Evl/ort ekumenia ja uskontunnustus

Hyvä kommentti - joka ehkä ansaitsisi oman ketjunsa tai tulla siirretyksi johonkin JP2:ta, ruumiin teologiaa tai room.-kat. seksuaalimoraalia käsittelevään ketjuun.

Sinä puhut kasteesta, minä en. Missä olen puhunut kasteesta, näytäppä se. Sekoitat mielessäsi nyt asioita. Yritäpä uudelleen.

Pitää muistaa, että ehtoollisella kävijät ovat pieni vähemmistö myös vanhoissa kirkkokunnissa. Diakoni on puolustanut oman puljunsa käytäntöjä ihan hyvin: on niin kuin hän sanoo, eli kyllä kastetun pienokaisen voi viedä ev.-lut. kirkossa ehtoolliselle. Ja kyllä niin tehdäänkin - tehtiin jo 10 v. sitten, kun itse olin vielä ev.-lut. Mutta harvinaista se oli. Vain harvat aktiiviset jäsenet toivat vauvansa ehtoolliselle. Muistan vain pari kertaa nähneeni niin tapahtuvan, kun taas ort. liturgiassa on melkein aina lapsiakin ehtoollisella. Ei siitä voi Diakonia syyttää, jos ihmiset eivät käytä mahdollisuuksiaan hyväksi. Turha siis jankata tuosta asiasta enempää, olennainen on jo sanottu.

Kaikissa kirkkokunnissa ehtoollisella - tai kirkossa ylipäänsä - käyvät ovat tosiaan pieni vähemmistö kaikista jäsenistä. En tiedä, koituisiko se vanhojen kirkkokuntien eduksi, jos palveluksiin osallistumisaktiivisuutta verrattaisiin eri puljujen kesken. Ehkä koituisi, ehkä ei. En kuitenkaan osaa nähdä suurta eroa tässä; maallistuneita on kaikissa, ja aktiivit ovat samoin kaikissa pieni vähemmistö. Ehtoollista tarvitsisi koko maailma.

Tuosta ei nyt ollut kysymys vaan siitä, että meillä luterilaisilla Suomessa ei ole tosiasiallista, käytännössä imeväisehtoollista. Siitä ei myöskään opeteta jne. Eli koko homma ei realisoidu, tämän voi myös helposti testata ja dokumentoida, vaikka omassa paikallisseurakunnassa tai herätysliikkeiden messuyhteisöissä. Vaikka melkein 50 vuotta tämä on ollut mahdollista, mutta käytäntöön tämä ei ole siirtynyt. Painopiste on jonkin verran siirtynyt katolisesta käytännöstä, mutta ei tarpeeksi. Voihan sitä väittää kyllä meillä on mutta missä se näkyy.

Sitten toisin on teillä jossa opetusta seuraa reaalinen käytäntö. Se kuinka moni lukumääräisesti sitä käyttää on tietysti surullista. On olemassa siis perusteellisia pedagosia eroja joiden heijastusvaikutus näkyy käytännön teologiassa. Ei riitä se, että kirkkolaissa ja järjestyksessä annetaan lupa mitä se auttaa jos sitä mahdollisuutta ei tuoda julki. Tämä oli näkökulmani. Riidatonta Diakonin kanssa on esim kirkko järjestyksen asetukset. Käytännön sovellutuksesta ajattelen eri tavalla.

Voit aloitaa vaikka itsestäsi.

Vähän lisää offtopicia, mutta meillä ei torpata paavin ehtymättömyyttä siksi, että se olisi tarpeetonta tai epäkäytännöllistä, vaan siksi, että se ei ole osa traditiota ja paremminkin sen vastaista. Se olisiko jokin asia kätevä ja mukava on meikäläisittäin melko irrelevanttia.

2 tykkäystä

Minusta ainakin siten, että opitaan tuntemaan toisiamme ja siten puhutaan vähemmän toistemme ohi. Se että ortodokseilla, helluntailaisilla, katolilaisilla jne. on erilainen uskonkäsitys kuin luterilaisilla ei itsessään tee ekumeniasta mahdotonta.

Onpas äkkiväärää päättelyä (“seuraa nopeasti”, “ei mitään syytä”?). Johannes Paavali II nimenomaan näki syytä kieltää homoseksin. Hänen aikanaanhan julkaistiin uusi katolisen kirkon katekismus, joka vahvistaa kirkon perinteisen kannan, sen että homoseksuaaliset aktit ovat syntiä.

Totta sotkin yöllä väsyneenä. No minulle riitttää kun esität ne Peuran ehtoolliskommenttien viitteet.

D

Minä pidän yllä ja opetan omassa työssäni. En tiedä muista papeista, he vastaavat itse asiasta. Piispamme nimenomaan kehotti pitämään tätä asiaa yllä. Ehtoollinen on yksi. Ei ole olemasa mitään imeväis-, lapsi-, puberteetti-, tms ehtoollista. On yksi yhteinen pöytä jonne kaikki kastetut evlut kirkon jäsenet ovat tervetulleita; yksin jos ovat konfirmoituja ja vanhempien tms kanssa jos ovat alaikäisiä.

D

TC:llä on hyvä pointti. Subjektiivisen nautinnon korottaminen seksin päämääräksi lisääntymisen rinnalle, on nimenomaan ytimessä. Siinäkin on unohdettu se simppeli asia että kaikki mikä tuntuu hyvälle, ei ole välttämättä oikein. Ja päin vastoin, kaikki mikä tuntuu pahalle, ei ole välttämättä väärin. Nykyaika on hyvänolontunteen perässä juoksemista. Ei ole oikein mitään yhteisiä moraalisia keinoja asettaa yhden ihmisen hyvää oloa toisen ylä- tai alapuolelle. SIksi kaiken täytyy olla sallittua kunhan se ei satuta muita. Piittamattaa siitä, onko se jonkun mielestä oikein tai väärin. Toki silloinen paavi ei ole yksin syyllinen tähän kehitykseen.

D

2 tykkäystä

Tää menee taas tälläiseksi, tätä voit jatkaa ihan yksin, kiitos.

Nyt tuli kyllä niin mainio typo, että en edes korjaa. Kurjat paavilaiset ehtymättömine paaveineen.

3 tykkäystä

Jos et ole ev lut kirkon pappi niin sovitaanko että minä ev lut kirkon pappina arvioin asiaa hieman eri näkökulmasta. Jos et ole pappi, niin käsittääkseni minulla on silloin enemmän kokemusta siitä mitä itse käytännössä pappina teen.

Jankkaamisesi on sama jos minä väittäisin, että evl kirkolla ei ole gabapentiiniä tulehduskipulääkkeenä käyttävien muistisairaiden vanhusten ehtoollista. Mikään ei sitä kiellä mutta käytännössä sitä ei tapahdu → sitä ei ole. Järkyttävää ekumenian kannalta ja ortodokseilla on varmaan oma 9 tunnin traditionaalinen ekteniapomodorimangolitania tätäkin ehtoollista varten(sori ortot, vähän hyperbolaa kevennykseksi), joka kertoo siitä että idän kirkossa otetaan usko tosissaan.

Ja muotoperiaate… Viimeksi linkitit lukion kurssin sivun kun sitä sinulta jotain linkkiä aiheesta pyysin, mutta mikään mitä itse sanot ei millään tavalla selitä tuon termin käyttöä tässä yhteydessä. Ihan kuin satunnaisgeneraattori heittäisi termejä vain sotkemaan keskusteluja.

D

5 tykkäystä

Se koira älähtää ja niin edelleen.

10 pistettä.

2 tykkäystä

Etkä sinä.
Turhan provosoivasti esiinnyt palstalla ja lähes kaikkien sanomisista olet erimieltä.
Mistähän tällainen johtuu ?

3 tykkäystä

Kiitos samoin, jotkut ovat tietysti vähän herkempiä kuin toiset.

Johannes Damaskolainen kirjoittaa Ortodoksisen uskon tarkassa esityksessä (2.13, “Nautinnosta”):

“Hyvinä pidettäköön nautintoja, jotka eivät sekoitu suruun, eivät aiheuta katumusta eivätkä synnytä muuta vahinkoa, eivät ylitä kohtuuden rajoja eivätkä houkuttele meitä kauaksi aikaa pois tärkeistä tehtävistä tai orjuuta meitä.”

2 tykkäystä

Onneksi kuitenkin nautinnot saavat vähäksi aikaa houkutella meidät pois tärkeistä tehtävistä. :wink:

1 tykkäys

On hyvin vaikea tietää oletko pappi vai et. Jätän tämän omaan arvoonsa. Pappeudella tässä ei ole mitään merkitystä laajassa näkökulmassa.