Pari tarkennusta:
Lähetyshiippakunnan seurakunnissa pastori pyrkii juttelemaan kaikkien uusien tulijoiden kanssa ennen messuun tuloa jo ihan tervehtimis mielessä. Samalla voi kysyä tunnustuskuntaa ja ohjata lukemaan messuvihkon takaosa. Hyvin luonnollinen tapahtuma. Jos liturgi havaitsee messun jo alettua uusia naamoja, joita ei ole nähnyt aiemmin, mainitsee hän takakannen tekstistä.
Lähetyshiippakunnan seurakunnissa ehtollinen jaetaan seurakuntalaisille ja muille luterilaisille, jotka tunnustavat yhteisen uskon niinkuin messuvihkon takakannessa esitetään.
Ehtoollinen jaetaan Lähetyshiippakunnan seurakuntien jäsenille ja muille luterilaisille,
jotka:
- ovat kastetut ja konfirmoidut, tai ehtoollisopetuksen saaneet;
- uskossa ja elämässä tahtovat seurata Pyhää Raamattua ja luterilaista
tunnustusta;- katuvat omia syntejään ja tulevat ehtoolliselle saadakseen anteeksi ja voidakseen
antaa anteeksi;- uskovat nämä sanat ”teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien
anteeksiantamiseksi”.
Aina välillä esim. vapaakirkolliset pettyvät ja loukkaantuvat tästä.
Messu ja liturgia on aina kokonaisuudessaan liturgin vastuulla. Ehtoollista ei jaeta esimerkiksi:
- Toisuskoisille
- Kastamattomille
- Toiseen tunnustuskuntaan kuuluvalle
- Niille, jotka eivät jaa yhteistä uskoa esim. ehtoollisesta kts. yllä
Täysin suljettu ehtoollispöytä meillä ei siis ole, joten kyllä mukaan pääsee tuntematon riittävällä viekkaudella ja vääryydellä, jos haluaa tulla vikoilemaan.
Lisäksi on toki selkeät avaintenvallan pohjalta tehdyt ehtoollisen eväämiset, jotka ovat suuri harvinaisuus.
Suomen ev.lut. kirkon suuri avoimuus ja välinpitämättömyys siitä kuka ehtoollista nauttii sotkee meidän kulttuurista ajatteluamme siitä kuka ehtoolliselle voi tulla. Itse olen ymmärtänyt että ehtoollinen on nimenomaan seurakunnan ateria, ei julkinen ateria, johon kukatahansa voi tulla jos vain itse arvioi voivansa tulla. Jos menen vierailulle toiseen seurakuntaan, jossa liturgi ei minua tunne, ei tulisi mieleenikään mennä ehtoolliselle esittäytymättä pastorille ja kertomatta kuka olen, mistä tulen ja kysymättä lupaa osallistua.