Moikka Sirkka,
Kiva kuulla ajatuksenjuoksua, joka vastaa paljossa omaani. Tajutessani tuon finaalimaksun totesinkin mielessäni osallistumiseni jälkeen: “nyt täytyy vain toivoa, etten pääse finaaliin!”
Omakustannekirjalla ei tosiaan lyö rahoiksi. Lisäksi kaikki pitää (tai saa) tehdä itse, kuten ulkoasusuunnittelun, laskutuksen ja postittamisen. Itse arvelen pääseväni juuri ja juuri omilleni ja sekin lähinnä sen takia, että markkinoin ja soitin kaikkiin suomalaisiin luterilaisiin seurakuntiin kirjani tiimoilta. Vaan ei tienaaminen käy silloinkaan, jos kyseessä on kustantaja tai ns. maallinen kirja kuin poikkeustapauksissa. Parempi ajatella asiaa harrastuksena tai hyväntekeväisyytenä.
Finaalisija kilpailussa olisi tuonut näkyvyyttä ja ulkopuolisen tahon tuomaa arvostusta kirjalle. Tästä olisin tuon summan ollut valmis maksamaan. Itsessään ehdokkuus olisi ollut hieno kunnianosoitus. Luulen, että mainitsemillasi summilla katetaan raadin työpanos kirjojen lukemisessa, sun muissa näytteillepanoissa sekä tietenkin tuo kahden tonnin voittopotti. Sikäli en näe asetelmaa epäreiluna, tiedotus vain voisi olla hieman selkeämpi.
Sikäli asetelma on myös vähän jännä, että valitsijaraadissa saattaa olla samoja henkilöitä, jotka ovat torjuneet omakustannekirjan julkaisemisen heidän kustantajansa kautta. Silti omakustannekirjat saavat nyt myös mahdollisuuden.
Kotimaassa on esiintynyt nurinaa kilpailua kohtaan. Mitäpä sitä julkistamaan vuoden kristillistä kirjaa, kun ei ole enää yhteismieltä tai ymmärrystä siitä, mitä se kristinusko on. Tai jotain tällaista…
Itse jäin pohtimaan sitä yleiskysymystä, että missä määrin finalistit valitaan kirjan itsensä perusteella ja missä määrin siihen vaikuttavat kirjojen ulkopuoliset tekijät, kuten kirjoittaja tai kustantaja. Tässä rajanveto on tietenkin hyvin hankalaa, sillä kirjoilta mm. odotetaan ajankohtaisuutta. Toisaalta voi olla totta, että hyväkin kirjoittaja jää varjoon tuntemattomuutensa takia. Voisiko Eero Huovinen tai Pasi Turunen puolestaan saada muutamia lähtöpisteitä tunnettavuutensa takia? No, heidänkin kirjansa ovat varmasti itsessään hyviä, kuten nuo muutkin ehdokkaat.
Omakustannekirjoista lienee valtaosa julkaistu itse sen takia, että taso ei ole riittävän hyvä millekään kustantajalle. Ilmeisesti ainakin kerran on omakustannekirja päässyt finalistien joukkoon, nimittäin Jukka Hautalan teos. Tuo mitä kirjoitat omien kirjojen hankkimisesta, kuulostaa vähän oudolta. Omakustannehan tarkoittaa juuri sitä, että teoksen tekijä saa koko painoksen omiin nurkkiinsa. Ajattelinkin tehdä omista myymättä jääneistä kirjoistani sellaisen Game of Thrones -valtaistuimen itselleni.