Enkeleistä ja niiden olemuksesta, tehtävästä, luonteesta

Kai vähän samasta syystä kuin pyhiltä ihmisiltä pyydetään esirukouksia. Varmasti joku muu ortodoksi tai room. katolilainen on jo aikaisemmin foorumilla kertonut syyt esirukouksiin riemuitsevalle seurakunnalle.
Itse opin asian jo peruskoulun uskonnontunneilla (olen saanut luterilaisen uskonnon opetuksen). Tosin uskonnon opetus oli koulussa niin ekumeenista ja edistyksellistä, että opin enemmän äiti ammanista ja hindulaisuudesta kuin luterilaisuudesta.

Ortodoksien 10. iltarukous.

“Kristuksen Enkeli, minun pyhä varjelijani, minun sieluni ja ruumiini suojelija! Anna minulle anteeksi kaikki syntini: jotka olen tänä päivänä tehnyt. Päästä minut joka ainoasta minua vastustavan viholliseni kavaluudesta, etten minä millään synnillä vihastuttaisi minun Jumalaani, mutta rukoile minun syntisen ja kelvottoman palvelijasi puolesta, että tekisit minut otolliseksi saamaan kaikkein pyhimmän Kolminaisuuden ja minun Herrani Jeesuksen Kristuksen Äidin ja kaikkien pyhien laupeuden ja armon. Aamen”.

3 tykkäystä

62 viestiä siirrettiin ketjuun: Pyhien rukoileminen

11 viestiä siirrettiin ketjuun: Offtopic-aarrearkku

Voisitte edes yrittää keskustella kussakin ketjussa SEN OTSIKON MUKAISESTA AIHEESTA.

5 tykkäystä

Siirsin keskustelua toisiin ketjuihin. Jatketaan täällä enkeleistä ja niiden olemuksesta, tehtävästä ja luonteesta. Pyhimysten rukoilemisesta keskustelulle on oma ketjunsa.

2 tykkäystä

Toisesta ketjusta tänne kysymys foorumin viisaille teologeille:

Sain seuraavan vastauksen oikaisupyyntööni:

Hei, olit lähettänyt oikaisupyynnön koskien enkeli/pyhimysasioita. Kiitos palautteesta! Tarkistin asian päivystävältä teologilta, joka sanoi, että katolinen pyhimysteologia on niin moninaista, että eksaktia vastausta on vaikea antaa, mutta että suomalaisenkin katolisen kirkon pyhimyskalenterissakin on enkeleitä - ja että jos kiovalaiset pitävät Mikaelia suojelupyhimyksenään, emme me voi asiaa muuksi muuttaa :slight_smile: mukavaa viikkoa.

Voiko enkeliä kutsua pyhimykseksi, olkoonkin, että esim. katolisessa pyhimyskalenterissa tai suomalaisessa luterilaisessa kalenterissa on mm. Mikkelinpäivä arkkienkeli Mikaeliin liittyen. Sielläkin Mikaelia kuitenkin nimitetään arkkienkeliksi, ei pyhimykseksi, vaikka oman päivän on saanutkin. Arvon teologit, @Diakoni ja keitä muita täällä oppineita onkaan, auttakaa. Se on tietenkin varmaan totta, että kiovalaiset pitävät Mikaelia suojelijanaan, onhan Mikael Israelinkin tunnettu suojelija, mutta että pyhimys. Eikö termien käyttö Hesarilla ole vähintäänkin epämääräistä.

1 tykkäys

Arkkienkeli Mikaelista käytetään yleisesti nimitystä pyhä, kts. esim rukous pyhälle arkkienkeli Mikaelille (Prayer to Saint Michael - Wikipedia, tuolta saa myös eri kieliä näkyviin) tai Mont-Saint-Michel, joka on nimetty Mikaelin ilmestyksen mukaan.

1 tykkäys

Näin minäkin ymmärtäisin. Pyhimys on kuitenkin outo nimitys enkelille.

1 tykkäys