Ensitreffit alttarilla - Avioliiton kunnioitus?

Nämä tuttuni asuvat ihan Suomessa eivätkä edusta mitään erityistä köyhälistöä. Se nyt vain on osa heidän kulttuuriaan. Varmasti Intiassa pakottamistakin tapahtuu. Jos nyt toki ns rakkausavioliitoissakin tapahtuu sitä, että parin kuukauden jälkeen erotaan, kun koko homma osoittautuu manipuloinniksi. Nykyinen seurustelukulttuuri ei ole pohjimmiltaan erityisen kristillinen.

1 tykkäys

Ei todellakaan ole!!!

Puhuit kielen raiskaamisesta. Sen vuoksi kysyin. Tarkoitit ilmeisesti eri asiaa?

Ja kun puhuit kauppiaista, ymmärsin, että tarkoitat enemmänkin muuta kaupallista toimintaa kuin nämä tv- ohjelmat.

Pakkoavioliittojahan oli myös tietenkin ne jotka solmittiin raskauden takia. Tiedän että ortodoksikirkossakin on pariskuntia joiden 1. lapsi on syntynyt jo muutaman kuukauden raskauden jälkeen avioliiton solmimisesta. Mitä luterilaisiin tulee, niin oma luterilainen isoveljeni syntyi kuukausi häiden jälkeen. Ei siinä ollut vielä kovin paljon lihaa luiden päällä.

D

Kauppiailla tarkoitin K-kaupan konkreettista mainoskampanjaa, jossa kauppias väittää rakastavansa minua. Jos noin on, niin sittehän voin varmaan jättää rahat pois kauppaan mennessäni, eikä kauppias siitä pahastu.

1 tykkäys

Ei nykyään ole enää mikään pakko menä naimisiin, vaikka olisikin raskaana, mutta vielä 1960-luvulla oli. Aviottomat lapset olivat ennen huonossa asemassa, jonkinlaisia puolihuutolaisia suorastaan. Lastenvalvojat valvoivat au-äitejä tarkasti. Kukapa itselleen ja lapselleen sellaista asemaa halusi, joten aina mentiin naimisiin, jos vain voitiin.

1 tykkäys

Juu. Se oli pointtini. Pakkoavioliittoja on ollut aina. Kaikissa kirkkokunnissa.

D

1 tykkäys

Jaa. En ole ko kampanjaan törmännyt, mutta kieltämättä outoa väittää kauppiaan tuntevan ‘rakkautta’ asiakasta kohtaan, kun oikeasti kaikki tietävät että kauppias haluaa asiakkaan rahat.

Nettideittailu. Panosta kuviin ja profiilin esittelyyn

Olen samaa mieltä että tuo ämeriikasta omaksuttu Love-sanan tykitys kaikkialle ei oikein sovi suoraan käännettynä suomalaiseen kansanluonteeseen, missä paras kehu on “ei huono”.

Mutta syvällisemmin miettien; fiksu palvelualan toimija (kauppias) “rakastaa” asiakastaan, ainakin sen verran että asiakas pysyy (jatkuvasti lypsettävänä) asiakkaana, eikä pottuunnu jostakin syystä ja vaihda kilpailijalle. Muinoin nuorna miesnä ja tekniikkakeskeisenä insinöörinörttinä meitä kouli firman myyntijohtaja ja yritti takoa kalloihimme että:

  • asiakkaat ovat ihmisiä, eivätkä koneita,
    . koneita te osaatte pyöritellä, mutta ihmisten suhteen olisi opittavaa,
  • aloittakaa siitä ajatuksesta, että nuo asiakasihmiset maksavat teidän palkkanne, firma vain kerää hilut ja jakaa vähän teillekin,
    . ja on h-vetin kallista ja vaikeaa hankkia uusia asiakkaita siihen verrattuna, että saadaan pidettyä ne vanhat asiakkaat!

Joten aloin minäkin teknonörtti kuunnella niitten asiakkaitteni jaarituksia ja huolia, pelkkien teknisten faktojen listaamisen ohella. Pohtia mikä olisi juuri kullekin asiakkaalle arvokkain lisäpalvelu tai alennus tai vastaava, lopulta tullen niin kaveriksi asiakkaitten kanssa, että minulle kerrottiin sairaudet ja parisuhdeongelmat jne siinä samalla kun verkkoja tms systeemeitä konfiguroitiin. Niissä “pakkoavioliitoissa” yritin siis “rakastaa” asiakkaitani, oppia ymmärtämään heidän tarpeitaan ja katsantojaan, ja parantaa ja suunnata omaa tekemistäni asiakkaita hyödyttävään suuntaan. Yhteinen etu - kuten pitkässä avioliitossa, jonka eteen kannattaa tehdä työtä.

1 tykkäys

Todellisuus on kuitenkin se, että ohjelman historian aikana melkein kaikki parit ovat eronneet, sellaisetkin, jotka ovat tehneet lapsia.

Muutenkin vierastan ajatusta, että ihmisellä olisi tahto, jolla hän pystyisi kamppailemaan luontaisia taipumuksiaan vastaan. Jos pitkälle liitolle ei ole edellytyksiä, ne eivät tahdolla suhteeseen ilmesty.

Kärsimään ja sietämään voi tietenkin jäädä, mutta minusta se ei ole kunnioittavaa itseä eikä kumppania kohtaan. En tahtoisi olla liitossa, jossa kumppani arvostaa enemmän liiton ideaa kuin minua. Tällöin olisin kumppanille ikään kuin väline, jota hän käyttää arvojensa ja vakaumuksensa toteuttamiseen.

Pitkien liittojen taustalla on paljon sietämistä, kasvamista ja hyväksymistä, mutta selviämisessä auttaa oleellisesti, kun kumppanit ovat samankaltaisia älykkyydeltään, arvomaailmoiltaan ja taipumuksiltaan. Paatuneen EräJorman ja KulturelliEllinkin liitto saattaa onnistua, mutta paremmat edellytykset liitolla on jatkua, jos parilla on yhteistä tekemistä ja jakamista.

1 tykkäys

Ruotsissa on nämä reality-tv -juttut olleet pitkään. Ne ovat ongelmallinen ja täälä monet asiat jäävät paitsio. Se on huono, attä avioliiton sakramentalitet jää paitsio. On eri asia menna naimisiin kunnassa kuin Herrassa.

Mene ohi aihe, anteeksi, mutta minulle joku sanoi että papin asu on Suomessa suojeltu, samoin kuin polis ja muu. Pappi antaa Suomessa myös tuomarivala, eli näin looginen myös maallinen näkökulmasta

1 tykkäys

Onko ohjelmassa kukaan kysynyt vanhempiensa suostumusta avioliitolle?

MInä luulen että ne jotka kysyvät vanhempien suostumusta, eivät lähtökohtaisesti osallistu tällaisiin ohjelmiin.

D

2 tykkäystä

Todennäköisyydet ovat puolellasi.

Kuudennen kauden Ville taisi kipaista ennen vihkimistä pyytämässä morsiamensa isältä tyttären kättä. Kyseinen pari on yhä yhdessä. :smiley:

Osallistujien vanhemmat ovat tainneet yleensä osallistua “häihin”, joten suhtautuminen ei ainakaan jyrkän kielteistä. Mutta vanhempien suostumuksen eksplisiittinen pyytäminen alkaa olla harvinaista tavallisissakin suhteissa – ehkä ihan hyvä niin. Vanhempi voi neuvoa, varoittaa ja tukea (ja aiheesta on mielestäni hyvä käydä vanhempien kanssa keskustelua jos heidän arviointikykyynsä luottaa), mutta päätös avioliitosta on lopulta aina lapsen ja tämän puolison oma.

Laajemmin ketjun aloituksesta: olen katsonut sarjasta pari viimeisintä kautta. Konsepti on auttamatta moraaliton. Mutta pidin mielenkiintoisena, miten ohjelmassa toisaalta painotetaan melko järkeviä ja konservatiivisiakin ajatuksia parisuhteesta. Rakkaus näyttäytyy valintana ja ajan myötä kasvavana asiana, ja sarjan tavoitteena on aito sitoutuminen. Pareja valittaessa huomio kiinnitetään yhteisiin arvoihin, tulevaisuudensuunnitelmiin ja arkeen, ei ensi-ihastuksen huumaan. Ohjelma on myös poikkeuksellisen perheystävällinen ollakseen nykypäivän ihmissuhderealitysarja. Jos avioliittoaspekti otettaisiin sarjasta pois, olisi kyseessä harvinaisen asiallinen deittailuohjelma. Mutta sitä olisi silloin vaikeampi markkinoida…

2 tykkäystä

Nyt muistin, että minultakin on pyydetty tyttären kättä. Olivat tosin jo ilmoittamassa lehdessä kihlauksesta. Sattuneesta syystä hän ei ottanut soittanut miehelleni, joka on kyllä tyttären isä. Syy oli oikein pätevä, mutta en avaa sitä tässä sen enempää. Juu, ja yhdessä ovat edelleenkin ja toivottavasti myös jatkossa.

1 tykkäys

17 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Vanhempien kunnioittaminen

Tämä olen kiinnittänyt itse samat huomiot asiassa. Olen surullinen siitä, että joskus papit keskittyvät liika (eri kirkkokunnat siis, ei ainosta SvK) rakkaustema ja sen pinnallinen muoto. Kristillinen aspekti esim. avioliitto Kristuksen ja kirkon rakkaus heijastumana jää pois.

8 tykkäystä

Aktivoiduin apumode/johtaja/mikäikinäonkaan tehtävässäni ja jaoin tämän ketjun. Otsikolla Vanhempien kunnioittaminen löytyy neljänteen käskyyn liittyvää keskustelua, johon yllä näkyykin jo automaattisesti muodostunut linkki. Siellä voitte jatkaa keskustelua tästä mielenkiintoisesta teemasta, ja tällä puolella pohditaan ensitreffejä alttarilla muista näkökulmista.

6 tykkäystä