Astrologia

Aabraham lähti Mesopotamiasta, alueelta, jossa palvottiin epäjumalia ja luonnonhenkiä. Jumala kehoitti häntä lähtemään ja osoitti maan minne Hän kansansa haluaa pois epäjumalien joukosta. Tähtitiede oli luultavasti kehittynyttä tuolla lähtömaassa, sekoittuneena uskontoihin ja epäjumaliin. En minä niiden ilmoituksiin usko.

Lähtien tuosta ajatuskulusta eikö silloinkin ole kutakuinkin välttämätöntä kuitenkin tuntea nuo epäjumalat, jos tavoitteena on Jeesuksen mahdollisemman syvä ymmärtäminen? Kun esimerkiksi Jeesuksen sanotaan Raamatussa hakeneen avaimet Hadeksesta, joka on kreikkalainen jumaluus.

Vasta-argumenttina tuohon esittäisin Jobin kirjan keskustelun Jumalan ja Jobin välillä.

Siitä olen toki esimerkiksi samaa mieltä, että mytologioiden syvempi pohtiminen ei ole itsetarkoitus sinänsä, jos ei koe vetoa siihen. Raamattu voi puhua monella asteella, jotka ovat antoisia juuri kyseiselle lukijalle.

Ei meidän tule eikä tarvitse tuntea kaikkia vääriä teitä, vaan ainoastaan yksi oikea tie. Sen verran toki pitää tuntea asioita, että tunnistaa väärät tiet jo kaukaa. Ei sen enempää.

2 tykkäystä

Tuosta olen sitä mieltä, että jonkun pitää raivata niiltä vääriltä teiltä polkuja kohti Jeesusta. Ei kaikkien, mutta joidenkin se on tehtävä. Tai tarkemmin sanoen näen, että me emme edes sitä tee, vaan Jeesus.

Oletteko lukeneet Hectorin muistelmia? Minä en.
Pekka Simojoki oli lukenut ja kertoi että Hector oli vaikeassa elämän vaiheessa tavannut papin junassa. Pappi mielisteli ja yritti kääntää Hectorin tekstejä kristillisiksi tms. Hector pettyi koska hän olisi halunnut kuulla mitä kirkko ja Jumala hänelle tarjoaa, eikä päinvastoin. “Kiitti helvetisti!” , siinä tunnelmat sillä kertaa. :upside_down_face:

2 tykkäystä

En ole lukenut, mutta voin kuvitella tuon. Olen kuunnellut paljon Hectorin hienoja, usein sarkastisia mutta syvällisiä tekstejä. Tuo pappi ei ollut tilanteen tasalla ja vastaa omalta osaltaan aikanaan Jumalalle, sillä hänen olisi pitänyt tuoda todellinen vastaus. Epäilen körttimeininkiä, joissa saadaan mikä tahansa iskelmä- tai muu taiteilija Katri Helenasta Juiceen messun aiheeksi.

3 tykkäystä

On todenäköisesti “hallavan valkoisempi puoli,” eli kuoleman valkoisempi puoli. Katso Ilmestyskirja.

Ongelmahan on siinä, että nuo sanat ovat hyvin mystiset ja kuitenkin niillä yritetään sanoa jotain. Käänsin itse aikoinaan tuon Procol Harumin kappaleen sanat, mutta en ymmärtänyt niistä paljoakaan. Hector muuten käänsi Leonard Cohenin kappaleen Susan ja se jos mikä on hyvin teosofinen kappale, jossa puhutaan jopa Jeesuksesta.

Enkä nyt väitä, että kyseiset herrat olisivat tunnustavia teosofeja, mutta paljon teosofisperäisiä sanoituksia heillä on. Mutta se siitä, ei tämä ole kuitenkaan sen arvoinen aihe, että tästä kannattaa keskustella kovin paljon. Meistä kumpaakaan teosofia ei jaksane innostaa niin paljon, että viitsisimme kaivautua siihen kovin syvälle?

Hyvää yötä!

1 tykkäys

Kyllä vain, hyvä lauluntekijä, runoniekkakin. Oi niitä aikoja kun ns kevyen musiikin kanavalla eli YLEISRADION RINNAKKAISOHJELMASSA kuului harva se päivä Jake Nymanin ja Heikki Harman ääni. Asiaa ja hyvää musaa riitti muinoin 70-luvulla näiden herrojen parissa.
Toista on nykyisin. Vain Ylen ykkönen on hyvä, klassisen lisäksi sattumalta voi kuulla jazzia ja jotain maailmanmusiikkia. Ennenkaikkea hyvin toimitettuja ohjelmia. Kaikki muut kanavat tuntuvat olevan lähinnä typerää lätinää ja samoja listoja. Kasari on siedettävä mutta sekin jauhaa kapeasti muutamia hittejä.

1 tykkäys

Minun tiedossani ei kylllä ole körttisten mieltymystä erityismessuihin. Korkeintaan Herännäisnuorten kuoro ylimääräisenä taitaa olla se konsepti.

Elvikset, hevinrenkutus, humppaamiset suomalaisen ( sic!) “messun” tahtiin taidetaan jättää muille.

Juicehan on körttien suosiossa todella matalan tason kristillisenä vaikuttajana ja tällaisia messuja on järjestettykin jossain, samoin muita iskelmämessuja, esim. Katri Helenan lauluista, vaikka ne eivät hänen omiaan olekaan. Eivät niitä muut tahot järjestä, kuin kirkon liberaalisiipi. Hevi-, kansanlaulu- ja muut vastaavat messut ovat eri asioita, enkä niistä puhunutkaan.

1 tykkäys

Pikaisella googletuksella en kyllä löydä yhtään juice tai Katri-Helena messua jossa järjestäjänä olisi Herättäjäyhdistys.

Voi toki olettaa, asiaa tuskin on tutkittu, että ihmiset kuuntelee niitä kotioloissa. Siitä vaan!

Itselleni kirkko on pyhä. Silloin kun pyhä tilassa aletaan ryskyttään piiritansseja pirunpalkeiden säystyksellä tai katsoon lätkää lähden itse lätkimään.

Onneksi paikkakunnalta löytyy vaihtoehtoja.

Tuskinpa Herättäjäyhdistys, mutta seurakunnan körttityöntekijät ja papit.

Itselleni kirkko on pyhä. Silloin kun pyhä tilassa aletaan ryskyttään piiritansseja pirunpalkeiden säystyksellä tai katsoon lätkää lähden itse lätkimään.

Samoin.

Onneksi paikkakunnalta löytyy vaihtoehtoja.

Itse en halua tällaisia vaihtoehtomessuja. Lasse Heikkilän Kansanlaulu- ja Tunturimessu tai Missa Concordia poikkeuksina. Sekä tietysti barokkimusiikkimessu.

Ok. Muistat varmaankin minkä srk:n ja ketkä körttipapit järjestävät Juice- ja Katri-Helena messuja?

Tampereella on ollut ainakin Juice - messuja Aleksanterin kirkossa.

Mitä meinaat? Onko näillä mielestäsi mitään tekemistä kristinuskon kanssa sen enempää kuin Pride kulkueella, joka tänään täällä järjestetään ja päättyy kirkossa pidettävään Pride messuun?

2 tykkäystä

Hyvin vähän. Yritetään kai madaltaa kynnystä tavalliselle iskelmistä tykkääville ihmisille tulla kirkkoon. Sisältö on sitten toinen juttu. Sateenkaarijutut taas ovat synnin siunaamista.

1 tykkäys

Noille rönsyäville aiheille voisi aina etsiä ketjun, jossa kyseisiä aiheita käsitellään. Se olisi jopa erittäin suositeltavaa. Otsikosta näkee, mitä missäkin ketjussa pitäisi olla.

Teosofia oli tuossa viime vuosisadan alkupuolella kovasti muodissa, samoin spiritualismi ja steinerilaisuus. Viime aikoina on tullut paljonkin kirjoja sen aikaisen suomalaisen sivistyneistön suhteista niihin, ihan tuoreina esim. Olly Donnerin ja Helmi Krohnin elämäkerrat, Olly Donnerin kirja on minulla odottamassa kirjaston varausjonossa.

Itse suhtautuisin erittäin suurella varauksella steinerkoulujen pedagogiikkaan, sillä steinerilainen ihmiskuva on niissä tietysti vahvana ja Steinerin opetus esim. Kristuksesta on täysin vastoin klassista kristinuskoa. Steinerin ja steinerilaisuuden piirissä on harrastettu paljon klassisen saksalaisen kirjallisuuden tutkimusta, josta en osaa sanoa sen värittyneisyyttä. Toki Steiner on ihan kiinnostava ajattelija.

Mitä astrologiaan tulee, näkisin sen enemmän nefas-asiana kuin täytenä humpuukina. Tähdistä ennustelu ei ole sallittua meille kristityille.

2 tykkäystä

Astrologia tulee tietystikin sanoista astro ja logos, eli suomeksi tieto tähdistä. Näin perinteisesti erityisesti astrologi on ollut kiintotähtien ja näkyvien planeettojen pohjalle tuotetun mytologian tuntija.

Esimerkiksi itämaan tietäjät tiesivät profetian messiaan synnystä, eli mitä silloin taivaalla piti näkyä.

Toki nykyään astrologi mielletään enustajaksi useimmiten oikein. Samaa mieltä siitä, että ennustaminen ei ole kristityile sallittua.

Pitää pitää erillään tiede (astronomia) ja huuhaa (astrolgia).

1 tykkäys