Evlut ja vauva.fi yhteistyöhön

Mitä pitää tehdä, jos tuntee itsensä konservatiiviksi verrattuna evlut työntekijään? https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/parisuhde/parisuhdeneuvola/paadyin-sankyyn-varatun-kanssa-onko-oikein-jatkaa

Mutta varsinainen kysymys: Mihin suuntaan raha virtaa tässä “kaupallisessa yhteistyössä”, kuten se vauva.fi:ssä kerrotaan?

1 tykkäys

Onhan ev.-lut. kirkon teologeja osallistunut virkansa puolesta keskusteluihin mm. City.fi:n keskustelupalstoilla, joten miksei sitten Vauva.fi:ssäkin. Ei kovin dramaattista yhteistyötä. On ihan hyvä, jos osallistuvat somessa keskusteluun. Luulisi, että ev.-lut. kirkko maksaa ko. foorumille jotain, että saa siellä näkyvyyttä.

Ei nyt hyvän tähden. Nyt ei kyllä mikään meemi riitä tämän tyyppisen toiminnan nolouden kuvaamiseen.

Olen ymmärtänyt, että kyseessä on nimenomana kirkon perheneuvonnan yhteistyö. Käsittääkseni kirkon perheneuvonnassa on paljon ihmisiä joilla ei ole mitään kirkollista koulutusta. Siinä missä itse alkuperäisen postauksen kysymykseen vastaisin konservatiivisena kansankirkkolaisena vain että “Ei ole oikein mennä varatun kanssa sänkyyn”, jotkut eivät vastaisi näin suoraan.

Sinänsä olisi tietenkin ihan ymmärrettävää jos kirkon työntekijöiden vastauksissa tällaisilla palstoilla korostuisi jotenkin kristillinen/raamatullinen aspekti asiaan. Ehkä sitä aristellaan vähän liikaakin.

D

3 tykkäystä

Pikaisella vilkaisulla tuo linkin takainen vastaus sisälti ihan hyviä näkökulmia.

2 tykkäystä

Minäkin kävin lukemassa, ja ihan hyvin kirjoitettu. Ja perusteltu vastaus voi mennä paremmin läpi kuin pelkkä tiukka ei.

Jutussa sanotaan mm. näin:

Mietin myös, etsitkö pidempää suhdetta vai onko elämäntilanteeseesi sopivaa pitää hauskaa ilman vakavampaa sitoutumista.

Onko siis kristitynkin mahdollista valita yhdenyön hommeleiden ja avioliiton väliltä?
Saanko minäkin taas lähteä hakemaan yökerhoihin seuraa? Oli todella vaikea päästä edes tähän pisteeseen, että en ole vuosiin esiaviollisiin hommiin lähtenyt. “Edes” siksi, että kyllä se ihmiseen vaikuttaa, että on ollut lukuisia suhteita.
Avioliittoon minusta ei taida olla ja olo on yksinäisenä ja seksittömänä kieltämättä usein aika kurja.

1 tykkäys

Vastatkaa jo! Haluan lähteä minäkin pitämään taas hauskaa, kyllä elämäntilanteeni nyt on kertakaikkiaan sellainen eli ihan perseestä. Onko ne kuppilat jo viiteen auki? Kello on vasta vähän alle kolme, tässä ehtisi tavata jonkun ihanan pikkuhuppelissa kikattelevan naikkosen ja kokea flirttailua, suutelon huumaa jne. jne. Se on sitä ihan samaa Rakkautta, mutta vain vähän lyhyemmissä pätkissä. Rakkaus ei jakamalla vähene.

1 tykkäys

Jos tuollainen tilanne tulee vastaan, niin anna palaa, Frank. Vaikuttaa siltä, että olisit “suutelon huuman” tarpeessa.

Jollain tavallahan suhteet aina alkavat - eivätkä useinkaan niin ihanteellisesti. Moni on ajatellut alun perin, että “ok, tämä on nyt vain tällainen yhden illan juttu”, mutta sitten se onkin venähtänyt koko loppuelämän mittaiseksi. Ainakin kannattaa olla avoimin mielin, jos joku kiva tyyppi tulee vastaan.

Vaikka sanoitkin sen sarkastisesti, niin totta se on: rakkaus ei jakamalla vähene. Ja joskus lyhytkin kohtaaminen voi parantaa ihmeellisillä tavoilla.

Onko ortodoksisessa kirkossa sellainen opetus, että esiaviolliset suhteet ovat sallittuja? Vähän vaihtelevaa tietoa löytyi netistä.

Minulle on ollut itsestäänselvyys, että kristittyjen opetus olisi “aina” ollut että seksi kuuluu vain avioliittoon ja kieltämättä siihen löytyy hyviä perusteita, eikä monisuhteisuus ihmistä hirveästi rakenna, eikä yhteisöä, yhteiskuntaa.

Ei siinä se agape-rakkaus oikein joudu hommiin jos vaan lentelee kukasta kukkaan. Mutta toisaalta…

Esiaviollinen suhde ei ole synonyymi esiaviolliselle seksille. Pitäähän sitä seurustella ja tutustua, jotta saa selville, haluaako avioitua toisen kanssa vai ei. Minä kehotin sinua suutelemaan, jos tilaisuus sellaisen kikattelevan typykän kanssa tarjoutuu. Ei ortodoksisuudessa esiaviollisia suudelmia kielletä.

Btw, taas keskustelu vedetään off topiciksi kyselemällä minulta ortodoksisuudesta. Sellaiset voi jatkossa esittää jossain kysymyksille tarkoitetussa ketjussa, niin ei mene off topiciksi. Sinänsä kyllä ymmärrän sen, että ortodoksisuus kiinnostaa.

1 tykkäys

Jos minulta kysyt, niin ilman muuta saat.

Mutta yritä löytää joku joka ei ole varattu (tai joku jolla on avoin liitto).

Seuraava foorumimiitti voitaisiinkin pitää aamuviideltä jonkin yökerhon edustalla. Sukupuoli on vain numero, joten minä voin olla se kikatteleva typykkä.

3 tykkäystä

Kuvittele tilanne, jossa sinulta kysytään samanlaista neuvoa. Oletan, että vastauksesi on “ei”. Mutta perustelisitko vastaustasi tismalleen samalla tavalla kristitylle ja ei-kristitylle? Vetoaisitko pelkästään Jumalan tahtoon ja Raamatun sanaan?

1 tykkäys

Kyllä minun seurakunnassani opetetaan että vaihtoehdot ovat avioliitto tai siveys. Vaikeaahan se on, kun edellisessä elämässä olin kyllä se kikatteleva typykkä.

Siinä mielessä ikävää että evl.fi kertoo että kaikki käy. Tulee sellainen olo että miksipä vaivautua

Toisaalta naiselle voi esiaviollisilla suhteilla olla ikävämpiäkin seurauksia. Te miehet senkun hurvittelette.

Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä :confused:

1 tykkäys

Totisesti niin kyllä kysytään.

Mutta et silti vastannut yhtään minun kysymykseeni. Toistan: Kuvittele tilanne, jossa sinulta kysytään samanlaista neuvoa. Oletan, että vastauksesi on “ei”. Mutta perustelisitko vastaustasi tismalleen samalla tavalla kristitylle ja ei-kristitylle? Vetoaisitko pelkästään Jumalan tahtoon ja Raamatun sanaan?

1 tykkäys

Joo, monesti olen ollutkin tilanteessa, jossa olen joutunut uskosta osattomille perustelemaan ei-aviollisen seksin ja/tai vapaan seksin vs. kristillistä näkemystä. Ja olen sitä joutunut itsellenikin aika lailla monelta kantilta ja toistuvasti tolkuttamaan. En tosiaan ole alkanut tai alkaisi Raamatulla lyömään päähän.

Sinänsä on sitten hyvä kysymys, että miksi kirkon pitäisi olla jakelemassa jotain epämääräistä “mikä susta tuntuu hyvältä”-juttua jossain nettifoorumeilla, kun mielestäni ihan yksi kristillisen elämäntavan ja kilvoituksen kulmakiviä on, että se oma mustatuntuujuttu on pielessä ja pitäisi kuitenkin ymmärtää, että pelkkä omien viettien toteuttaminen ei ole ihmiselle arvokasta elämää. Tai jotain tällaista. Nyt lähden jo odottelemaan yökerhon ovelle!

1 tykkäys

Hmm… Sinä siis olit kikatteleva typykkä, minä käkättelevä pojukka…Elämänrikkomat ihmisriekaleet saavat eheytyä yhdessä avioliiton rauhaisassa satamassa…

3 tykkäystä

Luitko sinä oikeasti jutun oikeasti ajatuksella läpi? Jotenkin tulee sellainen olo, että et. Minusta kirjoittajalla oli johdonmukaisen kielteinen vastaus kysymykseen koko ajan, mutta kuitenkin niin, että hän yritti päästä kiinni kysyjän ajatteluun, ja perustella asiaa sitä kautta.

Lukiko tuossa sinusta jossain, että irtosuhteet ovat ok? Se, että joku kokee, että hänellä on tarve sellaiseen, ei vielä tarkoita sitä, että se olisi hänelle hyväksi.

1 tykkäys