Ylläpitotöitä

Antaisin tälle kaksi peukkua jos voisin! Nyt en kai antanut yhtään, mutta sydämen kuitenkin.

Aivan. Koska sydän ei ole esimerkiksi Raamatussa keskeinen käsite.

Minulle aivan sama mikä siinä on, mutta kun perustelut ovat noin kaukaa haettuja niin eikö silloin olisi hyvä muistaa Paavalin sanat. Sydänhän on rakkauden symboli ja … ”suurin niistä on rakkaus”.

2 tykkäystä

Eikö? Raamatussa puhutaan mielestäni sydämestä useinkin.

“Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen”.

Kuten tuossa yllä mainitsin, niin tiede on tylsillä tieteellisillä tosiasioilla mitätöinyt sydämen symboliarvon. Kun rakastumisen ja tykkäämisen kokemukset syntyvät aivoissa… Mutta itse näen asian siten, että kun sydän on ihmisen kehossa elämän ylläpitäjä, ihmisyyden ydin ja elämän puolesta taisteleva elin, niin sillä on merkityksensä myös rakkaudessa, joka on ihmiselle oikeasti elintärkeää. Ja se edustaa ihmistä itseään, sitä mihin “kiinnittää sydämensä”, minkä puoleen “kääntää sydämensä” jne.
Eli ehkä näen tässäkin sen, että tiede ei kerro mistään koko totuutta ja pelkkä puhtaan tieteellinen näkökulma jää vajaaksi.

2 tykkäystä

Laitoin Raamatun hakusanaksi peukku tai peukalo. Ei yhtään osumaa. Laitoin “sydän” niin tuli 60 osumaa ja muodossa “sydämen” tuli 32 osumaa.

Ehkä siis kuitenkin keskeisempi kuin peukalo ja peukku :wink:

1 tykkäys

Aivan. Sydän on hyvin raamatullinen käsite. Peukku ja aivot eivät ole. Silti olen ollut peukuttamisen kannalla. Mutta ehkä sorruin harmittelemaan miesten puolesta juuri tuota sydämen söpöily-romanttisia mielleyhtymiä…

Tietysti voisi toimia myös jonkinlaiset liikkuvat taputus- tai karkelointi -emojit. Tai jokin raamatullinen soitin, kuten lyyra…

1 tykkäys

Niinpä. Sen lisäksi käännökset piilottavat useassa kohtaa sanan “sisukset” jolla on hyvin sama merkitys kuin eurooppalaisella vertauskuvallisesti sydämellä. Monissa käännöksissä sydän löytyykin siitä kohtaa Raamatussa missä puhutaan sisuksista.

Ei missään nimessä mitään liikkuvaa.

2 tykkäystä

16 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Offtopic-aarrearkku

Joo. Ehkä kaikilla ei sarkasmitutka piipannut tarpeeksi herkästi.

Roomalaisittain kyllä; keisarin peukun asento ratkaisi usein gladiaattorin maallisen taipaleen jatkumisen / katkeamisen.
Kreikassa peukku taas merkitsee jokseenkin “sit on this”, samoin Lähi-Idän alueella.

Vaan kun Kristuksen uskonto nykyisen Palestiinan alueella oli yhteisöllisyyttä, Kreikassa siitä tuli filosofiaa, Roomassa instituutio, Euroopassa kulttuuria ja Uudella Mantereella bisnestä, niin kai se peukku eurooppalaisittain on ok, jos kalaa ei ole käytettävissä :wink:

“Keskisormen näyttämisen merkitys on esimerkeistä päätellen pysytellyt samana yli 2 000 vuotta.”

4 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Offtopic-aarrearkku

Päivitys pistää kohta paikat hetkeksi pois…

Olen päivittänyt. Jotain epäjohdonmukaisuuksia on. Ne pitää korjata, mutten nyt voi, kun olen suht. suuressa kuumeessa…