Arkinen rukouselämäni

Rektiossa nimenomaan on kyse ilmiöstä, joka on odotuksenmukainen, joten sen voi opetella. Esimerkiksi suomen rektiosääntöihin kuuluu, että määreet taipuvat samassa sijassa ja luvussa pääsanan kanssa. Jos tietää pääsanan sijan ja luvun, tietää myös miten määrettä on taivutettava: tyhmissä päissä, *tyhmässä päissä, *tyhmissä päässä.

On sääntöjäkin/odotustenmukaiseuutta. Kuitenkin, olen huomioinnut, niissä kielissä jotka hallitsen, että säännöttömyyden takia, jokainen sana on opeteltava, kun ne poikkeavat säännöistä.

Totta, paljon on poikkeuksia kaikissa kielissä. Etenkin siinä, minkä sijan mikäkin verbi “vaatii” objektille. Ne on vaan opeteltava.

Eivät ole. Suomen kielessä ei muodosteta tuollaisia Katolinen kirkko Suomessa -tyyppisiä ilmauksia, ne ovat svetisismejä ja kammotuksia. Asian huomaaa jo siitä, kun ilmausta yrittää taivuttaa.

Sen sijaan suomeksikin on olemassa ns. objektiivinen ja subjektiivinen genetiivi. Genetiivi voi siis ilmaista, kuka tekee ja tai mihin tekeminen kohdistuu. Subjektiivinen genetiivi taitaa olla yleisempi, mutta kyllä objektiivinenkin on ihan tavanomainen.

Eihän svetisismit ole mitään kammotuksia. Vähän epäkieltä ne toki ovat, mutta äärettömän sympaattisia sellaisia.

1 tykkäys

Olen kyllä rukoillut kaikkia noita silloin, kun minulla ei ole ollut niitä.

Luuk. 11:9-10 "Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan.*

Toki ymmärrän, että Jeesuksen opettamat valmiit rukoukset ovat parempia.

1 tykkäys

Tuskallisimpia kohtia Raamatussa ovat ne, missä Jumala sanoutuu irti ‘ulkopuolisten’ asioista. Pidän erittäin herättävänä Raamatun toistuvaa kantaa, niin VT:n kuin Uudenkin Testamentin puolella, vt:

Snl. 28: 9 Joka korvansa kääntää kuulemasta lakia, sen rukouskin on kauhistus.

Joh.9:
30 Mies vastasi ja sanoi heille: "Sehän tässä on ihmeellistä, että te ette tiedä, mistä hän on, ja kuitenkin hän on avannut minun silmäni.
31 Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on jumalaapelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.
32 Ei ole maailman alusta kuultu, että kukaan on avannut sokeana syntyneen silmät.
33 Jos hän ei olisi Jumalasta, ei hän voisi mitään tehdä."

Jumala kuulee vain omiaan. Silti hän haluaa, että kaikki ihmiset kaikkialla pelastuisivat.

Jumalaan yhteys ‘toimii’ vain hengessä ja totuudessa. Puhutaan rukouksen ‘hengestä’ ja olen ymmärtänyt se olevan rukousta siinä hengessä, mikä meissä on ollut kuollut, kunnes se on herännyt eloon. Eli Pyhä Henki rukoilee (uskovassa) ihmisessä niinkuin rukoilla tulee, eli mitä ja miten rukoilla.

Jeesus antoi mallin eli raamin, mitä Henki meissä rukoilee. Kun se menee sen ja muunkin Raamatun ohi tai yli, se uskomattoman rukouksena on kauhistus, vaikka olisi ‘raameissa’.

1 tykkäys

Tulipa mieleen Jukka Norvannolta kuulemani ajatus rukoilemisesta. Kun Kaanaan häissä viini loppui, niin mitä Maria sanoi Jeesukselle. Aivan yksinkertaisesti hän vain sanoi, että heillä ei ole viiniä. Hän luotti siihen, että Jeesus kyllä tietää, miten asia ratkaistaan.

Voi kun muistaisi itsekin tämän. Rukousaiheita riittää pilvin pimein omassa lähipiirissä enkä todellakaan tiedä, miten ne voitaisiin ratkaista. Näyttää siltä, että joissakin asioissa ei auta maammelaulukaan. Pitäisi vain jaksaa luottaa, että kyllä Jumala tietää mitä me tarvitsemme eikä turhaan viivytä vastaustaan.

3 tykkäystä

Jumala antaa erilaisia elämänkulkuja ihmisille.
Valitettavasti en voi sanoa että hän vastaisi viipymättä.

Usein tuntuu siltä, että rukoilemme siksi että Jumala ja hänen antamansa voima olisi ainoa mahdollisuus elää. Ei hän anna sitä mitä eniten pyydän eikä poista murhetta, pimeyttä eikä ahdistusta ja pelkoa minulta ja läheisiltä.
Kun mitään muuta tietä eteenpäin ei ole, rukousta jatketaan. Elämässä on paljon hyvää, mutta pahin ei hälvene eikä poistu. Siinäkö hän sitten juuri asuu, pimeässä vierelläni. Ja siinä että rukouksen voi jakaa ja tuskan huutaa yhdessä muutaman ihmisen kanssa.

Tämä tie tuskin on kaikkien. On mahdollista että moni muu saa avun ja sen mitä Isältä pyytää. Ihmisiä paranee ja solmut aukeavat, uskoa syntyy. Mutta se että jollekin käy noin, ei tätä tietäni valaise. Vain Jumala itse pitää riittää, vain riippuminen siinä että muualla ei ole edes toivoa.

8 tykkäystä

Jos yhtään lohduttaa, uskon vakaasti että Jumala antaa kaikille sen, ja vain sen, mikä johdattaa taivaselämään kirkastetussa ihmisruumiissa. Jumala ei anna välttämättä ajallista hyvää, ei varsinkaan jos se kyseisen ihmisen vieraannuttaisi taivaasta.
En pidä ajatuksesta että Jumala olisi automaatti jolta pyydetään ajallista hyvää. Jos pyydetään, voidaan pyytää niin kuin Jeesuskin pyysi, “jos tahdot voit ottaa tämän maljan, mutta tapahtukoon sinun tahtosi”.
Kaiken pyytämisen tarkoitus on pyytää taivaselämän toteutumista, itselle ja toisille. Elämän kokonaiskuvio on silloin tasapainossa kun jokaisen elämä toteutuu niin että kaikilla ympärillä on myös optimaalinen taivaaseen johtava elämänpolku. Jos pyydetään ajallista asiaa, pyydetään niin että “anna elämääni asioita jotka johdattavat taivaaseen, ja jos vain suinkin mahdollista niin voisiko taivasmatkalla minua auttaa tämä uusi auto”.

1 tykkäys

Pakko todeta että jos nyt joku sinun viestisi perusteella luulee minun tarkoittaneen jotain automaatti- tai jopa auto-Jumalaa, niin et olisi pahemmin voinut kääntää asioita päälaelleen.

Välillä minusta tuntuu että sinulla on kova halua opettaa toisia keskustelijoita kristinuskossa. En kaipaa sellaista, minä olen aika vanha ja väsynyt, ja melko paljon oppinut tästä elämästä kantapään kautta - niin kuin sinäkin varmasti olet oppinut omalla tielläsi

Mutta tietenkin kaiken rukouksen lopputulema minullakin on toivo ikuisesta elämästä läheisilleni, ja myös kiitos niistä jotka jo ovat perillä.

Kun me näemme lähellämme kärsimystä, emme tietenkään ummista siltä silmiämme siksi että se on vain maallista ja väliaikaista. Todellinen rakkaus näyttää vievän meidät rukoilemaan kärsivien parasta sekä nyt että ikuisuuteen, ja samastumaan heidän osaansa, ei suinkaan etäännyttämään itsemme johonkin hurskastelevaan suojapukuun.

1 tykkäys

Toivottavasti minun viestiäni ei ymmärretä noin. Itse koetin ainoastaan kertoa mikä minua lohduttaa jakaa sen sellaisen veljen kanssa joka istuu Jumala vieressään pimeässä. Se on tuttua minullekin. Minua ei lohduta ajallisen pyytäminen vaan luottamus siihen että Jumala antaa ajallisuudessa eväät taivasta varten. Mutta minä nyt en useinkaan osaa sanoittaa mitään niin että sinä kokisit sen sopivaksi. Elämä on. Kaikkia varten ei ole sopivia sanoja vaikka kuinka haluaisi (onneksi en ole pappi). Kiitos ja anteeksi.

1 tykkäys

Tämä on myös minulle ahdistavaa ja surullista, enkä usko että se -ihan-joka-kerta- on minun vikani. Me ollaan erilaisia ihmisinä ja minäkin ansaitsen ymmärrystä. Edes joskus.

Minä kerroin että koen lohduttavaksi sen että tiedän Jumalan antavan kaiken mitä taivaaseen menoon tarvitaan, sillä jos en uskoisi siihen, kuolisin suruun, niin vähän onnea minulla tässä elämässä on lapsuuden oloista alkaen ja nykyiseen työkyvyn olemattomuuteen päättyen. Sinä sanot että kertomukseni on ehkä hurskasteleva suojapuku. Jos oikein ymmärsin.

Itse rukoilen päivittäin mm. niiden puolesta joiden mielestä katolisuus tai ortodoksisuus on harhaoppia. Ei sen suuntainen mielipide kenestäkään pelastumiskelvotonta tee, joten en minäkään ole täysin toivottomassa tilanteessa vaikka ajattelisin jonkin asian olevan harhaoppia.

1 tykkäys

Nyt olen kyllä huomannut tämän saman ongelman kilpikonnalla. Plautilla sen sijaan en. Koittakaahan nyt tulla toimeen.

Sellaisella ihmisellä joka ei ole koskaan oikein saanut mitään joko Jumalalta pyytämällä tai muutenkaan maallisessa mielessä ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin uskoa että taivaaseen menoon on kaikki tarvittava annettu.

Jos @tortoise haluat tietää mitä tällä hetkellä ainoastaan pyydän ajallisuutta varten, niin se on se, että haluaisin ainakin kuolla sääntökuntalupaukset annettuna. (Lisäys: ja vielä pyydän kärsivällisyyttä mahdollisten edessä olevien sairauksien ja vaikeuksien kestämiseen.) Ja minusta senkin pyytäminen tuntuu vähän uhkarohkealta ja ylpeältä. Jos vain hyväksyisi tämän elämän tällaisenaan, ehkä Jumala toivoo minulta sitä. Saa rukoilla sen puolesta että tämä avautuisi ymmärrykselleni.

Ja kiinnostaa kyllä kuulla mielipiteitä siitä pitäisikö minun alkaa pyytämään enemmän. Vaikka en olisi varma pyydänkö Jumalan tahdon mukaisia asioita. Olen ajatellut että turha pyytää sellaista mikä ei ole Jumalan tahdon mukaista.

Arkinen rukouselämäni on jatkuvaa sisäistä puhetta Jumalan kanssa, toisinsanoen elän rukoillen joka päivä.

Muistan Jeesuksen opetuksen vuorisaarnasta; Matt.6: 5 - 13.

5 tykkäystä

Minulla on ollut sellainen fiilis läpi elämän että minun tapani elää arkista rukouselämää on pysyä kuulolla Jumalan suuntaan. Koska sinulla näyttää olevan toisenlainen lähtökohta, mitä luulet, kannattaisiko minun kokeilla tuota puhumisen näkökulmaa?

Tuntuu joskus että olen aika typerä, sillä esim. rukouspyyntöketjuun minulla on harvoin sanottavaa. Onko kristityn pakko osata puhua Jumalalle ja pyytää Jumalalta? Yleensä vain olen ja katselen. Tiedättekö sen tunteen kun on ihastunut ja vain katselee sitä ihastuksen kohdetta. Vähän sillä tavalla.

1 tykkäys

Rukouksessahan on eri tasoja. Pyydän esirukousta kuolleita pyhiltä. Ja monelta muilta pyhiltä. Krisittyhän uskoo pyhäin yhteyden olevan todellisuutta. Lisäksihän yritän toistaa Jeesuksen rukousta ja jos saavuttaisin hesykasmian.

Tässä voi olla se perusasia nyt ongelmana, että sinä ajattelet enemmän sitä kun pyydetään Jumalalta itselle jotain. Minä olen kaiken aikaa tarkoittanut sitä että on hätä toisten, varsinkin läheisten ihmisten puolesta.

Mutta pahoittelen kovia sanojani. Taustalla on varmaan kokemukset tilanteista joissa kristityt ohittavat toisten hädän, ja tosiaan silloin usein turvaudutaan hengelliseen fraseologiaan. Jouduit nyt puskuriksi, kun oli täällä päässä huono hetki. Anteeksi!

Annan anteeksi jos olen siihen riittävän vahva ihminen.

Niin, onko se sitten minun kristillisyyteni heikkoutta että että pyydä kenellekään kuin vain sitä taivaaseen saapumista. Noita muita kaikenlaisia asioita on vaikeaa pyytää, kun maailma tulee oikeasti paremmaksi vaan siitä ns. Visio Beatificasta. Enkä minä muuta läheisillekkään ihmisille toivo, koska se on minusta paras asia ikinä. No, joskus pyydän ja toivon lohdutusta ja kestävyyttä vaikeuksissa. Onko tämä jotain tunnekylmyyttä sinun mielestäsi?