Valehteleminen hätätilanteessa (2 Moos. 1)

  1. Moos. 1 luvussa kerrotaan heprealaisten kätilövaimoista, jotka uhmasivat faaraon käskyä ja jättivät poikavauvat eloon. Faaraolle he valehtelivat selitykseksi, että heprealaiset ehtivät synnyttää ennen kätilön tuloa. Voidaanko tästä päätellä, että hätätilanteessa esim. ihmishengen pelastamiseksi on sallittua valehdella? Vai johtuuko tällaisen toiminnan hyväksyttävyys siitä, että 10 käskyä ei ollut tässä vaiheessa vielä annettu?

Voisiko valehteleminen olla pienempi paha kuin puolustuskyvyttömän tappaminen. Eihän heillä ollut kuin huonoja vaihtoehtoja.

1 tykkäys

Kyllä ja saahan sitä olla ovela. Viholliselle voi valehdella ihan vapaasti ainakin itsepuolustukseksi.

1 tykkäys

Tuossa tilanteessa tuolla ei ole mitään merkitystä mitä vastaa. Mitään moraalista, ulko, tai sisäpoliittiseen vastuuseen ei voida asettaa. Kysymys ei ole myöskään valehtelemisesta, sen tosiasiallisessa merkityksessä, vaan suojatoimesta.

10 käskyä ei kiellä valehtelemista kaikissa tilanteissa vaan lähimmäisestä sellaisen väärän todistuksen antamisen mikä vahingoittaa hänen mainettaan ja elinkeinoaan yms.

4 tykkäystä

Jos faarao uhkaa tappaa lapseni, niin tulen valehtelemaan.

D