Et tietenkään ole riivattu, ei tulisi mieleenkään tällaista sanoa.
Koko maailma on tätä ilman Vapahtajaa. Se on näin yksinkertaista.
Et tietenkään ole riivattu, ei tulisi mieleenkään tällaista sanoa.
Koko maailma on tätä ilman Vapahtajaa. Se on näin yksinkertaista.
Näyttää meille uskovillekin olevan vaikeaa hahmottaa sitä tosiseikkaa, että meitä kaikkia riivataan, siis vietellään pois oikeasta suunnasta, sillä Saatana ja hänen enkelinsä eivät pidä taukoa. Ilmeisesti on niin, että sanalla “riivaus” on niin voimakas mielleyhtymä, että se johtaa meitä harhaan ja riivaus käsitetään joksikin äärimmääiseksi tilaksi, joka ilmenee vain harvoin ja joka on luonteeltaan jotain täysin hallitsemattomia pakkoliikkeitä tai itsekontrollin täysin menettäneen ihmisen vaahto suussa esittämää pilkkaavaa herjaa kristinuskoa kohtaan. Olen kyllä nähnyt tällaistakin, mutta sellaiseen keskittyminen johtaa ajatukset asian ymmärtämisen suhteen väärällä raiteelle, ulalle, sensaatioilla mässäilyyn ja kauhisteluun.
Siis kun me uskovat saamme havaita, että meissä on vielä syntiä ja olemme kaikin tavoin vielä taipuvaiset sen tekemiseen niin sen takana ei ole kukaan muu kuin vanha vihtahousu riivaavine enkeleineen ja siitähän muodostuu kristityn taistelu tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan kuten Raamattu asian ilmaisee.
Ihminen ei siis ole autonominen saareke, uskovakaan, itse asioistaan suhteessa Jumalaan ja Perkeleeseen suhtautumisesta päättävä heistä riippumaton itsenäinen toimija. Uskova saa kuitenkin kaikkien häntä kohtaavien kiusausten keskellä luottaa olevansa Voittajan puolella ja pääsevänsä lopulta eroon kaikista häntä eroon riivaavista voimista, jotka pyrkivät viettelemään hänet oikeasta suunnasta.
Erilaisille riivauksen muodoille on olemassa nimet, katolisten eksorkistien ammattisanastoa.
Esim. infestaatio, oppressio, obsessio ja possessio. Kaiken demonisen vaikutuksen lopputulos ei siis tämän lähestymistavan mukaan ole saman asteista.
Oppressio on varmaan kaikille kristityille tuttu asia, vaikka eivät sitä näin nimeäisikään. Obsessiokin on useimmille tuttu. Infestaatio ja possessio taas harvinaisempia ilmilöitä.
En allekirjoita tätä jaottelua sellaisenaan, mutta näitä termejä näkee käytettävän paljon.
Annoin tekoälyn määritellä nuo termit.
Tarkoittaa pahojen henkien vaikutusta paikkaan, esineeseen tai eläimeen, ei ensisijaisesti ihmiseen.
Esimerkkejä:
Tällaisissa tapauksissa katolisessa perinteessä voidaan toimittaa paikan siunaus tai erityisiä rukouksia.
Tarkoittaa ihmiseen kohdistuvaa ulkopuolista ahdistamista tai painostamista.
Esimerkkejä:
Ihminen säilyttää kuitenkin täysin vapaan tahtonsa ja oman tietoisuutensa.
Tarkoittaa mielen tai ajatusten erityisen voimakasta häirintää.
Esimerkkejä:
Katoliset eksorkistit ovat yleensä hyvin varovaisia tässä kohdassa, koska monet tällaiset oireet voivat johtua myös psykologisista tai psykiatrisista syistä. Siksi lääketieteellinen arviointi kuuluu nykyään olennaisena osana asiaan.
Tarkoittaa varsinaista riivausta eli demonista hallintaa.
Katolisen käsityksen mukaan:
Perinteisesti mahdollisina merkkeinä on pidetty esimerkiksi:
Tällaiset tapaukset ovat katolisen kirkon mukaan erittäin harvinaisia. Virallista eksorkismia varten vaaditaan piispan lupa ja huolellinen lääketieteellinen sekä psykologinen tutkimus.
Mihin kategoriaan luokittelisit seuraavan meidän striimaajien chatin kautta messusamme saaman viestin? Minusta tuo on vain hyvin mahtipontiseksi sanoitettu ilmaus, joka on syntynyt mitä todennäköisimmin ympäristön paineesta. Tuskinpa tämä likka on kovin syvästi vihkiytynyt mestarilleen?
En osaa sanoa. Voi olla vasta hyvin alkuvaiheen demonista vaikutusta, mutta henkilö on impulsiivinen ja sanavalmis ja ehkä saanut vaikutteita joiltain muilta.
Tai sitten on jo hyvin syvällä. Huumeiden käytöllä voi olla myös vaikutusta.
Näiden tapausten jatkuva lisääntyminen kyllä huolestuttaa. Ei nämä mitään pelkkää läppää ole vaikka läpänheitto olisikin yksi teon taustalla olevista motiiveista.
Minä en tällaiseen kovin vakavasti suhtaudu, eli en ole herkästi taipuvainen löytämään manaajalle hommia tällaisen suhteen.![]()
En minäkään, mutta kyllä näiden puolesta tulisi rukoilla aina sen verran entistä enemmän mitä näitä ilmaantuu.
Olen valitettavasti joutunut todistamaan useammankin nuoren ihmisen elämän sivuraiteelle menoa tällaisten oireiden alkaessa. Esimerkiksi pilvenpolttelu ja satanistinen läpänheitto alkaa kevyesti naureskellen, mutta lopputulokset ovat toisinaan hurjia. En usko että pilvenpolttelu on näissä se ainoa vaikuttava tekijä. Olennaista on, että henkilö itse suostuu ja antaa luvan henkivalloille, vaikka vain läpänheiton nimissä. Jos hän ei sano ei, tilanne pahenee ja pilvenpoltto vie ihmiseltä kykyä arvioida asioita ja päättää omasta puolestaan. Näiden asioiden luuleminen läpäksi, on kikka joka riisuu ihmisen kyvystä sanoa ei. Kristittyjen kannattaa ottaa nämä sillä tavalla vakavasti että me olemme niitä, joilla on työkalut tähän sodankäyntiin. Me olemme maailmassa jotta sen puolesta rukoiltaisiin, kovasti.
Ja sitten tämmöiset erkoisuudet kuten astrologia, tarot ym ennustutusjutut, joiden taustalla on ilmiselvästi henkivaltoja… tietäjähenki tms. Näistä minulla on aivan selkeää kokemusta, ei pelkkää teoriaa tai omia mielipiteitä. Eiväthän ne tähtikartat eivätkä kortit itsessään mitään tiedä.
Näihin otan yleensä varovaisesti kantaa. Olet oikeassa, kortit, kartat ja amuletit, esineet eivät itsessään ole pahan voimia. Niitä käytettäessä moni hapuilee kohti jotain kosmista energiaa jonka vaikutukselle alttiina oleminen näyttää ihmiselle jotain hänestä itsestään. Tällainen kosminen voima on korttien käyttäjän mielessä vaikkapa vain sattuma. Toistuva, tavoitteellinen mielentila jossa henkisesti ojentaudutaan kohti itselle tuntematonta sattumaa tai kosmista järjestystä, on myös tilanne jossa avaudutaan kritiikittömästi, sanomatta ei.
Lapset saattavat leikkiä tällaisilla, eikä siinä mitään pahaa yleensä tapahdu, mutta tietoinen ja säännöllinen tällainen toiminta on mahdollinen alku henkivaltojen kanssa vuorovaikuttamiselle.
Ei pidä pelotella näillä eikä pelätä, mutta kristityn ei pitäisi koskaan muuttua niin moderniksi ettei hän pidä henkivaltoja todellisina. Kaikki henkivallat eivät ole ensisijaisesti pahantahtoisia saatanan kätyreitä kuitenkaan.
Kristilliset, siunatut esineet joiden ajatellaan kantavan Jumalan armovoimia, ovat ongelmallinen tapaus. Meidän oma olemuksemme, ihmisyytemme, ruumiimme ja mielemme on se suurin objekti joka on vihmottu kastevedellä armovoiman kantajaksi ja olemaan vuorovaikutuksessa Jumalan kanssa. Tämän ulkoistaminen objekteihin ei ole tarpeen, muuta kuin sakramenteissa. Jumala itse voi päättää toimia vaikka palavissa pensaissa ja puhuvissa aaseissa, mutta se on Jumalan päätös, ei meidän
Näen tässä enemmän katolista hapatusta kuin luterilaista, vaikka lähtökohta sama.
Samoin minä! Olen sitä mieltä, että manaaminen on muodostunut tuollaiseksi melkoiseksi spektaakkeliksi enimmältään juuri room. kat. kirkon touhusta. Ei Jeesus, eikä apostolit tarvinneet riivaajan ulosajamiseen ihmeempää showmeininkiä, vaan muutama sana ja riivaaja lähti huitsin nevadaan, kysyivät Jeesukselta yhdessä tapauksessa jopa osoitteenkin mihin sai mennä ja löysivät itsensä sioista.
Olin itse todistamassa paikanpäällä kun tässä lähellä yhden koulun pihamaalle ajetussa helluntailaisten teetupabussissa heikäläinen itseään täynnä kuin topattu orava oleva pastori otti tehtäväkseen manata riivaajan ulos sinne eksyneestä kaverista. Kyllä siinä vaahto lensi ja kaveri riuhtoi sinne ja tänne maatessaan bussin lattialla, mutta mitään ei tapahtunut. Sain sitten vähän myöhemmin tietää, että kysymyksessä oli epileptikko, joka sattumoisin oli saanut kuin tilauksesta kohtauksen tuossa bussissa ja jonka tilannetta tämä paisunut pastori käytti hyväkseen nostaakseen profiiliaan.
Toisinpäinkin tämä on ongelmallista. Ihmisillä on uskonnollisesti tapana käydä vähän väliä ajauttamassa kaikenlaisia henkiä ja syntejä pois itsestään jopa rituaalisesti. Samoin näen kasteveden ja vihkivesien pirskottamisissa enemmän okkultismia kuin Pyhyyttä,
Kertomasi tapaus on paha ja vaarallinen jopa maallisesti rangaistavaa.
Spektaakkeleja ne ovat vain elokuvissa ja joidenkin hieman epäilyttävien somejulkkis-eksorkistien puheissa, joita on viime vuosina alkanut ilmaantua.
Tavallinen eksorkistin työ ei ole spektaakkeli vaan piispan luvalla, hiljaa taka-alalla tehtävää tärkeää työtä.
Jos ortodoksipappi lukee kaikki rukoukset ripittäytymisen ja synninpäästön yhteydessä, siellä tulee aika paljon rukousta päästämisestä kaikenlaisesta sitovasta vaivasta. Ei ole spektaakkeli sekään, vaan yksityisissä tilanteissa rukoilua.
Luterilaisista synnintunnustusteksteistä tämä on itselleni mieluisin, juuri sen vuoksi että siinä mainitaan sidottuna olo.
705
Armollinen Jumala, tunnustan edessäsi, että synti on sitonut minut enkä kykene vapauttamaan itseäni.
Olen rikkonut pyhää tahtoasi vastaan ja torjunut käskyjesi siunauksen.
Sinä näet kaiken väärän, senkin mitä itse en näe.
Armahda minua Poikasi Jeesuksen Kristuksen tähden.
Kaikesta tällaisesta ja sinnepäin kallistelustakin niin VT kuin UT:kin kehottaa pysyä erossa.
Kehotus on yksityiskohtaista ja yleistä.
Tämä ei selviä, muuta kuin koko Raamatun ja koko ajan lukemisella.
Hyvä artikkeli UusiTie-lehdessä entisestä noidasta, joka tuli uskoon.
Erikoinen, mutta uskottava tarina. Suosittelisin kirkkomme johdolle tuohon perehtymistä. Vuosikymmeniä ev.lutissa on saanut tuollaista harjoittaa, että siihen olisi edes yhtään puututtu, vaikka uhreja on tullut ja vääriä syyllisiä oikeista kristityistä.
Tosiaan kuinka jopa piispoja ja monet nais- ja miespapit yms. ovat saaneet ‘henkioppaiden’ kanssa seurustella ja eksyttää itseään ja muita kirkossamme.
Juuri tätä itsekin ajattelin kun luin tuota juttua ja katsoin videota.
Lisäksi väitän, että koko Pride-hössötys ja kirkonkin osallistuminen siihen on demonista toimintaa. Artikkelin nainen eli avioliitossa naisen kanssa noitana ollessaan, mutta parannuksen tehtyään parani myös lesboudestaan.
En tosin väitä, että aina näin olisi, mutta etenkin nykyinen median pride-rummutus ja kaikkien tahojen mukaan vetäminen siihen henkii kyllä jostain hyvin vahvasta ideologiasta ja henkivallasta sen takana.