Wiki-viestit

Ketjussa Isä Mitron potkut kysyttiin, mikä on wiki-viesti.

Wiki-viestit ovat viestejä, joita kuka tahansa pystyy muokkaamaan. On hyvä, että Ajankohtaista-alueen ensimmäinen viesti on aina wiki-viesti, jotta uudet linkit, kuvat ja muu sisältö voidaan laittaa ensimmäiseen viestiin, jotta olennaisia linkkejä ei tarvitse etsiä hirveän kaukaa.

Oman viestin voi muuttaa wiki-viestiksi siitä jakoavaimen kuvasta käskyllä “Tee wiki”. Sen jälkeen kuka tahansa voi muokata sitä. Tämä toiminto on mahdollinen vain niille, jotka ovat luottamustasolla 3. Luottamustaso 3 vaatii jatkuvaa olemista foorumilla 100 päivän ajan ja muistaakseni vielä jotain muitakin asioita. Näiden henkilöiden puuttuessa henkilökunta käy aina muuttamassa ensimmäisen viestin wikiksi. Jos sinulla on jokin linkki, joka liittyy aiheeseen, voit käydä lisäämässä sen aloitusviestiin ja laittaa perään vaikka (XXX lisäsi).

1 tykkäys

Vastustan tätä. Ensimmäiset kommentoijat kommentoivat alkuperäisen uutisen pohjalta. Kun siihen jälkikäteen lisätään tekstiä ja linkkejä, tulee ajatuksenjuoksusta sekava.

Tarkoitus on, että alkuviesti on pelkästään neutraali kuvaus itse aiheesta ja kaikki siihen liittyvät linkit. Onko tämä huono tarkoitus?

Kunkin alkuperäisviestiin tehdyn päivityksen voisi erottaa omaksi kappaleekseen

näin

ja lisätä eteen päivämäärän, niin selkeys maksimoituu.

1 tykkäys

Pitääkö aina katsoa ensimmäinen viesti?

Tämä on olennainen kysymys. En ikinä lue ketjujen aloitusviestejä uudestaan ensimmäisen lukukerran jälkeen.

Siksi toiseksi en pidä ajatuksesta, että muut lisäilevät juttuja minun viesteihini. Minusta on aivan turhaa lisätä myöhemmin ketjussa esiin tulleita linkkejä aloitusviestiin. Ketju etenee niin kuin etenee, ja siihen suolletaan soopaa ja kaiken maailman linkkejä keskustelun kuluessa. Tärkeintä foorumikeskusteluissa on keskustelun flow. Foorumikeskusteluista saa eniten irti aktiivisella seuraamisella ja osallistumisella. Itse en ainakaan miellä näitä jutusteluja tietokannan rakentamiseksi. En minä ainakaan viitsi mitään alkaa muokkaamaan ensimmäisten minuuttien jälkeen kun olen julkaissut jonkin kommentin. Kun on painanut “vastaa” -namiskaa, sitten sitä tsekkaa, että tuliko kovin paljon typoja ja että toimivatko linkit jne., ja sen jälkeen viestiin ei ole tarvetta palata. :smiley:

Ei niitä hirveän kaukaa tarvitse etsiä, jos ne kuitenkin ovat samassa ketjussa. Ymmärrän tämän idean, mutta minusta se on enemmän häiritsevä kuin hyödyllinen, jos ketju ei ole hirvittävän pitkä. Minusta on tärkeää, että viestit joita kommentoit, eivät jälkikäteen muutu.

Sellaisista aiheista, joista syntyy satoja viestejä pitkä keskustelu, jonkinlainen wiki-viesti tai wiki-sivu olisi kyllä kiva. Voisiko sellaisen luoda jossain vaiheessa jälkikäteen ja jotenkin liittää ketjun tai sen avausviestin yhteyteen, mutta ei suoraan osaksi avausviestiä.