Ehtoollisaineiden ja -astioiden jälkikäsittely

Aika mielenkiintoinen tämä näkökantasi kun vertaa sitä siihen, kuinka tarkkoja ollaan vaikkapa pienen pisaran tippumisesta vaatteeseen tai lattiaan.

Meillä pappi huuhtoo ehtoolliskalkin vedellä käytön jälkeen ja juo huuhteluveden (koko seurakunnan nähden, ennen kiitosrukousta). Näin juuri siksi, ettei ehtoollisaineita joutuisi viemäriin.

Ortodoksisessa kirkossa ei tiskata ehtoollisastioita. Tässä oli puhe luterilaisesta käytännöstä.

Miten niitä sitten käsitellään? Voisi luulla, että kun sama ehtoolliskalusto on ollut käytössä pitkään, tulisi jonkinlainen tarve puhdistaa sitä.

1 tykkäys

Mielipiteitä on tietysti monia mutta minusta ortodoksinen liturgia ja katolinen messu menevät rakenteellisesti yksi yhteen samaan. Luterilaisen jumalanpalveluksen kanssa on vähän rimpuiltava, monessakin kohtaa.
Se huomaa ketä kiinnostaa.

Sama ehtoolliskalusto saattaa hyvinkin olla käytössä vuosikymmeniä. Kyllä astiat puhdistetaan, mutta ei tiskaamalla, koska silloinhan Kristuksen verta joutuisi viemäriin. Jokainen pieninkin murunen pyhitettyä leipää kerätään maljaan. Pappi nauttii pyhät ehtoollislahjat loppuun, tai jos palvelusta toimittamassa on myös diakoni, sitten diakoni nauttii ne loppuun. Sitten pappi huuhtoo maljan kolme kertaa lämpimällä vedellä, juo veden ja kuivaa maljan liinalla.

@Filonilla:n kuvaama tapa ei oleellisesti poikkea siitä, mitä evlut. lähetyshiippakunnassa tehdään (pappi juo huuhteluveden ym.).

1 tykkäys

Ehkä on niin että kenenkään ei pitäisi edes väittää toimittavansa tai viettävänsä ehtoollista. Ehkä on niin että se on todellinen yhteydessä vietettävä ateria ja kun todellista yhteyden ymmärrystä ja kunnioitusta ei ole, on turha kenenkään viettää mitään oikeaoppiseksi väittämäänsä ateriaa, yhteys puuttuu.
Itselleni on pikku hiljaa alkanut näyttäytymään melkoisena kaksinaismoralisminia tämä kiihkoilu siitä miten kukin oikeaoppinen ja -uskoinen porukka viettää oikeata ehtoollista.
Ainoaa universaalia, kosmista, mystistä yhteysateriaa viettää Kristus, joka on astioineen läsnä varmasti niin ortodoksin, katolilaisen kuin protestantinkin sydämessä, ateisteista nyt puhumattakaan.
Niin kauan kuin kirkot väittävät että ehtoollinen on heidän suljetun piirinsä ateria, ja että he eivät kanna sitä koko maailmankaikkeuden nimissä, ristiriitainen kaksinaismoralismin tuntu leijuu sen yllä.
En minä silti mitään ehtoolliskäytäntöjä huonoina pidä. Päinvastoin, onhan se opettavainen, kaunis ja syvällinen ele. Todellinen sakramentti, symbolein ilmaistu kuva todellisesta Kristus-ruumiin yhteysateriasta.

Olen vakavasti sitä mieltä että ehtoollisteologia on pielessä jos se keskittyy miettimään sitä ketkä ovat siitä nimenomaisesta ehtoollisesta osallisia.
Siitä ovat kaikki osallisia, koko luomakunta, sillä Kristus pitää ruumiillaan kaikkeutta koossa. Jos kristityt eivät ehtoollisessa koe yhteyttä koko luomakuntaan, niin missä sitten?

1 tykkäys

Joo, en tiedä miten tämän ( alempi kuva) syödessään voi miettiä omia syntejään tai niiden anteeksiantoa…:dizzy_face:
Tai käsitän, oikeastaan.
Tuleehan sitä ajatelleeksi että voi jospa nämä kaikki Kristuksessa kiinni olemassaolevat luodut pysyisivät kiinni Jumalassa vaikka minä epävireisine olemuksineni tuon dissonanssia kokonaisuuteen ja se saattaa asettaa vaaraan muutkin kokonaisuudessa.
Kristus antoi itsensä jotta muilla olisi elämä, eikö ehtoollista syövä/Kristuksessa yhtä silloin mieti henkilökohtaisen anteeksiantonsa sijasta sitä, että jos jonkun on tästä kadottava olemattomuuteen niin olkoon se minä, nämä muut ovat niin ihanan kauniita ja korvaamattomia Kristuksessa.

Mitäs sille liinalle tehdään? Siinähän on kaikista vedellä huuhteluista huolimatta pakostakin jäljellä pyhien ehtoollislahjojen jäämiä vähintään partikkelitasolla.

Ehtollisella käytetyt liinat poltetaan, kun niitä ei enää käytetä.

Juuri näin minäkin muistelin kuulleeni edesmenneeltä diakoni (room.kat.) Pentti Laukamalta. Että pistätte Herran mieluummin roviolle kuin viemäriin…

2 tykkäystä

?? Mitä meillä sitten liinalle tehdään?

Liotetaan ensin yhdessä vedessä jossa ei ole muita kuin ehtoollisella käytettyjä liinoja. Ensimmäinen ja joidenkuiden tapojen mukaan vielä toinenkin vesi kaadetaan luonnolliseen maaperään, ei viemäriin.
Sen jälkeen pestään normaalisti, yleensä kuitenkin ehtoollisliinat erillään muista liinoista.

Minusta on ihan naurettavaa että voisimme tehdä Kristuksen verelle epäkunnioittavasti laskemalla siitä pienen pieniä osia luomakuntaan. Sehän on ruumista jossa kaikki on luotu ja joka pitää kaikkea koossa. Se on luomakunnassa enemmän kotonaan kuin kukaan muu. Taivaaseenastumisen yhdeksi merkitykseksi käsitän että Kristuksen ruumis on täysin henkisen ulottuvuuden lisäksi kosmisessa ulottuvuudessa kaikkialla, joten Kristus on jo siellä maaperässä mihin liotusvesi kaadetaan.

Usein liinojen pesijät suhtautuvat työhönsä erityisellä hartaudella, se on rukouksellinen työ. Liotusvesi halutaan yleensä kaataa esimerkiksi kauniin ruusupensaan juurelle. Kaunis ele. Kysymys on juuri siitä miten kaataminen tehdään, välinpitämättömästi viemäriin, mikä ei ole kunnioittavaa, vai kunnioittavasti ja arvokkaasti ikäänkuin ruumista hautaanlaitettaessa.
Itsekin olen muutaman kerran saanut pestä ehtoollisliinoja. Ne siis yleensä pestään käsin. Jossain missä homma on isoa voisin kuvitella että käytetään pesukonetta.
Mutta erittäin koskettava työtehtävä.
Ilo oli tehdä se.

1 tykkäys

Miten tunnustuskirjoissa on perusteltu se, että ehtoollinen ei ole enää ehtoollista ehtoollisen jakamisen jälkeen? Niissä on selitetty hyvinkin perusteellisesti, miksi siihen asti tunnettu oppi ei jonkun mielestä olekaan oikea, mutta onko tätä?

@Filonilla:n tarkoittama tunnustuskirjojen kohta on Yksimielisyyden ohje, Täydellinen selitys, kohta 7 “Pyhä ehtoollinen”, 85-87:

Ehkäpä jotkut luterilaiset teologit tulkitsevat tekstin latinankielisen ilmaisun “extra usum” ([sakramentin oikean] käytön ulkopuolella) niin, että ehtoollistoimituksen päätyttyä konsekroidut aineet lakkaisivat olemasta sakramentti. Tuo 1500-luvun teksti ei kuitenkaan sano mitään sellaista. Ja kuten jo tulikin esille, ainakin lähetyshiippakunnassa noudatetaan jälkikäsittelyssä aika samanlaisia käytäntöjä kuin vaikka ortodoksien kesken.

1 tykkäys

Ruotsi(-Suomi)n kirkon kirkkolaissa määräys että ylijääneet elementit ehtoollisesta oli laitettava talteen. Pitkään käytäntö oli kätkeä ne korporal .

Minulle papit sanoi että extra usu oli kysymys korjata väärä ehtoollishartaus mutta se ei koskenut realpresens. Tietty osa filippisti-koulukunta yritti kuroa eroa kalvinisteihin. Tyvärr.

Sama meillä Ruotsin kirkossa.

Itse olen ollut mukana talko. Siellä kuivasimme pikareiden (Ruotsissa ei paljon käytössä) viini iso liinaan. Viinin kuivaamisen jälkeen pikarit esihuuhdeltiin ja esihuuhteluvesi kaadettiin kirkkomaahan. Sitten pikarit pestiin. Näin pyhä veri ei mene viemäriin. Kaikki Sakramentin kanssa käytetyt liinat esipestään huolellisesti. Tämä pesuvesi kaadetaan kirkkomaahan. Muutoin pestään normaalisti.

1 tykkäys

Tämä on hyvää ja kunnioittavaa toimintaa. Kuitenkin, kuten @anon81097962 huomautti, esihuuhtelujen ja kuivausten jälkeenkin pieniä, laimentuneita muuntuneiden ehtoollisaineiden jäämiä jää astioihin ja tekstiileihin, joista ne loppujen lopuksi päätyvät jonnekin ei-pyhitettyyn tilaan. Pääpointtini ei ollut arvostella luterilaisia. Ehkä ehtoollisastioiden ja tekstiilien käsittelyssä olennaista on kunnioittava asenne, se, että niitä ei käsitellä kuin mitä tahansa astioita tai tekstiilejä?

1 tykkäys

Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään molekyylijuttu. Jos viini esim. kuivuu tai etikoituu, se ei ole Kristuksen veri. Muutaen koskee myös leipää.

1 tykkäys