Demonologia

Olisiko jollain vinkkejä tai linkkejä tähän aihealueeseen perehtymiseen?

Olen hieman perehtynyt aihealueeseen kuningas Jaakon kirjasta. Lähiaikoina ajattelin perehtyä enemmän.

Kiinnostaa monenmoinen aihealueen ympärillä ihan oppialan historiasta ja eteenpäinviejistä lähtien.

Ei ihan täsmälleen tuosta aiheesta mutta aika liki oli juttua Tiede-lehdessä. En nyt juuri muista numeroa ulkoa mutta ellei ollut Tammikuun lehti niin sitten joku viime vuoden loppupuoliskon numero. Voin katsoa kun ehdin.

Tiede-lehden tuo juttu ei kuulemani mukaan ollut välttämättä laadukkain mahdollinen katsaus aiheeseen (mutta en päässyt sitä itse lukemaan, joten kuulopuhetta vain - voi olla että on vain tyypillinen nopea yleiskatsaus, jossa väistämättä oiotaan mutkia). Jos demonologian (ja taikuuden/noituuden) aatehistoriallinen puoli kiinnostaa, on minulla surullisen pitkiä kirjallisuuslistoja aiheesta, voisin illemmalla yrittää muistaa laittaa jotain kirjaideoita. :smiley: Aihe on tosin laaja, kiinnostaako esim. jokin tietty aikakausi, alue tai kirkkokunta erityisesti?

Erityisesti kiinnostaa demonologia, jossa pyritään tiedollisesti kristinuskon lähtökohdista ymmärtämään vastustajaa. Historiallisesti erityisesti kiinnostaa millä muodoin asiasta on ajateltu. Jos vaikkapa Paavali meni ja julisti Jumalasta tuntemattoman jumalan alttarilla ja ihmisiä kääntyi, niin tuskinpa koko aiemmin kristinuskon mukaisesti demoneita palvonut kulttuuri kokonaan muuttui salamaniskunomaisesti.

Onko asia esimerkiksi katolisten keskuudessa aina nähty kuten nykyään, jossa demoneita karkoitetaan hyvin pienestä joukosta ihmisiä sen jälkeen, kun ensin varmistetaan ettei käytökselle ole muita mahdollisia syitä ja oireet ovat juuri tietynlaiset? Toki tuo demoneiden karkottaminen ihmisistä on taas vain sivujuonne laajassa kokonaisuudessa.

https://www.youtube.com/watch?v=x6YTz-B24FA

Toivottavasti tämä video sopii tarpeeksi hyvin ketjun aiheeseen.

Huomauttaisin vielä, että dokumentissa ‘The Devil and father Amorth’ lisättiin riivauksesta kärsineen naisen ääneen ääniefekti, joka tietysti on dokumenttiin sopimatonta.

Olen katsellut tuota hiljattain julkaistua videota jo melko pitkälle. Mitä ilmeisimmin tämän dokumentin sisältö kuuluu ‘difficult to explain’ kategoriaan.

Kyseisen roomalaiskatolisen papin kertomus on suoraviivaista ja vakuuttavaa. Sisältöä ei voi suoraan torpata nonsenseksi, koska katsoipa asiaa miltä kantilta hyvänsä, ei roomalaiskatolisen kirkon edustajan väitteitä voi ohittaa vaan valheiden virraksi, joka on tarkkaan suunniteltu ja hyväksytty kirkon sisällä, koska jos yksittäinen pappi laskettelisi luikuria haastattelussa kirkon edustajana, puuttuisi kirkko todennäköisesti asiaan.

Etenkin riivauksen ja mielenterveysongelman erottelu on mielenkiintoinen aihe. Mielenterveysongelma ei millään rituaalilla varmaankaan parane, vaan mitä negatiivisemmasta aiheesta on kyse, sitä pahemmaksi näiden oireiden voisi ajatella kehittyvän.

Eli on varsin mielenkiintoista, jos nämä esitetyt asiat pitävät paikkansa. Toisin sanoen, jos pysyvä paraneminen saavutetaan manausrituaalilla, niin näin arkijärjen mukaan sellaisen ei pitäisi olla mahdollista.

Tietenkin on mielenkiintoista asiassa myös se, miten ‘riivaustilat’ jakaantuvat maantieteellisesti ja miten kirkon toteamat riivaustilat jakautuvat, koska kuvitellut riivaustilat tuskin esiintyvät muualla, kuin sellaisissa paikoissa, joissa kuvitellaan yleisemmin riivausta esiintyvän.

Ja mielenkiintoista on myös se, että luulisi psykiatrian edustajilla olevan aiheesta myös jonkinlainen käsitys joko mielenterveyden spesiaalina häiriönä jne… koska on kaukaa haettua, ettei psykiatrisen hoidon pariin olisi hakeutunut ihmisiä, jotka kokisivat olevansa riivattuja.

Voisi myös ajatella, että varsinkin kristittyjä psykiatreja kiinnostaisi osallistua manausrituaaliin, jossa he voisivat tarkkailla ilmiötä. Voisi ajatella, että ‘potilaan’ etu vaatisi, että perheenjäsenen ja kirkon henkilöstön lisäksi manaamista nykyaikana tarkkailisi myös psykiatri.

Jos taasen ajatellaan, että ilmiö ei pidä oikeasti lainkaan paikkaansa, niin mikä ihme tätä ilmiötä sitten kannattelee? Plasebo/nosebo ovat varsin tunnettuja psykologisia ilmiöitä, mutta niiden ei voi olettaa toimivan systemaattisesti.

Maailmaan mahtuu valheita ja disinformaatiota, mutta todellakin on hämmentävää, että katolinen kirkko taitaa instituutiona ajaa asiaa edelleen nykyaikana.

Minkälaisia ajatuksia tämä herättää palstalaisissa? Jos joku siis jaksaa tutustua tuohon videoon.

En ole katsonut videota enkä sitä ehdi nyt katsomaankaan. Kommentoin vain tähän kohtaan. Plaseboefekti on todella voimakas ihmisillä, ja jos ihminen itse uskoo olevansa riivattu, niin demoninmanausrituaali voi hyvinkin poistaa ne oireet, joiden henkilö ajattelee demonista johtuvan. Käsittääkseni katolinen kirkko tekee eksorkismeja vain ihmisille, joilla on psyykkiseltä puolelta terveen paperit, mutta en tiedä miten johdonmukaisesti tämä sitten missäkin maailman kolkassa toteutuu.

Sinua kyllä suosittelisin lähestymään yliluonnollisten asioiden totuudellisuuden kysymystä muulla tavalla kuin “pimeän puolen” kautta. Et sinä Jumalaa sitä kautta löydä, vaikka vakuuttuisitkin demoneista. Sen sijaan Jumalan voi löytää ilman minkäänlaista mielipidettä siitä, ovatko demonikokemukset aitoja tai eivät, tai kuinka usein ne ovat aitoja.

Plaseboefekti onkin usein voimakas. Se ei välttämättä kuitenkaan käsittääkseni tuota pysyviä tuloksia, vaan varsinkin psyykkisillä oireilla on taipumus palata.

Jos verrataan tällaista riivauscasea hieman toisenlaiseen caseen, voidaan ehkä uskoa herkemmin, että pysyvä tulos saavutetaan:

(varsinkin, jos casen taustalla oleva tapaus on tosi, eikä huuhaata) Eli, henkilö ottaa reilun yliannoksen lääkkeitä pikaistuksissaan, mutta kuitenkin tappaakseen itsensä. Tästä johtuen hänelle alkaa tulla myrkytysoireiden kaltaisia voimakkaita reaktioita. Hän tulee kuitenkin katumapäälle:

Hän ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon ja hänet tuodaan ensiapuun, jossa elimistö alkaa pettää hoidosta huolimatta. Lopulta, koska henkilö on ollut mukana lääketutkimuksessa ja lääkkeestä vastuussa ollut lääkäri saadaan kiinni, selviää, että juuri tämän kyseisen miehen lääkkeet olivatkin kalkkitabletteja, alkaa asia purkaantua.

Kun jo huonossa kunnossa ollut potilas kuulee tämän, alkavat myrkytysoireet vähitellen väistyä ja mies toipuu.

Ei varmaankaan ole syytä olettaa, että tämän nosebovaikutuksen ohimeno on vain väliaikaista ja henkilön olo alkaa pahentua uudestaan.

Sen sijaan voisi näistä manausrituaaleista olettaa, että jos kyse on plasebovaikutuksesta, voivat ns ‘demonit’ manifestoitua uudelleen, jos henkilö alkaa epäillä omaa vapautumistaan.

Videolla luetellut riivauksen merkit sulkenevat pois plasebovaikutuksen, jos todellakin henkilö alkaa puhua kieliä, joita ei ole koskaan opiskellut tai välttämättä edes kuullut. Sellaiseen ei mikään tieteen keinoin tutkittava ilmiö taida pystyä. Näin uskaltaisin väittää. Tietenkään mikään ei todista manausrituaalin ulkopuolisille henkilöille, että tällaista todella tapahtuisi, vaan kyseessä on vain esitetty argumentti, jolle voi olla monenlaisia eri motiiveja.

Videolla kerrotaan, ettei katolinen kirkko salli manausrituaaleja kuvattavan. Toivottavasti he kuitenkin taltioivat äänet, jotta riivattujen puhumat ‘vieraat kielet’ eivät loppuviimeksi kuitenkin ole vain vain pelkkää hölynpölyä, vaikka paikalla olevista tuntuisikin, että kyseessä on oikea kieli.

Lähestyn tätä aihetta lähinnä sen vuoksi, että tämä on yksi maailmassa esitetyistä kummallisista asioista, jotka eivät istu tieteelliseen maailmankuvaan.

Aihe jättää ristiriitaiset tunteet, koska videolla esiintyvä eksorkisti on varsin asiansa tunteva henkilö, joka uskoo puhuvansa asiaa, eikä puuta heinää.

Tämä nyt vain tuli vastaan Youtubessa ja on aivan tuore video.

Videon lopuksi kyseinen haastateltava heittää kuitenkin sammakon suustaan, kun esittää koronaviruksen aiheuttaman eristyksen olevan haitallinen asia kokonaisuuden kannalta. Ihmistä ei ole kuulemma luotu tällaiseen eristykseen. No ei varmasti olekaan, mutta mikä onkaan se vaihtoehto? Antaa mennä vaan ja aiheuttaa terveydenhuollon täydellinen romahtaminen ja valtava määrä kuolleita?

Käsittääkseni demonit eivät kuulu psykiatrian piiriin. Siten ihminen, joka uskoo olevansa demonisen possession alainen tai käyttäytyy siten, on väistämättä sairas. Miten siis kukaan psykiatri voisi antaa tuollaiselle potilaalle terveen paperit syyllistymättä hoitovirheeseen.

Myöskän kukaan ei-lääkäri ei lain mukaan saa tehdä diagnoosia, eikä antaa lausuntoa potilaan terveydentilasta. (Terveen paperit)

Suomessa ainakin pitäisi julkisesti tutkia tälläiseen osallistuneiden psykiatrien ja muiden osallisten toimet ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.

Mihin diagnoosiin demoninen possessio sitten kuuluukaan…? Tuossa linkkaamassani videossa pappi sanoi, että riivatut voivat osan aikaa olla aivan normaaleita, mutta jokin triggeröi sitten tämän demonisen vaikutuksen päälle, jolloin käyttäytyminen on sitten sen mukaista.

En tiedä millainen esimerkiksi psykoosi on ja miten se ilmenee, mutta mitä ilmeisimmin ilman lääketieteellistä hoitoa ennuste on huono.

Olisi hämmästyttävää, jos manaamisella saataisiin jotain pysyvää aikaan, jos kyseessä on psyykkinen sairaus.

Ei tämä ihan näin yksinkertaista ole. Käsittääkseni psykiatrian piirissä ajatellaan, että jos henkilön uskomus on hänen kulttuurilleen/viiteryhmälleen tyypillinen, ei sitä voida pitää harhaluulona vaikka se olisikin ulkopuolisen mielestä erikoinen. Uskonnoille ei ole diagnoosikoodeja, mikä lienee sinunkin mielestäsi hyvä asia.

On useita tieteellisiä tutkimuksia siitä, miten manaus on haitallista sen uhriksi joutuneille. Ahdistusta, itsemurha-ajatuksia sairauden pahenemista.

Paranemisesta on vain uskonnollisia yksittäisiä tarinoita. Ei tutkimustietoa.

Tarkoitatko, että henkilö joka käyttäytyy riivatusti pitää diagnosoida terveeksi, jos hän on uskova?

Mutta vastaavassa tilanteessa oleva ei-uskova pitää diagnosoida sairaaksi.

Toisaalta joku sanoi, että uskovassa ei voi olla demonia…

Jäin miettimään seuraavaa: eräässä videossa eksorkismia harjoittava pappi sanoo, että demoninen possessio on hyvin harvinainen. Yksi viidestätuhannesta yhteyttä ottavasta tapauksesta on aito possessio. Eli mielenterveysongelmista kärsiviä on valtava joukko.

On melko hullunkurinen ajatus, että eksorkisti voi manata pahat henget ulos ihmisistä, mutta mielenterveyden ongelmien kanssa he nostavat kädet pystyyn. Äkkispäältään voisi kuvitella, että kirkko voisi tarjota apuaan myös mielenterveysongelmista kärsiville.

Ehkä kirkolla on siihen tarkoitukseen oma henkilökuntansa, joka keskittyy puolestaan sellaiseen.

On todellakin myös hullunkurista todeta ihminen mieleltään terveeksi, jos nämä demoniset oireet sattuvat manifestoitumaan. Korkeintaan se olisi mahdollista, jos psykiatria ja lääketiede tunnistaisi itsekin ilmiön ja he puolestaan tietäisivät, kenen puoleen potilaan voi tällöin ohjata. Ehkäpä diagnooseja demonisesta possessiosta tekee diagnoosin ainoastaan kristitty psykiatri. Sekään ei ole lääketieteen kannalta välttämättä mikään ongelmaton tapa toimia.

Tuossa videossa eksorkisti sanoo, että todelliset keissit eivät jää kauas elokuvista. Hän on henkilökohtaisesti todistanut paikanpäällä, että henkilö levitoi.

Jos hän puhuu totta, niin ilmiö on todellinen. Jos joku oikeasti levitoisi, niin kyllähän sen näkee omilla silmillään.

Kohdehenkilön on vaikea huijata pappeja, koska nämä toimitukset tehdään yleensä seurakunnan tiloissa.

No tuota on vaikea teeskennellä. Tuostahan saakin oivan diagnoosikriteerin. Jos henkilö pysyy yli puolen metrin korkeudella yli 10 sekuntia, niin asia on selvä. Tämä tietysti pitää dokumentoida esimerkiksi videolla jossa myös varmistetaan, että mitään tukea henkilön alla ei ole.

Tuota ilmiötä pitäisi tutkia myös fysiikan puolelta. Levitaatiolla olisi mullistava vaikutus, jos se pystyttäisiin valjastamaan hyötykäyttöön. Voisikohan sitä tehdä ilman demoneita, vai vaatisikohan se demonin vangitsemista…

Jos kyse on henkimaailman ilmiöstä, niin ei sitä tietenkään pystytä “valjastamaan hyötykäyttöön”. Paitsi henkilökohtaisella tasolla, näinhän on joidenkin spiritismin harrastajien kohdalla, että käyttävät esim. näkijän lahjojaan ja saavat maksavia asiakkaita. (Nicky Cruzin vanhemmat olivat tällaisia “noitia”.)

1 tykkäys

Ei se voi olla pelkkä henkimaailman ilmiö, koska se vaikuttaa ihan fysikaalisessa maailmassa. Tämän vaikutusmekanismin hallinta antaisi meille antigravitaatiolaitteen. Ajattele, ei tarvitsisi energiaa lentokoneen ilmassa pitämiseen.

Kun seuraavan kerran tällainen levitoija kohdataan, on hänet pikimmin vietävä fysiikkalaboratorioon tutkimuksiin.

Mutta leikki sikseen. Kuinka moni teistä uskoo, että joku on aikuisten oikeesti levitoinut?

Henkimaailman ilmiöt vaikuttavat aina fysikaalisessa maailmassa. Siksi ne ovatkin “ilmiöitä”, mitä ne eivät henkimaailmassa ole.

Mutta ei sen “vaikutusmekanismeja” voi hallita, kun emme voi niitä edes ymmärtää.

Olen nähnyt videoita ja ihmisten reaktioita. Mutta ei tähän varmaan riittäisi vaikka sanoisin itse nähneeni. Ajattelen kuitenkin ja pidän mahdollisena, että sensaatiomaisissa taikatempuissa voi olla mukana illuusion lisäksi yliluonnollisuutta.

1 tykkäys

Jaa olet nähnyt videoita taikatempuista. Olen minäkin nähnyt. Ja olen nähnyt videoita joissa näytetään miten nuo on tehty. Ne on vaan nerokkaita illuusioita.

Toki ne ovat nerokkaita illuusioita, mutta sanoin että en pidä mahdottomana että mukana on yliluonnollisuutta. Koska yliluonnollisuus ei ole jotain “ylimääräistä”, vaan edellytys luonnolliselle.Tässä on merkitystä sillä pitääkö lähtöolettamuksena, että kaikki toimii fysiikan lakien alaisuudessa, vai että fysiikan lait ovat alisteisia sille mikä on isompi todellisuus sen takana.

Näkökulmaero siis.

Mitä perusteita meillä lopulta on uskoa, että kaikki näkemämme ilmiöt toimivat ja tapahtuvat fysiikan ja sen lakien alla, eikä ole mitään sen yläpuolella?

Päinvastoin. Mitä perusteita meillä on uskoa yliluonnollisiin selityksiin, kun luonnolliset selitykset toimivat.

Extraordinary claims require extraordinary evidence, kuten Carl Sagan tapasi sanoa.