Ylen Ykkönen: Tuomiosunnuntai - onko helvettiä olemassa?

Jos jota kuta kiinnostaa, radiossa menee keskuteluohjelma Tuomiosunnuntain inspiroimana aiheesta onko helvettiä olemassa vai ei. Pohdintaa kuolemanrajakokemuksista, käsitteen käyttämisestä mm. vallankäytön välilneenä ja siitä miten nykyihminen asiat ymmärtää. Keskustelemassa ovat kuolemanrajatutkimukseen paneutunut uskontofilosofi Leo Näreaho, teologian tohtori Niko Huttunen sekä kirjailija, toimittaja Kaisa Raittila:

Enpä odota totuutta tuolta paneelilta.
Jumalaton haluaa tietysti elää aivan kuin mitään vastuuta ei koskaan olisi.

Jännää, että tuohonkin pitää laittaa kysymysmerkki. Lienevät liberaalit lakkauttaneet helvetinkin. Mitäpä semmoisella tekee nykyaikana, kun ihmisestä on tullut niin viisas.

Tänään muuten kuulin papilta saarnassa semmoisen huomion, että tuomiopäivänä sanotaan, että tulkaa minun Isäni siunatut. He siis ovat jo siunattuja siinä vaiheessa. Toisille taas sanotaan, että menkää pois minun tyköäni te kirotut. He ovat jo valmiiksi kirottuja.

Pappi muisti toki kertoa, että helvetti on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleilleen ja että Jumala haluaisi pelastaa kaikki ihmiset.

Kuunteliko joku oikeasti tuon ohjelman? Olisi kiva kuulla sellaisenkin mielipiteitä.

1 tykkäys

Eikös se yksikin kriitikko sanonut, että objektiivisimmat arvostelut hän kirjoittaa lukematta kirjaa. Ei tule lukukokemuksen synnyttämät subjektiiviset tunteet sotkemaan viileää ammattimaisuutta.

4 tykkäystä

Minä kuuntelin. Siinähän jappastiin ensin, että mitä sillä helvetillä nyt sitten tarkoitetaankaan. Helvettiähän voi olla myös tässä elämässä. Sitten todettiin, että 18% suomalaisista uskoo, että kuoleman jälkeen ihmiset menevät joko taivaaseen tai helvettiin. Yksi keskustelija totesi, kuinka helvettiä on käytetty ja käytetään edelleen pelotteena joissakin herätysliikkeissä, että ellet kuulu tähän joukkoon, joudut helvettiin. Ohjelmassa käsiteltiin myös kuolemanrajakokemuksia, jotka useimmilla ovat positiivisia, mutta joillakin myös negatiivisia. Yksikään keskustelijoista (minkä arvasin jo ohjelmaa kuuntelematta) ei ollut sitä mieltä, että ihminen oikeasti voi joutua helvettiin tämän elämän jälkeen.

4 tykkäystä

@Yxinkertanen Oikein arvattu.

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.