Vauvan upotuskaste

Onko olemassa suuntauksia, joissa hyväksytään vauvakaste, mutta ei vaadita upotuskastetta vaan valelukaste hyväksytään?

(Tuli vaan mieleen eräässä keskustelussa. Veikkaan ettei ole, mutta täällä luultavasti tiedetään jos olin väärässä.)

Joo! Esim. sellaiset lahkot kuin roomalaiskatolinen kirkko ja luterilaiset ovat tuollaisia.

12 tykkäystä

Joo, en ollut ihan terässä kun kirjoitin viestiä. Mutta vakavammin, upotuskastetaanko vauvoja jossain.

(Tiedän, että evlut opin mukaan upotuskaste ei ole sinänsä harhaoppia, vain tarpeeton kun valelu riittää. Yritin muotoilla tarkasti tuon mukaan, ei olisi pitänyt.)

Esim ortodoksisessa kirkossa pikkuvauvoja kastetaan upottamalla. Alle puolivuotiaalla lapsella on ns sukellusrefleksi, joten se ei huku, kun upotetaan.

1 tykkäys

Tässä näyte Georgiasta. En ole ollut koskaan ort. kastepalveluksessa, mutta olen nähnyt videoita niistä. Upottamisen tapa ja syvyys riippuu paljon käytössä olevan altaan ja kastettavan koosta. Usein näyttää olevan niin, että vauvaa pidetään hartioihin asti vedessä ja sitten hänen päänsä päälle valellaan vettä. Mutta näkee sitäkin, että vauva käytetään kokonaan uppeluksissa.

Luulin tuota vedätykseksi. Huh.

Ja joo, ei vauva huku, mutta ei tuo nyt varsin kivalta näytä silti. Ortodokseillehan kuitenkin valelu käy myös, tuossa videossakaan ei kirjaimellisesti upotettu.

Monissa maissa kastettavat ovat yli puolivuotiaita eikä heitä sentähden voida kokonaan upottaa. Tuokin vauva on aika iso. Samoin Kreikassa kastettavat ovat usein jo liki vuoden vanhoja.

Ortodoksinen kaste toimitetaan Suomessa useimmiten siten, että vasta viimeisellä kerralla kastettava upotetaan kokonaan veteen, kahdella ensimmäisellä kerralla kasvot jäävät pinnalle. Vesi on tietysti vauvan kylpyveden lämpöistä. Tuon videon kastetta en hyväksyisi, jos olisin piispa. Pappi saisi ankarat nuhteeet. Ei kaste mitään pelleilyä saa olla.

Niin ovat - ja sitäkin vanhempia voivat olla. Olen joskus tiedustellut syytä tähän kreik. maallikoilta, mutta en ole saanut oikein mitään kunnon vastausta. Vaikutelmani on ollut, että ehkä rahatilannekin vaikuttaa: nuorella parilla on voinut olla häät, häämatka, yhteen muuttaminen, varusteiden hankkiminen vauvalle ymv. menoja, joten kastejuhlaa halutaan hieman lykätä. Mutta voi olla, että tämä on huono selitys.

1 tykkäys

Kasteisiin on maailmalla kolmea tapaa: veden valelu, veteen upotus ja veden pirskottaminen. Viimeksi mainittua on käytössä myös joissain protestanttisissa kirkoissa, kuten Yhdistyneessä metodistikirkossa.

Tämän päivän Kalevassa oli mielenkiintoinen juttu upotuskasteesta, toki vauvasta ei ollut kyse.

1 tykkäys

Nämä muodot ovat tuttuja jo vanhoilta ajoilta.

Aivan omana mielipiteenäni ajattelen, että upotuskasteen soisi yleistyvän ev.-lut. kirkossakin. Vaikka en millään tavalla pidä muitakaan epäpätevinä tai edes huonompina.

1 tykkäys

Mun tietäänkeni ev.lut. kirkko hyväksyy upotuskasteen myös vauvalle ja se on mainittu vaihtoehtona, mutta tosi harvassa paikassa on ainakaan kirkossa mahdollisuutta sellaista järjestää. Pari tietämääni aikuisena evlutissa upotuskastettua on käytännössä kastettu vapaasuuntaisen kirkon tiloissa.

Käydessäni pari vuotta sitten Efesossa oli parinkin kirkon raunion lattiassa ristinmuotoinen kasteallas portaikkoineen, jossa mitä ilmeisimmin syvyydestä päätellen kastettavat upotettiin. Näitä löytyi ainakin P. Marian kirkon ja Johanneksen hautakirkon n. 300-400 luvuilta olevista raunioista. Hyvin koskettavaa.

Itse (evl., niin kus tiärätte) olen kerran kastanut rippikoulussa kirkkoon liittyneen upotuskasteella järvessä.

3 tykkäystä

Olen jostakin ollut nappaavinani tiedon, että jotkut katoliikit Suomessakin (Oulusa???) harrastavat vauvojen upotuskastetta ja että kirkossa olisi kasteallaskin tätä tarkoitusta varten. Käsitin (kuvan perusteella) että pappikin menee altaaseen sen verran syvälle että saa toimituksen hoidettua. Vai lienenkö uneksinut?

1 tykkäys

Oulun Pyhän perheen seurakunta on perustamisestaan saakka ollut neokatekumenaalien johdossa. Heillä upotuskaste on yleisessä käytössä. Ei sitä tosin koskaan minun käsittääkseni ole muuallakaan varsinaisesti kielletty. Omassa seurakunnassani Turussa olen ainakin kerran nähnyt upotuskasteen; kastettava napero kuului kaldealais-katoliseen perheeseen. Mutta lännen katolilaisista vain neokatekumenaaleilla se taitaa nykyään olla sääntönä. Oulun kirkkokin on rakennettu neokatekumenaalista liturgiaa silmällä pitäen. Tästä asiastahan olikin jo tällä palstalla puhetta jokin aika sitten:

1 tykkäys

Vaikka tuota upotuskastetta ei lännessä oikein muilla kuin neokatekumenaaleilla näe, voidaan Katolisen kirkon katekismuksesta kuitenkin nähdä selvä kehoitus siihen:

628. Kaste, jonka alkuperäinen ja täysi kuvaannollisuus näkyy veteen upottamisessa, on voimakas merkki kastettavan astumisesta hautaan, kuolemisesta Kristuksen kanssa, jotta hän myös pääsisi uuteen elämään: ”Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista” (Room. 6:4).

1239. Sen jälkeen seuraa sakramentin olennainen riitti: varsinainen kaste. Se ilmaisee ja vaikuttaa kuolemisen synnille ja astumisen Pyhän Kolminaisuuden elämän osallisuuteen Kristuksen pääsiäissalaisuuden kaltaiseksi tulemisen kautta. Kaste toteutetaan ilmaisuvoimaisimmalla tavalla kolminkertaisessa upottamisessa kasteveteen. Mutta jo kristinuskon alkuajoista lähtien kaste voitiin toimittaa valelemalla vettä kolme kertaa kastettavan päähän.

1 tykkäys

Myös Lutherin Isosta katekismuksesta:

Kasteessa tehdään eli menetellään näin: meidät upotetaan veteen niin, että se peittää meidät kokonaan, ja sitten meidät nostetaan sieltä ylös. Nämä kaksi tilaa, veden alle uppoaminen ja sieltä ylösnouseminen, osoittavat, mitä kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaa. Juuri siinä vanha ihminen surmataan ja sen jälkeen nousee ylös uusi ihminen. Näiden kahden tapahtuman on jatkuttava meissä läpi koko elämämme.

1 tykkäys

Tua kuvan pappi näyttää ihan Mietaan Jussilta… :slight_smile: