Älkää murehtiko

Ruoka-keskustelu äityi kovaääniseksi parissakin paikassa. Siellä yhtenä argumenttina tuli esiin ajatus siitä, että ei tule murehtia ja kantaa huolta. Toivottavasti täällä asiaa voitaisiin pohtia rakentavasti, mutta monilta kanteilta. Mitä tarkoittaa, että ei pidä murehtia?

Jos meidän ei tule kantaa huolta ympäristökysymyksistä ja vaikkapa ruuan eettisyydestä ja siten tulevien polvien tilanteesta, niin miten on muussa elämässä?
Olen kuullut joitakin kertoja mummujen murehtivan lastenlastensa kohtalosta, kun vanhemmat eivät ole kastaneet lastaan ja eivät kuljeta häntä seurakunnan tilaisuuksissa, pyhäkouluissa ym. Huoli on siis lapsenlapsen ikuisuudesta. Samoin vanha äiti on silloin tällöin kantanut huoltaan hunsvotti- ja juomaripojastaan. Rukoilu ei tunnu tehoavan, pojan kohtalo tuntuu kuin sinetöidyltä. Mutta pitääkö tästäkään huolehtia? Onko oikeaa murehtimista kristillisessä mielessä olemassakaan vai pitääkö kaikki jättää vain “Herran huomaan”?

Locus classicus on Matt. 6:25ff:

25 "Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 27 Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

28 "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. 29 Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. 30 Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!

31 "Älkää siis murehtiko: ‘Mitä me nyt syömme?’ tai ‘Mitä me juomme?’ tai ‘Mistä me saamme vaatteet?’ 32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. 34 Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.

1 tykkäys

Tuo kaikki vastasi pitkälle juuri aineellisesta huolehtimiseen. Senkin suhteen tuntuu kyllä heräävän kysymyksiä. Jos emme kanna huolta noista asioista niin jonkun muun on niistä kannettava huolta meidän puolestamme. Eli yhteiskunnan, Ja se tarkoittaa välillisesti sitä, että muut maksavat meidän huolettomuutemme hinnan. Jos emme hanki perheellemme ruokaa, vaatteita, ym. niin yhteiskunta puuttuu peliin, ainakin silloin jos lapsemme eivät saa sitä mitä tarvitsevat. Jumala tuskin suoraan antaa huolettomalle tarvitsijalle vaan kyllä se tänä päivänä tulee sieltä yhteiskunnasta.

Mutta entä henkinen huolehtiminen, josta kirjoitin. Onko oikea asenne olla huolestumatta lähimmäisten sieluntilasta tai elämän kulkeutumisesta vaikkapa velka- alkoholi - huumekierteeseen. Entä kannattaako huolestua oman koulutuksen ja ammatin ja työn saannin suhteen? Nykyisin puhutaan paljon nuorison väärästä asenteesta vaikkapa koulutuksen ja työnhaun osalta. Mutta onko heidän huoleton asenteensa oikeaa huolettomuutta? Jos se on väärää, niin mistä siis tulee kantaa huolta ja mistä huolehtia olemalla kristillisen ihanteen mukaisesti murehtimatta ja huolehtimatta.

2 tykkäystä

Onhan sitä “Jumalan mielen mukaista murhettakin”. Mitä se mahtaa pitää sisällään? Sanotaan nyt vaikka niin, että en usko käsitteen kattavan ainakaan “huolta ympäristökysymyksistä ja vaikkapa ruuan eettisyydestä”… (Laudato si’ -ensyklikasta huolimatta…)

Jumalan mielen mukaisesta murheesta kirjoitti pyhä Apostoli toisessa kirjeessään korinttolaisille:

http://raamattu.fi/1992/2Kor.7.html

Kun Jeesus kehottaa olemaan huolehtimatta, niin se tarkoittaa tietynlaista voivottelevaa ja pelkääväistä asennetta, ei sitä, että ei pitäisi pitää ihmisistä ja asioista huolta. Tietenkin pitää, sillä meitä kehotetaan kantamaan lähimmäistemme taakkoja: siis pitämään heistä huolta.

Sen sijaan ihmisen ei pidä huolehtia esim. kuoleman takia, terveyden takia, huomisen ruuan takia tmv. Noista huolehtiminen on pelkäämistä. Pelkohan on synti ja kristillisen hyveen, rohkeuden, toiveikkuuden ja vakauden vastakohta. Voivotteleva ja etukäteen murehtiva asenne ei sovi lainkaan kristitylle, sillä hänen on tarkoitus kuvastaa vankkumatonta luottamusta Jumalaan myös epätoivoisissa tilanteissa ja silloin, kun arki näyttää kaatuvan päälle. Jeesus tahtoo sanoa, että älkää murehtiko ja pelätkö etukäteen, sillä Isä on teidät luonut ja tietää teidän tarpeenne.

Minusta suomennos on tuossa kohtaa huono, koska huolehtiminen assosioituu nimenomaan huolen pitämiseksi jostain, mikä on positiivinen asia. Sen sijaan olla huolissaan on yhtä kuin murehtia, pelätä ja manata asiat pieleen jo etukäteen. “Hössöttäminen” liittyy jälkimmäiseen, ja sekin on turhaa ja sopimatonta - juuri sitä Jeesus kehotti Marttaa välttämään: “Martta, Martta, sinä huolehdit niin monista asioista” jne. Huolenpitäminen on positiivista, mutta huolissaan oleva hössöttäminen on typerää.

3 tykkäystä

Paavali tekee tuossa toisessa korinttilaiskirjeessä mielestäni melko selväksi, että “Jumalan mielen mukainen murhe” on aktiivista ja johtaa myös toimintaan; “saa aikaan parannuksen, jota ei tarvitse katua”.
Murehtiminen tai huolen kantaminen, joka ei konkretisoidu tekoina, eli murehditaan sitä, mille ei mitään voi, ja joka tulisi jättää Herran haltuun, johtaa juuri tuohon “orjalliseen pelkoon”, jossa taas on vähintään epäuskon siemen.

“Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, jota ei tarvitse katua, sillä se johtaa pelastukseen.”

[2 Kor 7:10]

Ihmisellä tahtoo kuitenkin (ainakin minulla) olla taipumusta horjuttaa sielunrauhaansa asioilla, joilla ei pitäisi, ja jotka ovat “korkeemmas käres”, mutta parannukseen pyrin tässäkin suhteessa… Jos huolenaiheelle ei vakaan harkinnan jälkeen ole omin voimin mitään tehtävissä, tulisi kristityn käsittääkseni siirtää sovinnolla asia rukouksessa ylemmälle taholle, ja toki myös jatkaa rukousta.
“Tapahtukoon sinun tahtosi” -pyynnössä ihminen suostuu luopumaan omasta tahdostaan, ja tämä taas muuttaa omaa suhatutumista asiaan; olipa Luojan ratkaisu sitten mikä tahansa, se on oikea, ja Jumalan tahdon toteutumista pyytäessään ihminen sen hyväksyy varauksetta. Aitona pyyntö voi toki vaatia himpun verran nöyryyttä…

“Tyyneysrukous” on nimitys alun perin nimettömälle rukoukselle, joka laitetaan yleensä teologi Reinhold Niebuhrin nimiin:

»God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference.

Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä ne asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa niitä asioita, joita voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.»


Toinen, jota itse paljon käytän on ortodoksisisareltani lainattu Optinan isien rukous sielunrauhaksi;

"Herra, suo minun rauhallisin mielin kohdata kaikki, mitä päivä tuo tullessaan. Suo minun varauksetta antautua sinun tahtoosi. Opasta ja tue minua kaikessa, päivän jokaisena hetkenä.
Saanpa päivän mittaan millaisia uutisia tahansa, opeta minua ottamaan ne vastaan tyynin sydämin ja järkkymättömän varmana, että kaikessa tapahtuu sinun pyhä tahtosi.
Kaikessa, mitä sanon ja teen, johdata ajatuksiani ja tunteitani. Ennalta aavistamattomissa tilanteissa auta minua muistamaan, että kaikki on sinun lähettämääsi.
Opeta minua olemaan suora ja rehellinen perheenjäseniäni kohtaan, etten saattaisi ketään levottomaksi enkä aiheuttaisi kenellekään mielipahaa.
Herra, anna minulle voimaa kantaa tänään uupumukseni, anna voimaa kohdata päivän jokainen tapahtuma. Ohjaa tahtoani ja opeta minua rukoilemaan, uskomaan, toivomaan, antamaan anteeksi ja rakastamaan.

Aamen."

No entä luonnonsuojelu tai ilmastonmuutos? Onko niistä huolehtiminen turhuutta joista Jumala kyllä pitää huolen? Onhan niissäkin kyse lähimmäistemme taakojen kantamisesta eli jos hoidamme luontoa ja ilmastoa järkevästi, niin tulevien polvien taakat ympäristöuhkien muodossa jäävät toteutumatta.

On. Se on nimenomaan turhaa huolehtimista, joka ei ole Jumalan mielen mukaista murhetta.

Sen sijaan ne asiat, jotka ovat (kiistatta todellisten) ympäristöongelmien ja (todellisen tai kuvitellun) ilmastonmuutoksen taustalla ovat suurelta osin sellaisia, että jos kristitty ottaa uskonsa tosissaan, hän pyrkii niitä välttämään. Ökyelämäntapa ja yletön tuhlaus ei ole itsessäänkään kristinuskon mukainen tapa elää. Eli jos kristityt eläisivät enemmän uskonsa mukaisesti, ympäristökin luultavasti voisi paremmin. Mutta ylenpalttisen huolen kantaminen ympäristön tilasta ei ole sen kristillisempää kuin tämänpuoleisista asioista (eli mammonasta) huolehtiminen yleensäkään. Me olemme täällä käymässä. Me elämme maailmassa mutta emme maailmasta.

2 tykkäystä

Hmmm. Entä politiikkaan osallistuminen tai edes valintihin vaikuttaminen vaaleissa? Sehän on myös vaikuttamista mm. ympäristöasioihin. Samoin tietysti polittinen valta päättää eettisistä asioista tai elämää koskevista asioista kuten abortista, kuolemantuomioista, asevapaudesta tai diakoniaan liittyvistä kuten sosiaalipolitiikasta tai tasa-arvoon kuten koulutuksen saamisesta ja mahdollisuudesta kaikille jne.

Kuten täällä toisesta keskustelustakin voimme päätellä, niin uskontoa käytetään kuitenkin melkoisena vallankäyttövälineenä ja perusteena. Eikä kuitenkaan ole niinkään yksiselitteistä, että joku joka sanoo olevansa enemmän uskova välttämättä olisi eniten lähimmäisten parasta ajava (se joka teistä haluaa tulla suureksi, olkoon toisten palvelija tjsp). Ellei lähimmäisellä tarkoiteta nimenomaan omia lähimpiään.

Jos me elämme maailmassa, mutta emme maailmasta, niin olemmeko siis irti politiikasta joka nimenomaan on maailmasta välittämistä eli sen asioiden hoitamista? Oho, puhun me muodossa - ehkä joku kohta huomauttaa, että ethän ole “oikea kristitty” vaan vain jäsen.

Käytät lyhyen ajan sisällä jo toisen kerran tuota understatementia. Peukuttaisin muuten, mutta kun tuo sarkasmi puskee läpi vähän turhan selkeästi. Asiallisesti huomautus on kyllä tosi.

Minusta tuo tekemäsi ero turhan huolehtimisen ja kristityn velvollisuukdien välillä on keinotekoinen. Omankin näkemyksesi voisi nimetä luonnonsuojelusta ja ilmastonmuutoksesta huolehtimiseksi, tekemättä sille ollenkaan vääryyttä. Eihän ON puhunut “ylenpalttisesta huolen kantamisesta” lainkaan.

1 tykkäys

Minä pyrin elämään säästeliäästi ja vaatimattomasti lähinnä omaa sieluntilaani ajatellen. Viime kädessä elämänvalintojeni taustalla on siis huoli omasta pelastuksestani, ei jonkun liito-oravan hyvinvointi. Jos mainitun jyrsijänkin elämänehdot minun valintojeni seuraksena hieman helpottuvat, niin sen parempi.

Turhaa huolehtimista ympäristöstä on jonkin erityisen “ekoteologian” konstruointi, ja @Origi-Naali:n viestihistoriasta päätellen kyseisen kaltainen uusteologia on monin tavoin hänen sydäntään lähellä. Jos veljemme Origi-Naali tässä paikassa sanoutuu julkisesti ja kategorisesti irti vaikkapa tämmöisestä semi-itämaisesta synkretismistä, niin myönnän tulkinneeni häntä turhan hätäisesti ja pyydän anteeksi…:stuck_out_tongue_winking_eye:

Ekoteologia muuten puhutti jo edellisellä palstalla, kuinkas muutenkaan. Seuraavassa tuttuja nikkejä ja melkon tutun oloisia kantojakin melkein kymmenen vuoden takaa; nihil sub Sole novum

http://uskojaelama.net/arkisto/index.php?topic=1493.0

Miksi vaatimaton tai ainakin ei-tuhlaileva elämä olisi kristityn sielun kannalta hyvä juttu? Onko se arvo itsessään, vai pyritäänkö sillä muihin asioihin? Jos liito-orava ei Jumalaa kiinnosta, lähimetsän kaato jonkin laatuviinin ostamiseksi ei voi olla kovin huono juttu (kunhan antaa osan rahasta köyhille ja sillai).

1 tykkäys

Jos kyselen ja pohdiskelen “puhtaan” kristillisyyden kantaa luonnonsuojeluun, niin eihän silloin tarvitse ottaa huomioon minun mahdollisia spekulatiivisia semi-itämaisuuksiani vastattaessa. Antti oivalsi tämän ja sovitti oman näkemyksensä siihen.

Minusta on kyllä mennyt jotain oleellista Jumalan luomistyöstä itseltä ohi, jos ei näe mitään itseisarvoa liito-oravan olemassaolossa ja hyvinvoinnissa. Emme me ole gnostilaisia: “maailmassa mutta ei maailmasta” ei tarkoita, että materiaalinen maailma olisi jotenkin perustuksiaan myöten paha tai vähemmästä kuin Jumalasta lähtöisin. Liito-oravat, norsut, tavalliset talitintit, kuusimetsät ja arot, jäätiköt ja valtameret ovat Jumalan muovaamia. Ne eivät ole jumalia, eikä siis luonnon palvominen ole oikein, mutta minusta kristillinen usko ehdottomasti mahdollistaa ja (omalla kohdallani ainakin) peräti vaatii luomakunnan kunnioittamista ja sen kauneudesta ja ainutlaatuisuudesta iloitsemista. Enkä tämän valossa osaa nähdä ollenkaan samantekevänä, jos minun tai yhteisöni toiminta tätä luontoa tavalla tai toisella tarpeettomasti runtelee.

Koska kokemus on osoittanut, että itsestäänselvyydetkin on kirjoitettava auki, niin ei, en ajattele, että Jumala haluaa meidän kurtistelevan kulmiamme ja purevan kynsiämme huolesta ja murheesta joka ikinen hetki miettiessämme luomakunnan tilaa. Mutta mielestäni on enemmän kuin luvallista tunnustaa luonnon arvo ja pyrkiä tekemään valintoja, jotka sitä vaalivat.

“Ekoteologiahifistelyn” edessä voi hymähdellä, jos sen liittää mielessään heti hippeihin ja liberaalikristittyihin. Mutta moisia vastakkainasetteluita luodessa on vaarana, että oikeasti hyviäkin ideoita heittää huonojen kanssa pois. Ei ole mahdotonta olla klassinen kristitty ja silti nähdä luontoa tärkeänä, kuten esimerkiksi yhden nimekkään kirjailijan ja fooruminimeni antajan teokset todistavat.

5 tykkäystä

Ei se minustakaan samantekevää ole. Mutta on kyse asioiden tärkeysjärjestyksestä: “Deum et animam scire cupio. Nihilne plus? Nihil omnino!

Kuten AV tuossa hieman ylempänä totesi, minun omankin näkemykseni “voisi nimetä luonnonsuojelusta ja ilmastonmuutoksesta huolehtimiseksi”. Käytännön tasolla elämänvaellukseni ja ehkä ajatusmaailmanikaan eivät välttämättä ole kovin kaukana “ekoteologeista”, mutta analyyttisesti ajatellen eroa kyllä on. Käsillä on tietysti aina vaara siitä, että syntyy kuva happamahkosta “väärin sammutettu!” -asenteesta. Minkäs sille voi.

Gnostilaisuus-vihjailujasi pidän perusteettomina ja vähän loukkaavinakin.

Luomakunta kaikkineen on Jumalan yleistä ilmoitusta, eli ikään kuin vaikkapa maalaustaiteen mestariteos. Jumala ei ole teoksessaan sinänsä läsnä, mutta siveltimenjälki kyllä. Maalaustaiteen mestariteoksen tärveleminen taas on eettisesti arveluttavaa, mutta kristillisen tunnustuksen ytimessä, eli pelastuskysymys se ei ole, ja luomakunnan ainoa ikuisuusolento on ihminen.

Tuomas Akvinolainen omaksui aristotelismin mutta lisäsi siihen ajatuksen kristillisestä Jumalasta. Tuomaan mukaan vain olennot, joilla on järkisielu, ovat Jumalalle arvokkaita itsensä takia. Muita olentoja Jumala arvostaa korkeintaan sen vuoksi, että niistä on hyötyä itsessään arvokkaille olennoille. Ihmisen vallalla eläimiin nähden ei ole minkäänlaisia moraalisia rajoitteita, sillä on Jumalan hyvän maailmanjärjestyksen mukaista, että eläimet ovat olemassa ihmistä, eivät itseään varten.

Esimerkiksi ortodoksisen tunnustuksen näkemys on laajempi, ja ihminen nähdään ikään kuin luomakunnan “pappina”;

“Ihmisen toiminnan tuloksista maapallolla on nähtävissä, että ellei ihminen noudata kutsumustaan luomakunnan pappina, hänen suhteensa muuhun luomakuntaan vääristyy irvikuvakseen. Viljelijästä ja varjelijasta tuleekin riistäjä ja hyväksikäyttäjä. Se on vieraantumista luomakunnasta, ihmisen omasta olemuksesta ja Luojasta – se on syntiä. Ilmakehä, vesistöt, metsät, suot tai kotieläimet eivät ole vain omaisuutta, joita voi käsitellä pelkkä ihmisen hyöty mielessä. Muiden luotujen kohteleminen ihmisen rajattoman ahneuden välikappaleina on ekologista pahuutta. Sen seuraukset vaikuttavat ihmisten ja koko luomakunnan elämään, nyt erityisesti ilmastonmuutoksen kautta.”

[Suomen ortodoksisen kirkon ympäristöohjeisto]

Meikäläisessä luterilaisessa tunnustuksessa on viime vuosikymmeninä (lähinnä kaiketi Mannermaan tulkinnan seurauksena, ja Lutherin alkuperäisiä koreja on ehkä hivenen sovellettu ) käytetty joskus “kahta koria”; uskon koppa, johon sijoittuu varsinainen tunnustus ja rakkauden koppa, johon sijoitetaan mm. maallisemmat, muuttuvat eettiset kysymykset.

Invocavit-viikon saarnoissa Luther hahmottelee osana kirkon uudistusohjelmaa eräänlaisen kahden korin mallin: Muuttuvaa (frey sein) on se, mistä Raamattu ei puhu, muuttumatonta (muss sein) on se, mistä Raamattu puhuu. Kaikki muotoilut ovat kuitenkin yleensä olemassa vain “paremman puutteessa”, eli siinä mielessä voin ainakin itse korit hyväksyä.

Mannermaan mukaan uskon eli opin alue tarkoittaa Jumalan pelastavaa evankeliumia. Se oli ja on sama aina; ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Etiikan alue, rakkauden kori sisältää runsaasti muuttuvaa, mutta - ja tämä on tärkeä huomata - myös pysyvää. Muuttumatonta Mannermaan mukaan etiikan alueella, rakkauden korissa on erityisesti dekalogi, kymmenen käskyä.

Tämä “kahden korin malli” näkyy Kirkkojärjestyksen ensimmäisessä pykälässä. Puhutaan opista ja tarkoitetaan, että Jumala määrää Sanassaan “uskon korin” sisällöstä. “Rakkauden korin” tarpeista ei Kirkkojärjestys sen sijaan näytä puhuvan mitään.

“Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontun­nustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.” (Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Kirkkojärjestys, I, 01, 1. §).

“Rakkauden koriin” on meillä sijoitettu yleensä ns. “hankalat asiat” (naispappeus, sukupuolineutraali avioliitto jne…) ja paljon Lutherin maalliseen regimenttiin (regnum civile) kuuluvaa (avioliiton Luther muuten jätti “ruhtinaan asiaksi”, joskin halukkailla oli oltava oikeus tulla vihityiksi myös kirkossa tai kirkon edessä).
Kirkkoon vihkimisen Euroopassa vei vastauskonpuhdistus; vuonna 1563 Trentin neuvosto määräsi, että roomalaiskatolinen avioliitto tunnustettiin vain, jos se oli solmittu papin ja kahden muun todistajan läsnäollessa.

Tähän koppaan voi mielestäni sijoittaa myös ympäristöetiikan ja rakkauden / sen puutteen luomakuntaan, jos nyt ei halua koko koriajatusta ampua alas.

Sola scriptura Jumala antoi luomakunnan ihmisen viljeltäväksi ja varjeltavaksi. Ihmiselle annettiin myös järki, jota tämä joskus käyttää, joskus ei, ja järjen sija on tuossa regnum civilessä. Säällisesti elävän, vanhurskautetun uskovan pitäisi pyrkiä hyvään jo lähtökohtaisesti ja ikään kuin automaationa, näin myös luomakunnan suhteen. Kristilliseen uskoon kuuluu yksinkertainen elämäntapa ja kohtuus. Kristinusko on (tai sen tulisi olla) myös vastavoima kulutuskulttuurille.

Luterilaisen kristityn vaikutuskanava maallisissa kysymyksissä on osallistuminen yhteiskuntaan ja sen päätöksentekoon kristillistä vakaumustaan kunnioittaen, luterilaisessa tunnustuksessa maallinen regimentti on “Jumalan vasen käsi” (hengellinen on se oikea).
Tässä kohden luterilainen käsitys regimenteistä poikkeaa vastaavasta reformoidusta käsityksestä, jonka mukaan Jumalan vastustaja on maallisen regimentin hallitsija.

Jos kaikesta etiikasta tehdään uskonkysymyksiä, hukkuu Kristus sillä aikaa suojeltuun suohon kun etsimme liito-oravan papanoita… :wink:
“Ekoteologia” voi joskus myös lähestyä synkretismiä, jopa panteismia, eli katoava on syytä erottaa katoamattomasta jo tästäkin syystä.

Ortodoksisista kirkkoa ei ehkä voi pitää kaikkein liberaaleimpana, mutta sillä on esim.
evl-kansankirkkoon nähden merkittävästi laajempi ja yksityiskohtaisempi ympäristöohjeisto;

https://www.ort.fi/virallisia_asiakirjoja/suomen-ortodoksisen-kirkon-ympaeristoeohjeisto

Kyllä kai meidän kutsumuksenamme on elää vaatimattomasti. Ylettömyys ei ole kristillistä elämäntapaa. Ainakaan sellainen, jossa kiinnytään maallisiin väärällä tavalla. Myös luonnonsuojelu tai eläinrakkaus voi olla liiallista ja vääränlaista kiintymystä.

Koska luomakunta on alistettu meidän hallitsemisemme alaiseksi, tulee meidän hallita sitä oikein ja hyvin ja käydä siitä vastamaan. Aivan kuin perheenisän tulee oikein käyttää hallintavaltaansa vaimoon ja lapsiin. Tai papin ja piispan seurakuntaansa.

Minä en kiistä vaatimattomuuden kelpoutta. Mutta mikäli liito-oravalla eli luonnolla ei ole väliä niin paljoa, että siitä olisi soveliasta kantaa huolta (ei “liikaa” vaan edes jonkin verran), niin merkittävä osa vaatimattomuudesta/ökyilemättömyydestä muuttuu itsetarkoitukselliseksi. Ts. se, etten osta katumaasturia kaupungin sisäisiä kauppamatkoja varten, ei johdukaan siitä etten pidä hyvänä turhaa saastuttamista, tai siitä, että haluan ennemmin käyttää rahojani lähimmäisten hyväksi, vaan siitä, että pidän katumaasturinostamattomuutta hyveellisenä. Enkä usko että sellaisessa katumaasturinostamattomuudessa lopulta on mitään hyveellistä.

Hyveet ovat itsetarkoituksellisia: niihin tulee pyrkiä niiden itsensä takia - ei siksi, että ne olisivat väline johonkin muuhun.