Evl/ort ekumenia ja uskontunnustus

Mitä yksityisajattelua se on jos kerron mitä tapahtui?

Mitä tässä ajetaan takaa? Meillä on kirkkojen välillä erilaiset käytännöt. Semmoista se on. Ruokakulttuurit vaihtelevat.

D

Löytyyhän noita. Evl ehtoollistakin saa antaa lapsille.

D

Kiitos Leonora! Tiesin toki, että roomalais-katolilaisten kirkkokäsitys ei edusta luterilaisille tyypillistä pirstaloituneen kirkon ajatusta, mutta mukavaa, että en ole ainoa “fanaatikko”. :laughing:

1 tykkäys

Kyllä minä ainakin uskon, että imeväinen voi teoriassa saada teillä ehtoollista. Mutta se ei ole perinteinen luterilaisten 500 vuotta vanha käytäntö, vaan peräisin aivan viime vuosikymmeniltä. Jos kysyy vanhemmilta luterilaisilta, he sanovat muitta mutkitta, että ensin pitää käydä rippikoulu ja sitten vasta pääsee ehtoolliselle. Tässä on kyse vähän samantapaisesta asiasta kuin oli siinä, kun foorumilla keskusteltiin ripistä, ja joku luterilainen yritti vakuuttaa, että on luterilaisillakin yksityisrippi. Niin, ehkä onkin - teoriassa.

Se, että meidän vastauksemme kiukuttavat heitä, ei tarkoita sitä, että me olisimme kiukkuisia. Jostain syystä ortodoksisten vastausten antaminen vain kiukuttaa niitä, jotka tarkastelevat kaikkia omien luterilaisten linssiensä läpi. Sitten he suuttuvat ja kokevat epämukavuutta, kun kaikki eivät yhdykään mukisematta heidän luterilaisiin tulkintoihinsa.

Edit. kursivoidussa kohdassa part. m.2. persoona vaihdettu part. m.3.:ksi.

Oliko tämä suunnattu minulle? Ei minua kiukuta.

1 tykkäys

Mikä sinua Timo pitää täällä foorumilla mukana? Tämän pitäisi olla ekumeeninen foorumi ja sen ovat pykänneet aikanaan luterilaiset. Nyt ekumeniaa halveksutaan avoimesti niin teidän kuin joidenkin muidenkin tahoilta.

1 tykkäys

En vastaa hieman toisin uskovien puolesta, mutta näin ulkopuolisena: Kyllä sinun vastauksistasi on vuosien ajan välittynyt jonkinlainen kiukkuisen ärheä vaikutelma. Vertailuksi palstalla pari muuta ortodoksia antaa paljon houkuttelevamman kuvan kirkostaan, ja samoin löytyy esim. katolisia jotka myös kirjoittavat omasta kirkostaan myönteisemmin.

Kun kyseessä on pitkän ajan vaikutelma, en pysty tarkasti yksilöimään yksittäisiä viestejä. Yhtenä esimerkkinä kuitenkin juuri ennen tätä kirjoittamasi.

4 tykkäystä

On olemassa “Ortodoksisen uskon tarkka esitys I-IV” ja on “Ortodoksisen kirkon kanonit selityksineen”. Voit aloittaa vaikka niistä!

Olen tietoinen siitä, että somessa minusta saa tuollaisen kuvan. En oikein tiedä, mistä se johtuu. Omasta mielestäni kirjoitan täysin asiallisesti. Livenä samaa vaikutusta ei kuulemma ole. Toisaalta sillä ei ole väliä; en minä pyri houkuttelemaan tai käännyttämään. Käytän somea huvin vuoksi aikani kuluksi.

1 tykkäys

Tämähän mainitaan kirkkojärjestyksessä, myös käytännössä muutos on tapahtunut. Sen sijaan on harhaanjohtavaa puhua lapsikommuuniosta, koska sellaista käytäntöä meillä ei ole. Samoin muitakin vanhojen kirkkojen traditiosta on jäänyt luterilaisuudessa pois. Siksi on aivan turha luoda sellaista mielikuvaa mikä ei vastaa todellisuutta.

Ei suinkaan sinusta mitenkään yleisesti saa tuollaista somevaikutelmaa. Tai siis en ainakaan minä saa. Kyse on nimenomaan omaan kirkkoosi liittyvistä asioista.

2 tykkäystä

Ihan samaa minäkin sinun kohdalla voisin kysyä. Sinä olet täällä kertomassa kuka on hännystelijä, ja muita vastaavia asiattomuuksia, mitkä eivät kuulu foorumille.

Varmasti foorumi parantuu näistä sinun viesteistä tortoise!

Minulla taas ei ole syntynyt tuollaista mielikuvaa, vaan sellainen joka tuntee oman uskonsa perusfundamentit. Vähän on sellainen lynkkaus meininki joillakin kirjoittajilla ( en tarkoita sinua).

1 tykkäys

Kiitos Timo ystävällisestä vastauksesta. Tuota kirjoittaessani pelkäsin aloittavani uuden “filioquen” siitä, kenen kirkko on se ainoa oikea. Mutta ymmärsit pointin.

Minä en halveksu, vaan pidän tärkeänä. Varsinkin nyt, kun kristinuskoa ajetaan ahtaalle niin se on ainoa tapa puolustautua. Todellinen ekumeeninen teko olisi nyt tässä homoliittoasiassa. Ortodoksinen ja katolinen kirkko sekä vapaat suunnat yhdessä puolustamaan luterilaista kirkkoa. Vaikka meillä on opillisia eroja, niin tässä asiassa olemme samaa mieltä. Ainakin oletan, ettei luterilaisessa kirkossa olla muutettu oppia tältä osin.

Se olisi ekumeniaa parhaimmillaan. Ei se, että yritetään luoda jotain yhteisiä oppeja.

Anteeksi jo etukäteen, mutta pakko sanoa tähän väliin. Onhan tuo toki vähän kyseenalainen kommentti, mutta aika osuvasti kuvattu. Juuri tuollaisia ajatuksia minullakin tuli mieleen.

Kyllähän se näin ulkopuolisenkin silmissä kummalliselta tuntuu, että joku tuollaisella raivolla nokkii omaa kirkkoaan. On helppo uskoa, että palstan luterilaiset ovat ihmeissään.

Eipä tämä asia sinänsä minulle kuulu (mutta näkyy), kunhan nyt vaan sanoin miltä se ulospäin näyttää.

1 tykkäys

Jos ei tunne kirkon historiaa saattaa tietysti syystäkin tulla kaikkia ajatuksia mieleen. Kaikkea ei tarvitse kuitenkaan sanoa ääneen, vaan aihetta voi lähestyä rakentavassa näkökulmassa.

Emme ole täällä kirkkojemme edustajina, vaan yksityisihmisinä. Meillä on kaikilla oma kilvoituksemme ja oma tiemme.

6 tykkäystä

Tämä on tietysti kaunis ajatus, mutta taitaa olla liian myöhäistä. Kirkko itse on antanut päätöksissään niin paljon siimaa, että tätä on hyvin vaikea korjata. Tällä hetkellä odotetaan ennakkolinjausta Oulusta ja monissa kapituleissa odotetaan tätä. Jos päätös on kirkon kannalta kielteinen, alkaa kirkkolain muutostyö tai vaihtoehtoisesti, homoseksuaaliset suhteet normalisoidaan kirkon palveluksiin.

Ei ollut asiallista minulta, sori siitä!
En voi sille silti mitään että näyttää koomiselta kun kiirehdit aina komppaamaan ekana niitä viestejä jossa mollataan luterilaisuutta. Kinaat luterilaisen dogmatiikkaa tuntevan papin kanssa yhtään epäröimättä omaa kompetenssiasi jne.

Onkohan meille molemmille tarttunut evankelisuudesta sellainen opillinen nysvääminen ja riitaisuus🤪?
Jos olet kääntymässä ortodoksiksi, luulen että tuossa olisi paljon pois oppimista. Minulle varmaan mahdotonta. Ortodoksin kun pitäisi tyynesti pysyä tällaisten sakramentteiihin ja sovitusoppiin keskittyvien kiistojen yläpuolella ja kilvoitella kaikin tavoin kirkkonsa elämäntavan oppimisessa …:grin:

1 tykkäys