Avioliittolain muutos 1.3.2017

Kiitos taustatiedoista, tämä on minulle uusi asia. Sitaatin ilman konteksi voi lukea toisen tavan päälle.

1 tykkäys

Pari minuuttia sitten seitsemän uutisissa Mäkinen sanoi suoraan, että toivoo kirkon tulevaisuudessa vihkivän myös samaa sukupuolta olevia. Jos Mäkisen kannassa oikeasti epäselvää on ollut, niin nyt ei kyllä jäänyt mitään varaa tulkinnalle.

6 tykkäystä

Mielipide on ainakin minulle ollut selvä jo kauan. Sitä kyllä olisin toivonut, että Mäkinen olisi malttanut edes teeskennellä olevansa “koko kirkon arkkipiispa” ja omista haluistaan huolimatta seurata ja edistää kirkon virallista linjaa. Mutta ei näemmä onnistu, omaa kantaa on saatava edistää vaikka vähemmän rehdillä tavalla. (Se että ennalta syytetään kirkkopolitikoinnista niitä, jotka penäävät yhteisistä sopimuksista kiinni pitämistä, on älyllisesti ja moraalisesti epärehellistä.)

11 tykkäystä

Kotimaassa kirjoittavat, että papit saivat arkkipiispalta luvan vihkiä samaa sukupuolta olevia. Juttua en pääse tietystikään lukemaan.

Tällainen nyt tehdään. Itse sanoisin, että vihkimisoikeudesta luopuminen ei auttaisi yhtään mitään, koska kiista säilyisi. Sen sijaan kirkko alkaisin menettää jäseniään, kun ei enää oltaisi mukana siksi, että saadaan kirkkohäät. Ja tämä tietysti nuorten aikuisten joukossa. Tämä olisi pään panemista pensaaseen.

1 tykkäys

No toisaalta monet ovat valmiita syyttämään teeskentelystä ja pelaamisesta kun kirkossa joku hakee sopua. Esim. herätysliikejohtajia on syytetty siitä, että sopivat hyvästä tahdosta ja pyytävät kauniisti lanttia … ei kun tilaa hengittää ja toimia kirkossa.

Tavallaan Mäkinen ei mielestäni siis ole epärehellinen. Huono arkkipiispana, mutta oma linja on ollut selvillä jo kauan kuten tuolla kirjoitin edellä. Hän on selvästi valinnut puolensa ja konservatiiveilla on helppoa nyt syyttää tuota kirkon äänen käyttäjää.

Tietenkin pitää olla perillä asioista, että tajuaa Mäkisen puhuvan omissa nimissään eikä oikeasti edustavansa kirkkoa eikä edes piispainkokouksen kantaa. Siinä mielessä epärehellisyydestä on kyse, että tällainen menee suurelle yleisölle väärässä valossa. Mutta hiukankin valveutuneemmat eivät näistä puheista mihinkään liikahda.

Mäkinen vaatii, että ei kirkkopolitikoitaisi (vaikka kirkkopolitikoi tällä vaatimuksellaan), ja tahallaan sysää syrjään yhteiset pelisäännöt. Jos hän sanoisi samalla että minä en piittaa yhteisistä pelisäännöistä ja käytän vaikutusvaltaani niitä vastaan niin voisi sanoa, että hän ei “tavallaan” ole epärehellinen.

1 tykkäys

Niin. Politikoi hän toki. Minusta tuo on lähinnä typerää ja naiivia käytöstä enemmän kuin epärehellisyyttä ainakaan merkityksessä “juonikasta”. Jos Mäkinen vaatisi sovun säilyttämistä julkisesti ja sitten kuitenkin esim. Turun arkkihiippakunnassa kahden kesken neuvoisi pappeja tekemään mitä huvittaa, niin se olisi kieroilua. Nyt on selvää, että mikäli hänestä riippuu, mitään oikeita sanktioita ei ole tulossa pelisääntöjen rikkomisesta.

Avoin sodanjulistus, näinkin voisi sanoa. Kun osa piispoista näkee vaivaa ja järjestää keskustelutilaisuuksia omille papeilleen sovun säilymiseksi ja kehottaa malttiin, Mäkinen antaa palaa omalla linjallaan. EI tunnu varmaan hääviltä Lapuan, Mikkelin tai Kuopion hoveissa.

Sitten varmaan kannattaa muuttaa toimintatapoja…

Opillisesti juurikin näin, mutta kirkollisen järjestyksen ylläpitämisen kannalta ero on olennainen.
Kirkosta eronneen Vesa Keskisen vihkipapista tuskin kukaan olisi osannut tehdä kantelua; ellei asiaa olisi riepoteltu lehdissä. Mutta kun riepoteltiin ja kanneltiin, niin eipä tuomiokapitulille jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin päätyä ratkaisuun että pappi oli rikkonut virkavelvollisuutensa.

Tarkoitatko niitä toisia piispoja vai ketä?

Minusta kirkollista järjestystä ei voi ylläpitää ellei kirkko pidä kiinni opistaan.

Oikeastaan pitäisi todeta, että Mäkinen ei onneksi ole oikea piispa, ostaa CocaColaa ja popcorneja, sekä jäädä seuraamaan sitä uskomatonta tositv-showta, joka tästä tulee seuraamaan. Jotenkin ei kuitenkaan anna luonto periksi iloita ja huvittua tästä.

2 tykkäystä

Anna mennä vaan. Tosin en itse ymmärrä mitä hyvää popcornissa on. Sinuna ostaisin sipsejä tai sitte pitsaa jos nälkä tulee.

Popcornit ja Coca Colahan ovat kasvisruokaa. Pitäähän tätä raskasta uutista nyt jotenkin keventää.

3 tykkäystä

Masentavaa.

Harhaanjohtajista ensimmäinen.

Voi kirkkoni tilaa!

Käsittääkseni Mäkisen piispuuden oikeellisuuden määrittely ei kuulu katolisten valtuuksiin. Hän on meidän arkkipiispamme, kunnes toisin päätetään. Ja minulla ei ole siihen valittamista.

Juuri heitä.

Popcornit on terveellisempiä kuin sipsit.

1 tykkäys

Kyllä se vain kuuluu “katolisten” valtuuksiin. Virkaoppi on yksi katolista ja luterilasta kirkkoa erottavista isoista oppikysymyksistä. Katolilaisten mielestä luterilaisilla ei ole pätevää pappeutta eikä piispuutta. Kyllä sen saa sanoa. Aivan samoin luterilaisten mielestä katolilaisilla ei ole oikeata vanhurskauttamisoppia, ja heidän valtuuksiinsa näyttää kyllä kuuluvan tämän käsityksen kainostelematon julkituominen tälläkin palstalla. Saa sitä kyllä minun puolestani tuodakin. Oppierimielisyydet ovat kaikkien tuntemia tosiasioita.

1 tykkäys

Luterilaisilla ja katolisilla on yhteisymmärrys vanhurskauttamisopista.

Niinpä tosiaan tuntuu olevan.

1 tykkäys

En minä kiellä siitä keskustelemasta ja arvioita esittämästä, mutta oikeellisuuden määrittelee viime kädessä kyseinen kirkko itse. Ei luterilaistenkaan valtuuksiin kuulu paavin vallan oikeellisuuden määrittely vaikka siitä saavat tietysti keskustella vapaassa maassa.