Yle avaa jumalanpalveluskaavaa

Ylen nettisivuilla on ilmestynyt pitkä ja seikkaperäinen juttu jumalanpalveluskaavasta ja sen muokkaamisen rajoista. Teologiseen puoleen ja eri osien symboliikkaan olisi voinut mennä syvemmällekin, mutta artikkeli on kokonaisuutena mun mielestä hyvä ja varmasti informatiivinen kristillistä perinnettä tuntemattomalle ihmiselle. Asiavirheitä en ensilukemalta bongannut. Artikkeli tässä: http://yle.fi/uutiset/3-9363059

1 tykkäys

Nuo ovat sellaisia asioita, jotka ennen opetettiin rippikoulussa. Mitähän rippikouluissa nykyään opetetaan?

1 tykkäys

Kuinka moni muistaa esim. 30v takaisia rippikoulun asioita?

5 tykkäystä

4 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Kirkkoon kuuluminen vs. oppiin sitoutuminen

No niin. Palataanpa aiheeseen!

Luin jutun. Jutusta paistaa tietty asenteellisuus, joka näkyy “pilkuntarkka”, “millintarkka” ja muiden vastaavien sanojen käytössä. Toisaalta sitä on minusta tasapainotettu hyvin sisällöllisellä kuvauksella.

Asiavirheitä oli lähinnä “Kolmasosa messusta joustaa” -grafiikassa, josta lähetinkin heille jo korjauspyynnön. Pyysin myös vastaavaa analyysiä ort, kat ja hell jumalanpalveluksista, katsotaan saadaanko! :slight_smile:

5 tykkäystä

En usko, että media olisi kiinnostunut Suomessa pienten kirkkokuntien jumalanpalveluksista, joten tuskin vastaavaa analyysia saadaan esim katolisesta, ortodoksisesta jumalanpalveksesta tai helluntailaisten kokouksesta. Yllätys minulle oli, että YLEn mukaan vain yksi virsi (ilmeisesti ns graduaalivirsi) /jumalanpalvelus on pakollinen. Onkohan siinä väärin ymmärrys?

Se on kiitosvirren ohella ainut pakollinen virsi. Muuten “virret” voivat olla myös muuta musiikkia.

Pääset tutustumaan kaavaan ja välttämättömiin ohjeisiin täällä:

http://kirkkokasikirja.fi/

Toimittaja totesi papin pitävän sunnuntaina jp:ta suuressa kirkossa parillekymmenelle seurakuntalaiselle.

En tiedä, missä kirkossa toimittaja käy, mutta niissä missä minä olen käynyt on ollut seurakuntaa useita satoja.

Selasin läpi pikaisesti. Kunpa YLE julkaisisi raamattuluennon joka päivä jostain aiheesta.

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.