Gideonit vain miehiä

Opin uutta Kotimaa24:n uutisesta. https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/naisten-jasenyys-johti-ruotsin-ja-englannin-gideonien-eroihin-kattojarjestosta/

Onko tässä joku teologinen perustelu, jota en ymmärrä, taustalla? Ei kai minkäänlainen paimenen, pastorin, vanhimman jne. viran varaaminen vain miehille rajaa pois naisia Raamattujen levityksestä?

Gideon kait on miehen nimi? Miksi miehillä ei saisi olla omaa järjestöä, samoin naisilla? Kuuluuko Marttoihin montakin miestä?

Entä rotukoirat? Saisiko lassie tasa-arvon nimissä liittyä schaeffereihin? :paw_prints:

5 tykkäystä

Saa toki olla, mutta jotenkin ihmettelen. Kun järjestöllä on selvä tavoite, jota voivat naiset toteuttaa yhtä lailla, mistä rajaus?

Taitaa Gideonit olla niin vanha järjestö, että silloin herrakerhot olivat vielä normimeininkiä. Vrt. Vapaamuurarit.

6 tykkäystä

Nuo rodutkin on pelkkä sosiaalinen konstruktio :wink:

2 tykkäystä

Kyllähän lassie eli collie on schaefferi eli paimenkoira. Huono esimerkki. Elokuvassa Lassieta, jonka nimi tarkoittaa tyttöä, esitti uroskoira. Silti en kannata sitä, että väkisin kaikkiin yhden sukupuolen yhdistyksiin tunkee toisen sukupuolen edustajia. Yhdistykset saavat itse päättää keitä niiden jäseniksi pääsee.

5 tykkäystä

Saavat ilman muuta, en minä sitä kiistä.

Jotkut yhdistykset ovat keskinäistä viihtymistä, vertaistukea tms. varten, toisilla sen sijaan on selkeä tavoite ulospäin. Gideonit ovat käsittääkseni jälkimmäistä lajia.

En ymmärrä, miksi naisten pitää tunkea joka paikkaan. Eikö nyt voi antaa miestenkin puuhastella omissa piireissään.

4 tykkäystä

Saattaa ehkä johtua siitä, että naisilla ollut yhteiskunnassa huomattavasti kapeampi rooli kuin miehillä. Jos nainen esimerkiksi halusi tehdä ylipäätään jotain, niin sitten piti tunkea joka paikkaan.

3 tykkäystä

Mitä tällä nyt on asian tekemistä tänään? Menneessä ajassahan puhut.

1 tykkäys

Vastasin yleistykseen yleistyksellä, joka selittää, miksi naiset nykyäänkin tunkevat joka paikkaan. Olen sinänsä samaa mieltä kanssasi, että herrakerhot ovat ihan legit ilmiö.

2 tykkäystä

Olen SanGennaron kanssa asiasta täsmälleen samaa mieltä. :no_mouth:

(Nainen, joka tunkee nenäänsä joka asiaan, tälläkin foorumilla, vaikka selvästikin tieto asioista on tällä sitä-sun-tätä.)

Tokihan Marttoja on miehiäkin, ja liitolla on myös erityisesti miehille tarkoitettuja jäsenyhdistyksiä. Tällä promovideolla näkyy aika monta Martta-miestä.

2 tykkäystä

No kato mokomaa. Mutta voisiko heitä kutsua vaikka “Marteiksi”?

Olen tällai vanhanaikainen…

Ruotsissa kyllä kuulisin jo kunniani.

Minusta tuntuu, ettei kukaan ymmärrä mitä tässä ihmettelen.

Kysehän nimenomaan ei ole puuhastelusta omissa piireissä. Kai. Kyse on asiasta jossa tehdään jotain tietyn tavoitteen eteen, jossa keskinäinen viihtyminen on ehkä mukava sivutuote mutta ei päämäärä.

1 tykkäys

Minusta tuo on vähän keinotekoinen jaottelu. Hurskaista tavoitteista huolimatta kyllä nuo porukat on vähintään 50% keskinäistä viihtymistä.

4 tykkäystä

Tuli tuosta mieleen, että joku aika sitten isäni kyllästyi pelkkään uskovaispiireissä keskusteluun ja harkitsi (melkein) vakavasti liittymistä vapaa-ajattelijoihin, saadakseen kiinnostavaa keskustelu- ja pohdintaseuraa. Ja porukan, jossa kyseenalaistaa ja pohtia vaikeita. Siis vertaistukea.

Ei ole ateisti eikä halua saada ihmisiä eroamaan kirkosta.

Tätä tiedustelin ehkä aiemminkin, mutta alkoi oikeasti kiinnostaa pitääkö ajaa tiettyä tavoitetta voidakseen olla ns. vapaasti ajatteleva… Miten tuollaiseen jäseneen mahdettaisiin suhtautua? Joka tapauksessa jäsenmaksun suuruuteen taisi innostus lopahtaa…

No ei 25 euroa minusta niin paljolta kuulosta… Jos isäsi asuu Tampereella, käske käydä Nordicissa olusilla ensi torstai-iltana tai siitä neljän viikon välein olevina torstaina. Helsingissä taas Oivassa oli muistaakseni kunkin kuun 3. maanantai.

1 tykkäys

Ei asu Tampereella, mutta voin vinkata tuosta Helsingin miittingistä. :slight_smile:

1 tykkäys

Annoin peukun, vaikka asian esitystapa on varsin karkea ja jopa tietyssä mielessä harhaanjohtava. Tarkoitan: jotenkin ironista moittia keinotekoisesta jaottelusta ja sitten kuitenkin jaotella toiminta keskinäiseen viihtymiseen ja johonkin muuhun. Eivät ihmissuhteet aivan näin yksinkertaisia ole.