Turun arkkihiippakunnan piispan vaali 2020

Eipä ole sitten vaikeaa arvata, kumpi voittaa.

1 tykkäys

To 3.12. On 2. kierros vaaleissa .

Itse asiassa on vaikeampaa kuin luulisi.
Luin juuri että Kaisa Huhtala asettui pudottuaan jatkosta tukemaan Lehikoista eikä Leppästä.

Eihän ekan kierroksen äänet koskaan kerro lopputulosta koska hävinneiden kannattajat jakautuvat epätasaisesti. Mikäli Huhtalan ja Lehikoisen äänet lasketaan yhteen, saadaan 47,5 % tulokseksi. Eli apuja tarvittaisiin Arikkaa äänestäneiltä.
Joka tapauksessa rohkea veto Huhtalalta kun ei ottanut tässä vaiheessa sukupuolta ykköskriteeriksi. Sopii hyvin siihen kuvaan joka on syntynyt hänen Sleylle antamansa tuen kautta.

1 tykkäys

Tämä on kyllä positiivinen uutinen. Olen saanut Huhtalasta aiemminkin aika hyvän käsityksen.

1 tykkäys

Minusta oli heti ensimmäisen kierroksen jälkeen selvää, että nyt ei kannata laskea yhteen naisten ääniä ja miesten ääniä ja siitä päätellä toisen kierroksen tulosta. Uskon, että Huhtalaa äänestäneissä on niitä, jotka siirtyvät Lehikoisen kannattajiksi.
Leppänen on kuitenkin ollut enemmän esillä kuin Lehikoinen.
Vaikka ikä ei ole ainoa ratkaiseva asia, pidän itse Leppästä liian nuorena piispaksi - ja pitäisin myös saman ikäistä miestä. Harva toimii kuten Björn Vikström ja luopuu piispan virasta. Jos 42-vuotias valitaan piispaksi, hän ehtii istua sillä paikalla reilusti yli 20 vuotta, halutessaan melkein 30.

Joo, se on ollut varmaa kaiken aikaa.
Mutta minusta oli hivenen yllättävää silti, että Huhtala itse selvin sanoin asettuu tukemaan Lehikoista. Sen verran kovaa painetta on varmaan papistossa ollut ja myös nostatettu sillä tasa-arvovajeella, jota vain yksi nainen piispakunnassa (kerrallaan) monille merkitsee.
Tämä osoittaa jälleen vaan sen, että ei kaikki aina ole mustavalkoista ja yllättäviäkin asioita tapahtuu. Tässä tapauksessa ihan konkreettisena asiana se, että naiset ovat pappeina ja kirkkoherroina kaikkea muuta kuin yhtenäinen joukko niin teologisesti kuin muutenkin. Huhtalan avoin ja varmasti monia suututtanut ystävyys Sleyn ihmisten kanssa johtunee paitsi henkilöhistorioista, myös siitä että hänellä taitaa olla samankaltainen näkemys seurakunnan ja kirkon tehtävästä evankeliumin (ei siis ensisijaisesti jonkun muun, yhteiskunnallisen asian) levittäjänä.

1 tykkäys

Mari Leppänen on uusi piispa.

D

Ja Turun tuomiorovastiksi valittu Aulikki Mäkinen on seuraava arkkipiispa.

D

1 tykkäys

Ja Ouluun Satu Saarinen…

Jaa sieltäkö se valitaan :rofl:?

Arvasin heti, että Leppäsestä tulee piispa. Noste mediassakin oli aivan eri luokkaa kuin kenelläkään muulla heti alusta alkaen. Linja jatkuu Askola-Hintikka-Leppänen. Heidän näkemyksensä ja mielipiteensä natsaavat tähän aikaan.

1 tykkäys

En ole välttämättä eri mieltä.

Kannattaa huomata, että seuraavaa arkkipiispaa valittaessa arkkihiippakunnassa on jo yksi naispuolinen piispa. Seuraava vaali arkkihiippakunnassa käydään hiippakuntadekaanin paikasta. Virkaan valittava on suoraan virkansa puolesta tuomiokapitulin jäsen.

Monia armorikkaita vuosia! Multos annos!

Tänään Turun arkkihiippakunnan uusi piispa Mari Leppänen vihittiin virkaansa Turun tuomiokirkossa. Kuuntelin jumalanpalveluksen radiosta ja korviin särähti, kun esipuheessa Leppänen käytti termiä Raamatun luomismyytti.

Myönnän, että en ole kauhean innostunut ajatuksesta, että naisesta tulee piispa ja mitä olen seurannut Mari Leppäsen ajatuksia, niin hän kyllä vaikuttaa minusta turhan liberaalilta. Olen monesti ajatellut, että liberaaliteologien kannattaisi kerrata Raamatun luomiskertomus, mutta huomasin, että hehän ovat jo osanneet sanoittaa sen oikein, niin pääsevät muunsukupuolisetkin oikeuksiinsa.

Ettei menisi ihan kritisoinniksi, niin olihan siinä paljon hyvää musiikkia tarjolla ja toki luettiin ihan oikeita raamatuntekstejä ja ihan asiallista asiaa.

2 tykkäystä

Minua kummastutti Mari Leppäsen puheessa se, että kaikki eivät pääsisi/saisi tulla kirkkoon?

Olisi saanut selventää mitä tarkoittaa, eikä syytellä tällä tavalla epämääräisin vihjailuin.

2 tykkäystä

Kolme piispaa ja kolmen värisiä kasukoita…Mites ne liturgisen värit?!?

1 tykkäys

Toinen seikka, mitä Mari Leppänen olisi saanut avata vihjailua enemmän oli viittaus vanhoihin (vanheutuneisiin?) ihmiskäsityksiin.

Tuntuu nykypiispoille olevan hyvin tärkeää tuoda esiin se miten he irtisanoutuvat Raamatusta, Tunnustuskirjoista tai kirkon pitkästä traditiosta. Vrt Kari Mäkisen jutut vanhasta"käärepaperista" joka edustanee sitä nykymaailman trendeihin vaikeammin sovitettavaa Jumalan sanaa.

Tuohan se kai nyky-evl-kirkolle on oleellinen tuote-esittely, että eihän me enää Raamattua arvosteta, eikä muitakaan vanhoja tekstejä.

2 tykkäystä

Piispa Mari puhui Pyhän Birgitan rististä kasukassa. Toivottavasti hän kantaa myös syvällisemmin Pyhän Birgitan hengellistä perintöä…

2 tykkäystä