Demonologia

Olisiko jollain vinkkejä tai linkkejä tähän aihealueeseen perehtymiseen?

Olen hieman perehtynyt aihealueeseen kuningas Jaakon kirjasta. Lähiaikoina ajattelin perehtyä enemmän.

Kiinnostaa monenmoinen aihealueen ympärillä ihan oppialan historiasta ja eteenpäinviejistä lähtien.

Ei ihan täsmälleen tuosta aiheesta mutta aika liki oli juttua Tiede-lehdessä. En nyt juuri muista numeroa ulkoa mutta ellei ollut Tammikuun lehti niin sitten joku viime vuoden loppupuoliskon numero. Voin katsoa kun ehdin.

Tiede-lehden tuo juttu ei kuulemani mukaan ollut välttämättä laadukkain mahdollinen katsaus aiheeseen (mutta en päässyt sitä itse lukemaan, joten kuulopuhetta vain - voi olla että on vain tyypillinen nopea yleiskatsaus, jossa väistämättä oiotaan mutkia). Jos demonologian (ja taikuuden/noituuden) aatehistoriallinen puoli kiinnostaa, on minulla surullisen pitkiä kirjallisuuslistoja aiheesta, voisin illemmalla yrittää muistaa laittaa jotain kirjaideoita. :smiley: Aihe on tosin laaja, kiinnostaako esim. jokin tietty aikakausi, alue tai kirkkokunta erityisesti?

Erityisesti kiinnostaa demonologia, jossa pyritään tiedollisesti kristinuskon lähtökohdista ymmärtämään vastustajaa. Historiallisesti erityisesti kiinnostaa millä muodoin asiasta on ajateltu. Jos vaikkapa Paavali meni ja julisti Jumalasta tuntemattoman jumalan alttarilla ja ihmisiä kääntyi, niin tuskinpa koko aiemmin kristinuskon mukaisesti demoneita palvonut kulttuuri kokonaan muuttui salamaniskunomaisesti.

Onko asia esimerkiksi katolisten keskuudessa aina nähty kuten nykyään, jossa demoneita karkoitetaan hyvin pienestä joukosta ihmisiä sen jälkeen, kun ensin varmistetaan ettei käytökselle ole muita mahdollisia syitä ja oireet ovat juuri tietynlaiset? Toki tuo demoneiden karkottaminen ihmisistä on taas vain sivujuonne laajassa kokonaisuudessa.