Minun alkuperäinen syyni sinne menemiseen oli Kansanlähetyksen 3K-iltojen tiedotteiden saaminen. Traditionaalisia katolisia ryhmiä on ainakin puolisen tusinaa tiedossa, mutta niiden sisällöstä on varmasti alle kymmenesosa jotain oikeasti älykästä tai hyödyllistä.
Tavallisin sisältö on sitä, että sinne julkaistaan jotain “onnenkeksejä”. Siis jotain hyvin naiiveja, amerikkalaisen tuntuisia mietelauseita, missä oikeasti ylistetään yksilön sisintä enemmän kuin tuodaan esille jotain teologista pointtia. Yhteensä niistä tulee sellainen kuva kuin ihminen itse olisi maailman tärkein asia, ja Jumala olisi joku apulainen tai työväline tai ase, jolla ihminen lohduttaa itseään, ihailee sisintään ja mätkii esteet pois toiveidensa toteutumisen tieltä.
Sitten on ongelmana se, että puolet jengistä niissä ei käsitä, mitä tarkoittaa, että ryhmä on traditionalistinen. Joten sinne heitetään kaikenlaista virallisestikin harhaopiksi tuomittua tai täysin postmodernia. Helppo nyrkkisääntö on, että mikään Vatikaani II:n teksteille perustuva, mikään Johannes Paavali II:n tekemä, mikään Medjugorjeen tai Taizéen liittyvä, mikään jumalallisen armon ilmestykseen tai Faustina Kowalskaan liittyvä ei ole traditionaalista. Eli suurin osa ryhmän sisällöstä on sitä, että sisältöä yritetään saada vastaamaan otsikkoa. Ainoa oikeasti vaivalloinen selvitettävä on Ratzinger eli Benedict XVI, joka on sanonut sekaisin varsin oikeita ja kuitenkin varsin vääriä asioita. Itse säästän vaivaa kun olen välittämättä koko ukkelista.
Pohdiskelen vähän nöyryyttä ja ylpeyttä, eli tässä jälleen tarinoinnin osio:
Ihmisen kannattaa tietää asiat ensin. Sitten arvioida henkilöitä, paikkoja, tapahtumia ja ryhmiä niiden asioiden perusteella. Jos tekee päinvastoin, niin mistään ei tule koskaan valmista. Yksi hyvin vaikea ylpeyden muoto ei niinkään ole se, että “minä tiedän kaikki asiat niin paljon paremmin kuin kukaan muu”, vaan se, että “koska minä tiedän asiat, niin voin saada vaivatta ja nopeasti kaikki muut näkemään ne minun tavallani”.
Jos sua turhauttaa ja tiedät sen
niin varmaan myöskin näytät sen:
Jos sua turhauttaa niin sano ärärär!
Tästä voi tislata esiin yhden keskeisen periaatteen. Jos jollain on asiasta selkeä Raamatun sana, niin eikö silloin teoriassa kaikkien pitäisi asettua sen kannalle? Joka aikailee, on oikeasti vain huijannut sanoessaan olevansa kristitty. Ei tarvitse edes kuolla, kärsiä, menettää rahaa tai menettää ystäviä. Tarvitsee vain sanoa, että uskoo sen, mitä on väittänytkin uskovansa. Anonyymisti. Internetissä.
Tuossa on keskeistä se, että todellisuuden perimmäiseksi, määritteleväksi asiaksi asetetaan ei vain Raamattu tai Raamatun teksti, vaan oma käsitys siitä. Ja oli se hyvä tai huono, tarkka tai epätarkka, oikea tai väärä, niin koko muu todellisuus, siis materiaalinen, psyykkinen ja sosiaalinen on siihen nähden toissijainen. Onhan kysymys vain siitä, alistuuko todellisuus Raamatulle—kuten kristityn kuuluu se nähdä—vai Raamattu todellisuudelle—kuten ateisti sen näkee.
Joten ylpeä on se, joka käy Raamattua vastaan. Ja nöyrä on se, joka julistaa uskovansa siihen ehdottomasti.
Toinen vaihtoehto on asettaa todellisuus kokonaisuutena perimmäiseksi asiaksi. Koska vaikka Jumala on perimmäinen todellisuus, niin yksikään ihminen ei voi käsitellä Jumalaa objektina mielessään. Sen sijaan ihmisen mieli käsittelee tietoa, joka koskee psyykkistä, materiaalista ja sosiaalista todellisuutta. Tietäminen itsessään ei ole asia, vaan se on aina asiasta tai asiaa koskien. Raamattua voi ajatella samalla tavalla, että Raamattu ei ole asia, vaan Raamattu, kuten kaikki teksti, on jostain asiasta.
Koska Raamattu on väitteitä todellisuudesta, niin sen, miten hyvin ihminen ymmärtää Raamattua, määrittelee se, miten hyvin hän ymmärtää sitä todellisuutta, josta Raamattu kertoo. Jos Raamattu kertoo vain todellisuudesta, joka on abstrakti tai rajoittuu ihmisen intuitioon tai muuten vain pään sisään, eli hengellinen todellisuus = pään sisäinen todellisuus, niin siitä seuraa, ettei sen avulla voi ottaa kantaa psyykkiseen, sosiaaliseen tai materiaaliseen todellisuuteen.
Pitää päättää, että rajoittuuko Raamattu pään sisään, vai käsitteleekö se todellisuutta. Sitten pitää ajatella sen mukaisesti aina siitä pisteestä eteenpäin. Tämä tarkoittaa sitä, että ylpeä ihminen ajattelee, ettei hänen tarvitse välittää todellisuudesta, vaan hän voi asettaa etusijalle päänsä sisällön. Onhan se hengellinen pää, jolla on hengellinen sisältö, tai jotain? Silloin myös sen todellisuuden pitäisi ajatella samoin ja olla valmis alistumaan sen pään sisällölle.
Joten se nöyrä ajatus olisi, että “en tiedä kaikkea, tarpeeksi, jos edes alkuakaan siitä, miksi kaikki eivät ajattele kanssani samalla tavalla”. Mutta “mikä tahansa, mitä tekisin saadakseni muut ajattelemaan kanssani samalla tavalla, pitäisi perustua ja kohdistua siihen syyhyn, miksi asia ei niin ole”.
He eivät kunnioita Raamattua? Ehkä kunnon tekstimuotoinen löylytys saa heissä aikaan muutoksen.
He ovat liian tyhmiä ajatellakseen samalla tavalla? Ehkä tekstimuotoinen löylytys voisi motivoida heitä pinnistelemään, että ylittäisivät älylliset rajansa?
He eivät kunnioita minua, vaikka olen ilmiselvästi oikeassa! No ehkä he eivät tiedä sitä. Mutta tässä on selkeä munan ja kanan ongelma. Jos he olettaisivat, että olen oikeassa, niin pian he saisivat selviä syitä tulla sille kannalle. Jos he taas tulisivat sille kannalle, niin heidän olisi helpompaa alkaa olettaakin niin. Turhauttavaa.
Koko asian ymmärtäminen perustuu Jumalan armolle? No kyllä kai se tulee perässä ja on aina läsnä kun minä avaan suuni? Ei vai? Höh.
Eikö nykyaikainen evankeliointi ole sitä, että tarvitaan vain halukkuutta lähteä, halukkuutta avata suu, halukkuutta poistua mukavuusalueelta, halukkuutta astua ulos veneestä, halukkuutta tulla esiin ja tehdä? Eikö kaikki maltti ja valmistautuminen oikeastaan vain sabotoi evankeliumin asiaa? Paino pitää antaa ihmisen heittäytymiselle, ei huolelliselle valmistautumiselle? No ei.
Ratkaisu on siis hyväksyä se tosiasia, että muut ajattelevat eri tavalla, ja että sille ei voi mitään. Mutta ilman, että sillä tavalla pelkää hyväksyneensä heidän ajattelunsa sisällön. Tässä on ehkä kyse siitä, että Internetiin eksyy väkeä, joka yrittää hallita päänsä sisäisiä asioita, jopa teologiaa, näkemällä ne päänsä ulkopuolisessa todellisuudessa.
Joten esimerkiksi luterilaisuuden ja katolisuuden välisestä debaatista ei päästä kovin pitkälle sen jälkeen kun on todettu, että luterilaisten mielestä katolilaiset yrittävät ansaita pelastuksensa. Ja katolilaisten mielestä (tai ainakin tradition ja skolastiikan mielestä) luterilaiset kiistävät sen olevan todellista, mitä katolilaiset kutsuvat hengelliseksi elämäksi.
Jotenkin Internet pysyy pystyssä sen varassa, että ihmiset eivät ymmärrä eivätkä hyväksy omia tai toistensa rajoituksia. Ja tämä taas johtuu siitä, että pään sisäinen asetetaan kriteeriksi ja valintoja ohjaavaksi periaatteeksi pään ulkopuolisen sijaan.
Älykkään on toki helppo havaita se, missä suunnassa se olisi, että keskustelu edistyisi johonkin suuntaan tai lakkaisi toistamasta itseään. Mutta kun havaintoon riittää yksi ja toteutukseen tarvitaan kaksi.
Internet perustuu sille illuusiolle tai deluusiolle, että kun tarpeeksi pitkään jauhetaan, niin hyvä tieto voittaa huonon tiedon pelkästään siksi, että on hyvää tietoa.