En ole valittanut sitä, että “ortodoksien kimppuun hyökätään”. Sen sijaan olen harmitellut sitä, että joistain klassiseen kristinuskoon kuuluvista asioista ei voida keskustella ilman, että luterilaiset tulevat kyseenalaistamaan niiden kristillisyyden. Näinhän on käynyt tällä foorumilla ja tämän edeltäjillä lukuisia kertoja, kun on avattu ketjuja ikoneista, paastosta, esirukousten pyytämisestä edesmenneiltä pyhiltä, luostarikilvoittelusta ym. Itse näen, että klassiseen kristinuskoon keskittyvällä foorumilla pitäisi olla itsestään selvää, että tuollaiset jutut kuuluvat kristinuskoon. Keskustelua olisi tarkoitus käydä siitä lähtökohdasta, että ne ovat hyviä ja kristillisiä asioita. Jostain syystä niitä vastaan hyökkäämistä on ajoittain sallittu paljonkin. Sitä olen kritisoinut.
Mitä tulee luterilaisuuteen, niin kaikki foorumin ortodoksit taitavat olla entisiä luterilaisia, joten heillä on kokemusasiantuntijuutta luterilaisuudesta. Jokainen voi tietysti keskustella omien kokemuksiensa pohjalta. Itse tunnistan entisiä tuntemuksiani useinkin niiden luterilaisten kommenteissa, joissa tunnetaan surua tai turhautumista ev.-lut. kirkon nykyisen tilanteen takia. Been there, seen that. Voihan se olla, että sellaisten asioiden yhteydessä muiden kuin luterilaisten olisi hyvä vaieta. Mutta jos on itse läpikäynyt saman, niin silloin kommentit eivät tule ulkopuolisilta, vaan niiltä, jotka ovat itse kokeneet saman.
Mitä tulee ev.-lut. yhteisön pitämiseen kirkkona, niin osut aivan oikeaan: itse en pidä ev.-lut. kirkkoa oikeana kirkkona, vaan uskon ortodoksisen kirkon olevan ainoa oikea kirkko. Sen takia minä siihen aikoinaan liityinkin. Jos olisin pitänyt jotain muuta puljua oikeana, niin sitten olisin tietysti liittynyt johonkin muuhun.