Vanhat foorumit

On, ja siellä on se Arkistokin, josta löytyvät vanhan Usko ja rukous -foorumin kirjoitukset 2005-2011.

Olen muutamia itseäni kiinnostavia ketjuja sieltä tulostanutkin - en paperille vaan omalle koneelleni tiedostoiksi, jos tuo vanha katoaa.

Sinä se siis olit, joka niitä tulosteli! Aina välillä kun katsoi, että mitä foorumilla tapahtuu,niin näkyi, että joku “tulostaa ketjua se-ja-se”. Mietin aina, että kuka ihme niitä mahtaa tulostaa, onko se joku Supon etsivä vai kuka. :smiley:

En ole kyllä usein ollut tulostamassa. Ilmoitus “tulostamisesta” taisi näkyä, kun joku vain katseli jonkun ketjun tulostusversiota. Se tulostusversio on tiedostoon kopioimista varten hyvä. Ei kai kovin moni ole paperille niitä ketjuja tulostellut.

Näköjään sekoilin tuossa yllä. Nyt huomasin, että se, ettei suljetut alueet näkyneet minulle, johtuikin siitä, etten ollut kirjautuneena (vanhalla) foorumilla. Huomasin myös että tuo linkki oli suoraan vanhan foorumin vanha osoite, kun aluksi olin olettanut että se on joku tämän sivuston alaosasto.

@anon81097962, enpä itse asiassa tiedä, miten pitkään vanha foorumi säilyy omassa osoitteessaan luettavana. En ole vielä neuvotellut Willen kanssa asiasta.

1 tykkäys

Onko vanhat foorumit arkistoituna jossain ja luettavissa?

Arkistoituna, mutta ei luettavissa. Yritän syksyllä saada päivän projektille.

4 tykkäystä

Vanhat foorumit ovat yhä ilmeisesti tallessa jossakin?

Voisinkohan auttaa jotenkin niiden julkaisemisessa, esim. kustantamalla palvelintilaa? (Tai voisiko kopion arkistosta mahdollisesti jakaa kiinnostuneille, vaikkei sitä nettiin liveksi koskaan enää laittaisikaan?)

Omat atk-taitoni riittävät esim. julkaisujärjestelmien ylläpitoon ja yksinkertaiseen php-koodin muokkaamiseen, jos (ja vain jos) googlamalla löytyy aihetta koskevaa dokumentaatiota. En tiedä osaisinko laittaa vanhoja foorumeita liveksi, mutta toki voin tutustua asiaan, jos ja kun @Silvanus ei ole löytänyt sille aikaa.


Oma motivaationi vanhojen foorumeitten lukemiseen kumpuaa erityisesti siitä, että äitini kirjoitteli tälle ja vanhoille forumeille aktiivisesti. Hän siirtyi ajasta ikuisuuteen reilu vuosi sitten. (Jos mietit ketä tarkoitan, niin aiheesta löytyy oma ketjunsa otsikolla Leena Huima im memoriam.)

Se, että äitini jätti jälkeensä paljon syvällistä kirjoitettua tekstiä, on esim. itselleni iso lahja. Koska emme voi keskustella äitini kanssa enää kasvotusten, on hänen kirjallinen tuotantonsa nykyään tärkeässä asemassa muistellessani häntä.
Tämän vuoksi lukisin mielelläni vanhojen foorumeitten sisältöä. Se olisi minulle yksi tapa muistaa hänen ajatuksiaan ja kuivakkaa huumoriaan :blush:

Oman äitinsä kirjeisiin ja päiväkirjoihin perustuvan kirjansa hiljattain julkaissutta Eero Huovista ulkomuistista siteeraten: “Heikoinkin muste on vahvempi kuin vahvin muisto.”

15 tykkäystä

Samalla se olisi lahja meille muillekin. Etenkin aivan ensimmäisellä foorumilla, jonne 13 vuotta sitten kirjauduin ensimmäistä kertaa ja Blixt muistaakseni noin kuukautta myöhemmin, olisi paljon arvokasta keskustelua. Käsittelin silloin vuoden parin ajan erityisesti äärikarismaattisuudesta nousseita aiheita kritiikillä ja Blixt antoi niihin erittäin hyviä argumentteja. Pidän häntä siis suuressa arvossa.

6 tykkäystä

Tuo oli aihe, jossa hän oli itsekin nähnyt ylilyöntejä läheltä ja siksi oli miettinyt asiaa paljon.

Olisi muutenkin mielenkiintoista palata aikakapselissa taaksepäin ja nähdä, miten maailma ja ajankohtaiset kysymykset ovat muuttuneet ensimmäisen foorumin alkuajoista.

Tarkoitus on tosiaan jo pitkään ollut saada vanhat foorumit taas julkiseksi nettiin. Silvanus oli joskus aikeissa tähän ryhtyä, mutta nähtävästi muut asiat ovat menneet hänen henkilökohtaisissa prioriteeteissaan tämän edelle. Nyt siis homma on kiinni ennen kaikkea siitä, että pitäisi saada joku tietotekniikkaan riittävästi perehtynyt tyyppi toteuttamaan vanhojen foorumien sisällön palauttaminen jälleen lukukelpoisiksi ja nettiin. Ymmärtääkseni tiedot sinänsä ovat jossain (Silvanuksella?) tallessa, mutta ne on alun perin upotettu softaan, joka vanhentuneena ei ole enää käyttökelpoinen. Jonkun pitäisi siis osata siirtää ne johonkin uudempaan softaan, niin että viestit ja mahdollisimman pitkälti myös kaikki sisäiset viittaukset näkyisivät oikein, oikeissa ketjuissa, oikeilla päiväyksillä, kirjoittajilla, jne. Ja koska viestejä on satoja tuhansia, niin homman täytyisi sujua pitkälti automatisoidusti. Meikäläisellä ei riitä tähän osaaminen.

1 tykkäys

Minäkin kaipaan vanhoja foorumeita ja niiden syvällisiä sekä pitkiä pohdintoja monista aiheista. Löysin foorumin sen verran myöhään, etten ehtinyt (tai ollut oikea aika) lukea kaikkea, varsinaiselta foorumilta tai arkistojen kätköistä ennen muuttoa tänne. Olisipa kiva, jos ainakin opilliset ja aikaa kestävät keskustelut saataisiin luettaviksi. Olen vaatimaton kirjoittajana, mutta ahkerampi lukemaan ja pohtimaan.

1 tykkäys

Minulla on hämärä mielikuva jostain ketjusta tai viestistä, jossa olisi pohdittu läpi eri vaihtoehdot vanhojen foorumien julkaisemiseksi.

Mielikuvassani yksi robusti vaihtoehto olisi ollut vanhan saitin julkaisu sellaisenaan, mutta miinuspuolena siinä oli palvelinmaksujen kasvu nykyisestä (joka on ~15e/kk). Toinen vaihtoehto olisi elegantimpi integraatio, jossa vanhat materiaalit ujutetaan tänne. Tällöin säästettäisiin palvelinmaksuissa, mutta pitäisi tehdä enemmän työtä. Joku välimuoto oli myös, mutta sitä en saa enää päähäni…

En tosin löydä viestiä mistään :thinking: Ehkä olen vain nähnyt unta helpon kuuloisesta ratkaisusta :slight_smile:

Ykkösfoorumihan integroitiin Willeh:n toimesta kakkoselle, joka aloitti v. 2011 ja jatkui muistaakseni 2016 asti. Tuolta toiselta foorumilta oli luettavissa kaikki alkufoorumin viestit käytännössä kuten ne olivat alunperin. Palvelinmaksujen säästämiseksi foorumi sitten suljettiin kun tämä alkoi. Itselläni ei ole näistä foorumisofta-asioista mitään kokemusta eikä hajua, kuinka tällaiset toteutetaan käytännössä. Rahallahan tuon kakkosen varmaankin taas saisi näkyviin.

Minulla taas on sellainen hämärä käsitys, että kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan siitä että nuo vanhat softat olisivat jo auttamattomasti käyttökelvottomia yhteensopivuusongelmien ja tietoturvan takia, koska softaa ei enää pitkiin aikoihin ole päivitetty. Toisaalta en kyllä tajua näistä asioista juuri mitään. Tarkoitus olisi siis mahdollisimman vähällä vaivalla tehdä vanhoista foorumeista täysin staattinen versio, niin että viestit tulee oikeisiin ketjuihin, oikeassa järjestyksessä, päiväyksen ja kirjoittajan nimimerkin kanssa. Tällaisen version pitäminen netissä kaikkien saatavilla ei montaa euroa kuukaudessa maksaisi, eikä vaatisi mitään jatkuvaa ylläpitoa, mutta jonkun pitäisi osata tämä ensin tehdä. Jos ei vapaaehtoisia löydy, niin olisi kiva saada arvio siitä, millä hinnalla joku nörtti olisi tuon valmis tekemään.

2 tykkäystä

Sisäiset linkitykset foorumin toisiin viesteihin eivät kuitenkaan tuossa arkistoversiossa toimineet. Joissakin tapauksissa tämä teki mahdottomaksi ymmärtää, mitä kirjoittaja tarkoittaa. Voi olla että noita sisäisiä linkityksiä ei millään kohtuullisella vaivalla enää saa toimimaan.

2 tykkäystä

Olet oikeassa, se lienee lähes mahdotonta.

Arkistojen tilanne on se, että olen muuttanut jo aikaa sitten vanhat foorumit tähän nykyiseen softaan ne on backuppeina siis. Nyt pitäisi vain

  1. Tehdä uusi palvelin digitaloceaniin, niin että se menee yhdistyksen tilille (nyt vielä edelleen minun tilillä) (5 min)
  2. Asentaa ko. Palvelimeen discourse multisite asennuksena (? 2-8h)
  3. Laittaa sinne kolme siteä (urforum, ueforum, forum) (1-2h)
  4. Palauttaa näihin backup (10-30min x 3)

Minulla on tänään vapaapäivä. Voisin katsoa lounaan jälkeen asiaa.

5 tykkäystä

Paljon uusi palvelin maksaa esim. seuraavan kuuden kuukauden tai vuoden aikana? Voitaisiin kerätä kolehti tälle projektille forumistien kesken.

Yhdistys hoitaa tuon maksupuolen.

1 tykkäys

Kirkkohallitus on ainakin aiemmin tukenut foorumia pienellä osuudella. Nyt siellä on säästöt käynnissä ja lisää tuskin ainakaan saa, mutta kyse on kai vain satasista. Jospa U&R:kin saataisiin yhden pyhän kolehtikohteeksi (vitsi).