Helsingin evl. hiippakunnan piispanvaali 2017

Kuka on huutanut edes suurinpiirtein noin? Ja kirkon tiloissa toimiminen ei ole ikinä ollut itsestäänselvyys, ei herätysliikkeiden syntyaikoina, ei esim 90-luvun alussa, jolloin oman kotikaupungin opiskelijatyö joutui siirtymään kaupungin tiloihin, eikä nykyään.

1 tykkäys

28 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Mikä on kirkko ja kirkon toimintaa?

Voitko hieman avata lainatussa sanomaasi, ja perustella. Miksi tulisi kristityn ehdottomasti puolustaa Raamatussa tuomittua parisuhde/ ja seksuaalisuuden muotoja.

Minusta on itsestään selvää, että sellaisia sukupuolisia suhteita ei voida puolustaa, jotka ovat vastoin Jumalan asetusta. Sen sijaan kristittyjen tulee ymmärtää se, että ihmisillä voi olla erilaisia kiusauksia syntiin ja kilvoitteluun on jokainen kutsuttu. Voimme kantaa rukouksin ihmisiä, joilla on ongelmia erilaisilla elämänalueilla, heitä ei pidä pilkata tai vihata.

1 tykkäys

Kuten varmasti luit viestistäni, minusta mitään sellaisia parisuhteen muotoja ei pidä puolustaa, mitä ei Raamatussa hyväksytä.

Sen sijaan seksuaalivähemmistöjä pitää ehdottomasti puolustaa. Eli niitä ihmisiä. Heitä on vainottu, tapettu ja vielä jopa viime vuosina eri tavoin kiusattu ja häiritty. On ihan selvä, että jokaisen kristityn pitää ehdottomasti vastustaa kaikkea tätä, ja puolustaa kaikkien ihmisten yhtäläistä ihmisarvoa. Parisuhteiden muotojen kannattaminen on täysin eri asia.

3 tykkäystä

Jos @Stgeorg:n lausuma irrotetaan asiayhteydestään, siihen voi kyllä suhtautua kuten @Anskutin. Mutta kyseessä oli piispaehdokkaita koskeva arvio. Kyllä piispalta voidaan vaatia aivan erityisen tarkkaa pitäytymistä oikeaan opetukseen ja siinä ohessa oikeaan seksuaalietiikkaan. Jos nimittäin piispa opettaa väärin, hän viettelee muista syntiin, ja syntiin vietteleminen on erityisen paha synti; ja jos piispa viettelee syntiin, se on jo tosi vakavaa.

3 tykkäystä

Sivuhuomiona:

Helsingin hiippakunnan papeille erityisesti aika osuvaa varmaankin…
No, osataan sitä toki muuallakin maassa repeteerata uskoa uusiksi. Mutta hienoa että löytyy tällaisia julkisuudesta tuttuja ihmisiä, joilla on rohkeutta puhua. Hieno myös tuo sitaatti lopussa.

Itse aiheseen liittyen …

Kampanjakoneet käyvät …

Täältä löytyy linkki paneelien tallenteisiin.
http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/piispan_vaali/

Miten Anskutin tulkitset sitten alla olevat jakeet, kun kyse on nimenomaan piipsaehdokkaista, joiden tulee johdattaa meidät Kristuksen luo?

Matt. 18:6 “Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.”

1.Kor. 6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

Ilm. 22:18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

Uuden testamentin suomentajat (Heikki Koskenniemi ja Jukka Thurén) selostavat jakeen 1 Kor. 6:9. viitaavan kasteopetukseen. Jumalan valtakunta on kristityn perintöosa. Kuten suurin osa Egyptistä lähteneestä Israelin kansasta ei koskaan saapunut luvattuun maahan, voi synninharjoittaminen riistää myös kristityltä hänen perintöosansa. perään liitetty syntiluettelo ei ole tyhjentävä, vaan esimerkin omainen.
Tässä asiassa olemme kuitenkin kaikki samassa asemassa. Olemme kaikki tehneet syntiä ja vailla Jumalan kirkkautta. (Room. 3:22-23)

Kristus on verellään lunastanut meidät vapaiksi ja perintöosanamme on lahjavanhurskaus Jesuksessa Kristuksessa. Siellä missä synti on tullut suureksi, siellä armo on tullut ylenpalttiseksi. Luopumus on kuitenkin matkaseuralaisemme, eikä meidän asiamme ole tietää, ketkä lopulta pääsevät perille. Taivallamme sitä kuitenkin yhdessä, veljinä ja sisarina Kristuksessa.

(Menee jo sivuun otsikon aiheesta ja modet/johtajat jakakoon ketjun parhaaksi katsomallaan tavalla)

Hah ha lol bro wtf omg!

6 tykkäystä

Minäkin ajattelin ensimmäiseksi, että se on jonkinlainen kannanotto.

3 tykkäystä

Tahaton kirjoitusvirhe …

2 tykkäystä

Kirkko ja kaupunki lehti

Facebook-sivujen tykkäyksissä selvä ykkönen on Teemu Laajasalo, jonka kampanjasivulla oli tänä aamuna 1 111 tykkääjää. Jaana Hallamaalla tykkääjiä oli 424 ja Kaisamari Hintikalla 429. Yhteensä tykkääjiä on siis enemmän kuin äänioikeutettuja ja heissä on runsaasti muitakin kuin äänioikeutettuja. Sama koskee ehdokkaiden kannattajalistoille nimensä antaneita, heissäkin on ihmisiä, joilla ei ole vaalissa äänioikeutta.

Nimilistat ja tykkääjien määrät eivät kerro vaalin tulosta, mutta ne kertovat ehdokkaiden taustaryhmien aktiivisuudesta. Laajasalon kampanja on ollut näkyvin ja verkostoitunut laajimmin.

Ennakkoäänestys Helsinkin ev.lut hiippakunnan piispanvaalissa on jo käytännössä alkanut.

Joskus vaali vaikuttaa jo etukäteen selvältä peliltä… Teemu Laajasalo on tuleva piispa. Ja hyvä niin! Hänellä on näkemystä, luonnetta ja sivistystä.

Vaaliasetelmassa lienee selvä, että Teemu Laajasalo vaalin ensimmäisellä kierroksella eniten ääniä. Sikäli jos vaali ratkeaisi noiden Facebook tykkäysten perusteella, niin Laajasalo tulisi valituksi heti ensimmäisellä kierroksella. Laajasalolla on nyt 1 117 tykkäystä, joka on noin 30 % enemmän kuin kahdella muulla ehdokkaalla yhteensä. Arvelen kuitenkin, että vaalissa äänioikeutettujen osalta kannattajakunnan jakautuminen on tasaisempi ja valinnan siirtyminen toiselle kierrokselle on hyvinkin mahdollista.

Mikäli vaali ei ratkea heti ensimmäisellä kierroksella, tulee toisesta kierroksesta tiukka. Periaatteellisista syistä naispuolista piispaa äänestävät siirtyvät jäljelle jääneen naispuolisen ehdokkaan taakse.

Tämän hetkisten Facebook tykkäysten perusteella arvioituna toiselle kierrokselle nousee hiuksen hienosti Kaisamari Hintikka. Hintikalla on nyt 431 tykkäystä ja Hallamaalla 428. Arvelisin valtaosan Hallamaan äänestäjien siirtyvän toisella kierroksella Hintikan taakse. Sikäli jos toisella kierroksella on Hallamaa, arvelen ettei hän kuitenkaan peri kaikkia Hintikan ääniä. Tällä perusteella pitäisin kaikista kolmesta ehdokkaasta Jaana Hallamaata kaikkein epätodennäköisimpänä tulevaksi piispaksi.

1 tykkäys

Vertailun vuoksi katsaus vuoden 2010 vaalitulokseen
Ensimmäinen kierros:
http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/hiippakunta/tiedotteet/hiippakuntatiedotteet/?x18107=445554

Toinen kierros

http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/hiippakunta/tiedotteet/hiippakuntatiedotteet/hiippakuntatiedotteet-2010/?x722486=458800

Tuolloin ehdokkaita oli yhteensä viisi, joten ensimmäisen vaalin äänestäjien syyrymisen päätely toisella kierroksella on huomattavasti hankalampaa verrattuna tämän kertaisen vaaliin, jossa ehdokkaita on kolme. Johtopäätelmiä voi tehdä lähinnä rovastikunnittaisten tulosten perusteella.
Nyt käynnissä olevassa vaalissa on äänioikeus myös eläkkeellä tai muissa kuin kirkollisisa tehtävissä toimivilla papeilla.

Voisiko tästä päätellä, että konservatiivisempien määrä siinä mielessä olisi lisääntynyt? Vanhat = konservatiivisempia, muissa tehtävissä olevat (sley, kansanlähetys yms) = konservatiivisempia.
Tietysti nuorempi väki pakkaa olemaan liberaalimpaa ja nuoria on tullut lisää ja vanhoista osa taas ovat siirtyneet viimeiseen hiippakuntaan.

PS. Mitäs tässä nyt vielä tapahtuu ennen vaaleja ja koska on eka ja koska toka äänestyspäivä? Löytyvät varmaan jostain, mutta kertaus on vähintäänkin opintojen isoäiti.