Viinaa haudalla? Ortodoksit

Valiokunnan ehdotus tänään: “Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää mahdollisuutta säätää kunnalle oikeus rajoittaa erityisin perustein alkoholijuomien nauttimista puistoissa ja niihin rinnastettavilla yleisillä paikoilla kuten lasten leikkipuistoissa, päiväkotien ja koulujen piha-alueilla ja hautausmailla.” (korotus minun).

Mitä mieltä palstan ortodoksit? Ei kai ateria haudalla varsinaista uskonnonharjoituksen ydintä ole, mutta näkisin tuollaisen kiellon olevan ainakin tarpeeton erilliskielto ellei peräti haitallinenkin.

(Hautausmaalla mölyämisen kielto on eri asia, mutta sen osalta tuskin on väliä juodaanko viinat ulkopuolella ja tullaan sitten häiriköimään, vai ryypätäänkö vasta portin sisäpuolella.)

Tuossa on varmaan kyse siitä, että joissain paikoissa voi olla sellaista, että esim. nuorisojoukko kerääntyy hautausmaalle tai leikkipuistoon juomaan pussikaljaa ja metelöimään ja halutaan tarjota välineitä ko. ilmiön suitsimiseksi. Se lienee melko yleistä. Ainakin Jyväskylässä eräässä leikkipuistossa oli viikonloppuisin varsin usein nuorisoa istumassa kiipeilytelineessä ja sen viereisillä penkeillä ja juomassa. Ei kai se muuten olisi haitannut, kun ei siellä lapsia ollut samaan aikaan (myöhään pe-la iltoina), mutta tietysti sinne oli sitten särjetty ja jätetty pulloja ja tölkkejä. Kaupunki sitten hävitti koko leikkipuiston ja poisti kiipeilytelineet ja keinut. Se oli minusta väärin tehty. Parempi olisi ollut lisätä valvontaa.

En oikein usko, että tuo muutos vaikuttaisi ortodoksien tapoihin yhtään mitenkään. Jos joku haluaa haudalla kohottaa maljan vainajan muistoksi, niin eihän sitä mikään estä - eikä siitä myöskään ole mitään häiriötä.

2 tykkäystä

Aamen. Ja ylipäätään on turha erotella olennaisia ja epäolennaisia tapoja. Uskonto on kokonaisuus. Kaikki on olennaista.

Toisaalta jos nyt on päätettävä vaikka työvuorot, ja haluaa olla kristitylle kiltti, niin lienee selvää että on tärkeämpää järjestää pääsiäinen vapaaksi kuin vaikkapa helluntai.

Vastaavasti, kyllähän alkoholikielto hautausmaalla olisi olennaisesti pienempi juttu kuin ehtoollisviininkin kieltävä kieltolaki.

1 tykkäys

Riippuu siitä miten laki kirjoitetaan. Eihän leikkipuistossa juomistakaan suoranaisesti kieltää tarvitsisi, jos ei paikkoja rikottaisi. En tiedä tuleeko Eduskunnan ponnesta koskaan lakia, ja jos tulee, kieltääkö joku kunta kategorisesti alkoholin hautausmaalla.

Älä nyt viitsi olla noin pragmaattinen. Pilaat hyvän orastavan tuohtumuksen.

1 tykkäys

Pakanallisia karjalaisia tapoja.

Ei ole. Haudoilla on aterioitu jo P. Augustinuksen aikoihin eikä ole ainakaan minulle ole tullut vastaan isiä, jotka sitä olisivat paheksuneet.

1 tykkäys

Venäjällä myös syödään haudalla ja otetaan myös vodkaryypyt.

1 tykkäys

Ei, kyllä tapa aterioida haudalla on yleisortodoksinen.

2 tykkäystä

Karjalaisten isovanhempieni haudalla olen itsekin jonkun kerran käynyt siten, että olen skoolannut ja hieman syönyt. Heitä muistellen ja kunnioittaen.

En ole osannut ajatella tuossa olevan jotakin pahaa, saati pakanallista.
Vanhana karjalaisena/ortodoksisena tapana vain.

Jos tuollainen pöljä kielto asetetaan, se tuskin vaikuttaa ihmisten käytökseen. Kielletäänkö kuohuviini Espan puistossa vappunakin?

1 tykkäys

No tästähän oli juttua taannoin, miten se nyt oli… “piknik-tyyppinen” juominen on sallittu.

Paha on kieltää kadulla konttaamista kännissä, tyhmä kieltää viinilasin juomista puistossa piknikillä. Vaan millä senkin määrittelet koska poliisilla on velvollisuus tulla ja viedä viinakset pois?

Samantapainen rajanvedon ongelma lienee haudoillakin.

Ei mennä tähän enempää. Ketjussa on uskonnollinen ulottuvuus, joten aihe ok, mutta ei kiitos yleistä alkoholipoliittista ketjua.

1 tykkäys

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.