Tultuani uskoon tuolloin liki 15v sitten kuolemanrajakokemuksesta elvytettynä, aloin aluksi epäsäännöllisen mutta jatkuvan rukouselämän.
Kokemus oli kova, ravisteleva ja koko elämänarvoni mullistava, ja oli aikaa pohtia ja rukoilla pitkän ja vaikean sairaalassa toipumisvaiheen jälkeen. Kymmenkunta vuotta seurasi erilaisia korjausleikkauksia, vuosikausien kipuhelvetti ja lääketokkurassa eläminen. Lääkkeistäkin taistelin eroon rukouksen avulla. Pienensin vähitellen mattoveitsellä leikkaamalla opiaattitablettien annosta ja aina kun kipukohtaus tuli, rukoilin vain kiihkeämmin.
Eräänlaiseen tasapainoon päästiin. Tilanne ei enää huonontunut. Operaatioita toki jatkuvasti, mutta harvemmin, letkuista pääsin eroon. Eläkkeelle jouduin. Toki jäi vahva lääkitys, mutta kipulääkkeitä käytän vain kipukohtauskausina. Rukouselämästäni tuli tasaista, jatkuvaa, osa jokaista päivää. Kuin vuoropuhelua Jeesukselle kesken kaikkien arjen toimien. Iltarukous on se, joka ainakin tuli aina tehtyä. Useimmiten aamullakin. Ne ovat eräänlaiset omat vakiotekstit. Itselleni en niissä oikeastaan mitään pyydä, mutta lapsista ja lapsenlapsista, vaimosta ja muutamasta vielä elossa olevasta sukulaisesta pyydän pitämään huolta jos minulta lusikka tippuu.
Nyt viime viikkoina olen rukoillut usein ja hädissäni. Valvonut aamuöisin, jolloin huolet iskevät eniten kimppuun. Erään vanhan sukulaiseni asioista. Tuo yksinelävä vanhus on välillä tolkuissaan, ja välillä lääkityksen ollessa riittämätön, sotkee pahasti asioitaan. Yritän auttaa ja selvitellä. Hän hukkaa avaimiaan, liikkuu huonosti, eikä uskalla juuri liikkua ulkona sen vertaa kuin pystyisi. Lisäksi hänellä on irrationaalisia pelkoja ja epäilkyksiä, välillä hän kiittää avustani, välillä epäilee meitä ainoita, jotka yleensä yritämme auttaa häntä. Kaikkiin ystäviinsä hän on pannut välit poikki, sekalaisten epäilystensä takia. Viime viikkoina on ollut pelko hänen todella tärkeitten paperiensa tallella olemisesta, ja olen yöt ja päivät rukoillut, että ne olisivat tallella. Olen rukoillut Jeesusta ja pyytänyt P.Marialta esirukousta asian puolesta. Eilen paperit löytyivät, mikä huojennus, ja mikä kiitollisuus.
Toinen jalkani on taas niin huonona, etten itse tahdo pystyä kävelemään keppeihin tukeutuenkaan, mutta lähden kirkkoon kiittämään ja tuohuksia sytyttämään.