Tästä Niennan kommentista mieleeni nousi asia, jota olen viime päivinä miettinyt itsekin.
Fakta on, että liturgisissa asioissa kehitys kulkee yleensä ns. sääntöliturgismin kanssa. Tuolloin opetellaan sitä, “mikä on oikein”. Opetellaan erilaisia polvenkoukistuksia, kumarruksia, ristinmerkkejä. Olen itsekin yhdessä vaiheessa elämääni opetellut nämä, ja voitte hyvät ystävät uskoa, että nykyään käytän näistä suurinta osaa. Tämä sääntöliturgismi näyttää johtavan itsellä ja monella muulla kuitenkin opettelun päätyttyä sellaiseen asenteeseen, jossa liturgisti tietää, miten asiat pitää tehdä, ja tämän jälken harmistuu, kun näin ei kuitenkaan toimita.
Itse tunnistan tämän kyllä. Jonkinlaisena “asiantuntijana” tiedostan heti, jos jossain latinalaisesta riitistä syntyneessä jumalanpalveluksessa pappi toimii “väärin”. Se herättää heti myös välittömän ärsytyksen tunteen. Olen sääntöliturgismini vuoksi herättänyt ainakin yhden kirkolliseen mediaankin asti päässeen kohun (ns. matkaeväsgate).
Tätä tunnetta kahlitakseni olen kehittänyt myös konkreettisia tapoja, joilla tämän “väärin palvomisen” huomaamisen voi estää. Yksi tavoista on istua pylvään takana, niin ettei näe pappia hänen toimiessaan. Tämä ei tietenkään estä kuulemisen perusteella huomattavia virheitä.
Olen yrittänyt pois tästä ns. sääntöliturgistisesta asenteesta ja viimeisen parin vuoden aikana olen siinä jossain määrin onnistunutkin. Keino tämän saavuttamiseen oli siinä, että aloin miettiä (vihkimykseni tullessa ajankohtaiseksi ja sen jälkeen presenttiseksi), mikä messun tarkoitus oikein on. Kun tähän yhdistettiin vihkimyksen kautta vahvistunut pastoraalinen näkökulma, olen alkanut nähdä messun aika erilaisessa valossa. Siinä on yhä vähemmän kyse siitä, “mikä on oikein”, ja yhä enemmän kyse siitä, “mikä on hyvä”.
Tällainen keskustelunaloitus. Konkreettisia kysymyksiä:
- miten suhtaudut liturgiaan?
- jos olet kokenut sääntöliturgismin, millaisia konkreettisia keinoja olet kehittänyt sen kahlitsemiseksi?