Helvetillinen meno Euroviisuissa

Aivan varmasti, mutta ne eivät ole siinä toiminnassaan erehtymättömät. Eivätkä pysty ihan mihin tahansa. Luulisi jopa vieraan kielen oppimisen olevan paljon helpompaa aivoille kuin takaperin äänitettyjen viestien tajuaminen alitajuisesti.

Suggestiotkaan eivät varmasti vaikuta ihan minkälaisessa muodossa tahansa, vaan niiden antamisesta täytyy tietää melko tarkalleen se, miten niitä pitää tarjota, jotta ne vaikuttaisivat.

Tiedän kuitenkin omasta kokemuksesta, että nukkuessakin aivot kuuntelevat ääntä ja puhetta ja voivat reagoida siihen. Itse olen reagoinut englannin kieleen eri tavoilla, kun olen nukahtanut kuunnellessani jotain pitempää nauhoitetta. Puhe on tuonut elementtejä uneen ja olen muutaman kerran havahtunut tällaiseen sen tapahtuessa ja sen vuoksi tiedän, että asia pitää paikkansa.

Tuolta asia kyllä vaikuttaa. Johtunee paljon toimittajien kielitaidosta eli siis kielitaidottomuudesta seurata ulkomailta muita kuin englanninkielisiä medioita. Toimittajien poliittisista kannoista tehtyjen selvitysten perusteella toimittajakunta on kansaa enemmän vasemmistoon kallellaan, jolloin on ymmärrettävää, että lähteenä käytetään sen tyyppisiä medioita, joita toimittajakuntaan kuuluvat itse muutenkin ensisijaisemmin seuraavat.

Usa:n paikallisasioista tiedotetaan Suomeen paljon enemmän kuin Suomen naapurimaiden asioista, joiden äidinkieliä toimittajista suurin osa ei osaa niin hyvin, että pystyisivät niistä juttuja suoraan ilman avustajia kirjoittamaan. Euroopan maista vastaavasti Britit näkyvät suhteellisen paljon otsikoissa, kun sieltä uutisia on helppo kääntää englannista suomeen.

Maailman väkirikkaimmista maista Intiasta ja Kiinasta kirjoitellaan Suomessa hyvin vähän niiden tosiasialliseen nykyiseen painoarvoon nähden. Näistä erityisesti Intian osalta uutisaineistoa olisi englanniksin tarjolla valtavia määriä. Ukrainan sodan pitkittymisen myötä koko Eurooppa mantereena köyhtyy ja velkaantuu samaan aikaan kun Aasian monessa maassa vaurastumiskehitys jatkuu. Aasian isojen maiden painoarvo kansainvälisillä kentillä tullee lähivuosina kasvamaan reilusti suhteessa länsimaihin. Suomalaisissa medioissa se ei ainakaan vielä näy.

1 tykkäys

Nyt muistan, että olen törmännyt tällaiseen jossain muuallakin. Asia taitaa tosiaan pitää paikkansa. Sitä en muista, pystyvätkö ihmiset puhumaan takaperin kokonaisia lauseita, vai rajoittuuko asia vain sanoihin.

Useimmiten takaperin puhuttuna puhe ei kuulosta järkevältä kieleltä. Siihen en jaksa uskoa, että takaperinpuhujat pystyvät toistamaan sanat kuten ne tulisivat väärinpäin käännetyltä tallenteelta. Se vaikuttaisi jo yliluonnolliselta. Kai he pystyvät kääntämään sanat väärinpäin ainoastaan siten kuin kuka tahansa tekisi, jos ajan kanssa kääntäisi kirjoitetun kielen toisin päin ja lukisi sitten tekstin.

Kokeilin itse nauhoittaa Beatlesin rev9 biisin number ninen ja kääntää sen sitten. Yritin jäljitellä alkuperäistä mahdollisimman tarkkaan. Tuloksena oli, että ‘turn’ sanaa ei voinut hyvälläkään tahdolla sanoa kuulevansa. Sen sijaan muuten sama tuli ediin kuin rev9:ssä.

En usko, että suggestioilla saa mitään ihmeitä aikaan. Muuten niitä käytettäisiin paljon enemmän sairauksien hoitoon.

Jos jonkun itsetunto on säpäleinä, niin en usko, että suggestiolla ‘olen kuin Navy- seals sotilas’ saadaan tuota itsetuntoa nousemaan.

Esim tupakanpolton lopettamiseen hypnoterapiaa on käytetty. Hoitomuodon tehokkuus tuossa on varmaan vaihtelevaa.

Sen sijaan tilanne, jossa henkilö itse olevansa kontrollissa, ja jossa hän ei selvästi huomaa suggerointiyritystä, hän saattaa mennä vipuun. ‘Saatana on herra’ on niin huomiota herättävä lausahdus, että kaikki hälytyskellot soivat. Mutta kodinkoneliikkeen taitava myyjä voi suggeroida asiakasta tekemään hankintoja, vaikka ne olisivat turhankin isoja investointeja henkilön taloudelliseen tilanteeseen nähden.

Eikös nuo tapauset juuri noin tee? Ja oma selitteeni on, että heillä on jostain syystä pääsy oikean aivopuoliskon tuottamaan informaatioon omassa puheessaan.

En osaa kyllä sanoa. Lauseiden luontainen nuottikin vaihtuu toiseksi noissa takaperin toistetuissa tallenteissa.

Suurin osa puheesta, jonka kaiken voi tietenkin myös kääntää takaperin, ei sisällä mitään järkevää kieltä. Kuten Led Zeppelinin Stairway To Heaven kappaleen 'käännöksestä voidaan kuulla, vaatii lauseen muodostus jo hieman luovaa mielikuvitusta.

Jos lähtisin itse tekemään tuollaisia salaisia viestejä kun postailen omaa lauluani, tekisin asian siten, että keksisin muutamia lauseita, jotka sisältäisivät saatanaa ja jotain muuta hyvin älykästä. Sitten kääntäisin ja kuuntelisin, voisiko joillakin oikeilla sanoilla kehittää mongerruksen tilalle lauseen. Jos se olisi mahdollista, kääntäisin sen sitten väärin päin ja kuuntelisin, muistuttaako enää yhtään alkuperäistä.

Jos tuota aihealuetta oikein tutkimalla tutkisi, voisi varmaan tunnistaa äänteitä, joilla päästään tiettyyn lopputulokseen ja käyttää sitten havaintoja viestien kehittämisessä. Harmi vaan, että shokkivaikutus taitaa olla jo menneisyyttä ja viestittely ei toisi juurikaan julkisuutta ja auttaisi siten markkinoinnissa.

Väärinpäin sana ‘Satan’ lienee tuotettu monilla eri oikeinpäin sanotuilla sanoilla. Varmaan joskus tarvitaan sanojen yhdistelyä, mikä on täysin järkeenkäyvää, koska puhutun kielen sanoja ei ole helppo erottaa toisistaan, jos kuuntelee itselleen täysin vierasta kieltä, jota ehkä puhutaan vielä nopeasti.

Vika on Norjassa. Sieltä nää tulee.

Lieneekö trendissä tapahtunut vuosien varrella muutoksia? Ei varmaan edes saatananpalvonta ja satanismi ole mitään ikuisia virtauksia, jotka eivät ole alttiita hiipumaan itsestään pois, kun seuraajat väsähtävät hengellisyyteen.

Saatananpalvonta ei näkyne palvojan lompakossa. Eikä noituus. Noita-akkakin noitui aikansa Youtubessa, jonka jälkeen siirtyi rahakkaampiin hommin Only-Fansiin.

Sen sijaan astrologia näkynee harjoittajansa lompakossa. Mikä on mielestäni käsittämätöntä. Ihmiset ovat tyhmiä kuin vasemman jalan saappaat. Mutta astrologiaa ja saatananpalvontaa ei voi rinnastaa, vaikka tietysti kristittyjen mielestä ilmiöiden takana on yksi ja sama taho.

Trendi on siirtynyt Suomeen sujuvasti.

Missä päin nämä heebot vaikuttavat?

Eri alakulttuureissa. Etsivä löytää esim. youtubessa,En lähde mainostamaan.

1 tykkäys

Ei kai liikkeellä sentään ole mitään seinähullua paloitteluporukkaa?

Katsotaan, avataanko Youtubessa kolkuttavalle.

Eikös tuo ‘ilmiö’ ole ollut Suomessa jo kauan? Ainakin 1900- luvulta lähtien?

Onko se välillä hiipunut ja viime aikoina taas vahvistunut? Black metallia ainakin veivataan monin paikoin. Liittyykö se sitten välttämättä saatananpalvontaan, onkin jo taas toinen juttu.

On se ollut kauan. Jotkut meni pidemmälle kuin toiset. Toisinaan tulee kadulla ns pingviinejä vastaan. Liekö hyviä vai pahoja?

Meillä päin en ole mihinkään erikoiseen porukkaan törmännyt. Mutta voin kuvitella pingviinien marssivan kadulla.

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.