaikutus sopivasti kattaa modernin karismaattisuuden.
Reformaatiosta 1800-luvun alkuun uskottiin, että ihminen on suhteessa objektiiviseen todellisuuteen, ja että hengellinen tulee sen osana, eli Raamattu ja sakramentit. Tässä ihminen siis oli tasa-arvoinen asia kaikkien muiden maailman asioiden kanssa. Mutta myös Raamattu ja sakramentit olivat asioita. Tässä asialla tarkoitan jotain, mikä toimii loogisen päättelyn kohteena.
Yleensä ajatellen ontologinen myytti tarkoittaa sitä, että ihmistä pidetään riippumattomana tiedon, totuuden tai olemisen lähteenä. Tai että ihminen voi toimia itsestään käsin. Ehkä esimerkki selkeyttää jotain:
Tässä tapauksessa ontologisen myytin voisi havainnollistaa siten, että Petrus sanoo ihmisen voivan vilpittömästi etsiä Jumalaa. Eli että ihmisen etsintä voi olla vilpitöntä jotenkin ihmisestä käsin katsottuna. Ja mitä ihminen sen seurauksena etsii tai ei etsi, löytää tai ei löydä, ei ole hänestä itsestään enää kiinni, koska hän on tuonut etsintään jo vilpittömyytensä. Eli hän on, etsintänsä suhteen, ehjä ja läpinäkyvä.
Kun taas jos ontologisen myytin kiistää, kuten itse teen, niin se tarkoittaa, että ei ole mitään ihmisestä käsin tapahtuvaa riippumatonta, tiedollisesti itseriittoista etsimisen aktia, jolla voisi olla sellainen attribuutti kuin vilpittömyys. Sen sijaan etsimisen aktin vilpittömyyden osoittaa ainoastaan jälkikäteen se, että mitä se oli valmis löytämään tai mitä sen todellisena kohteena oli.
Vilpittömyys ei siis ole etsinnässä tekona, vaan on olemassa tai todettavissa ainoastaan sen perusteella, mikä oli etsinnän tulos. Tämä menee useimmilta yli hilseen siksi, että modernille ihmiselle on yksinkertaisesti normaalia ajatella ontologisen myytin mukaisesti. Vasta, jos voi käsittää vaihtoehdon, jossa ontologinen myytti ei esiinny, voi oikeasti olla asiasta jotain mieltä tai ottaa kantaa puolesta tai vastaan.
Raamattu esittää, ynnä tavallisen kristityn ymmärrykseen on aina kuulunut, että ihminen on lankeemuksen seurauksena nimenomaan vilpillinen ja taipuvainen etsimään kaikkea muuta kuin Jumalaa. On hyvin paljon valistusajattelun voittokulusta kiinni, että ihminen aletaan nähdä jonkinlaisena todellisuuden riippumattomana tarkastelijana, itse itsensä mittana, läpinäkyvänä ja irrallisena toimijana, johon vilpittömyys voi kuulua itse valittuna ihanteena.
Petrus Ahonen ja muut karismaatikot ovat siis yhtä vilpillisiä kuin ketkä tahansa muutkin tavalliset ihmiset, uskovat tai uskosta osattomat, nyt elävät tai ennen eläneet. He saattavat myös uskoa näin, aivan Raamatun, terveen järjen ja kaiken viisauden mukaisesti, joinain hetkinä. Karismaattisina hetkinä asia kuitenkin kääntyy päälaelleen ja Raamattu, terve järki ja kaikki viisaus lentävät ikkunasta ulos.
Ilm. 3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. 18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. 19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
Jokainen siis etsii Jumalaa omasta vilpillisyydestään käsin, eikä kukaan ole ehjä tai läpinäkyvä siinä puuhassa. Jos etsintä kohdistuu Jumalaan, niin tämä asia, aina teon seurauksena eikä sen ominaisuutena vaikuttaa siinä lisääntyvää vilpittömyyttä. Samaan aikaan ihmisen, voidakseen etsiä Jumalaa ollenkaan, pitää nimenomaan olla vakuuttunut omasta vilpillisyydestään. Tai edes avoin sille mahdollisuudelle.
Moderni karismaattisuus on siis ajatus, että on olemassa joku tila tai sfääri, kokemus tai muuttunut tietoisuuden taso, jossa Jumala de facto eli käytännössä ja tosiasiassa energisoi ihmisen siten, että ihminen voi ajatella, toimia, tahtoa ja käsittää jumalallisesti. Eli ihminen vähän kuin spekuloi hengessä eräänlaisena maagisena operaationa itsensä tällaiseen tilaan, mentaliteettiin tai tapaan ajatella, jonka sisällä hän voi olla vakuuttunut omasta vilpittömyydestään, eheydestään ja kokemuksensa puhtaudesta.
En tee tuossa mitään väitettä mistään hengellisestä tai yliluonnollisesta tapahtumasta. Eikä minun tarvitse edes tietää, mitä yksikään karismaatikko psyykkisesti kokee. Se, mitä sanon, kuvailee karismaattista ajattelua tiedollisena ilmiönä. Moderni karismaattisuus on opillinen ja tiedollinen - ellei peräti metafyysinen - systeemi, jonka sisällä eri asiat ovat totta kuin sen ulkopuolella.
Jokaisella saa tietenkin olla harrastuksensa. Traagista on vain, että karismaattinen ajattelu syrjäyttää sen ja on vastakkainen sille, mikä voisi vaikuttaa ihmisessä Jumalasta lähtevää ja ulkopuolelta saatua vilpittömyyttä ja tehdä siinä samalla näkyväksi ihmisessä olevan vilpillisyyden.
Ilm. 3:15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! 16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
Tässä merkityksessä on modernissa karismaattisuudessa kyse äärimmäisestä penseydestä. Eli se muuttaa ihmiset välinpitämättömäksi uskon oikeita, todellisia ja vaikeita kysymyksiä kohtaan, tarjoamalla tällaisen keveän vaihtoehdon. Siinä oikeastaan palavasti paetaan sitä, mitä muuten pitäisi tehdä.
Matt. 5:13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi. 14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; 15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
Jokainen tietää, mitä suolalla ja valolla tehdään. Mutta jos on suolaa, mikä ei mausta mitään, vaan mitä voi syödä ainoastaan sellaisenaan, niin mikä sen tarkoitus on? Ja jos on valoa, jonka avulla ei näe mitään, vaan jota voi ainoastaan katsoa sellaisenaan, niin mikä sen tarkoitus on?