Hesari-kiitti-mulle-riitti/#

Mailis Janatuinen kuvailee tuntojaan Hesarista.

https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/hesari-kiitti-mulle-riitti/?fbclid=IwAR0OK2o-Os2U-JJs8p8I1wjm9SmGDbHCKwZAGENOkfbhGepjBrOOYcgRFhk#.YKtw98t7NMc.facebook

2 tykkäystä

“Puhelun loputtua jatkoin itkemistä vielä hyvän tovin. Itkin sitä, että Jeesusta, rakasta Vapahtajaani, saa pilkata tuolla tavalla julkisesti Suomessa. Muiden tunteita täällä varotaan loukkaamasta, mutta meidän kristittyjen pyhimpiä arvoja saa näköjään jokainen toimittaja loukata niin törkeästi kuin ikinä vain keksii. Ja sitäkin minä itkin, etteivät seuraukset voi jäädä tulematta. Suomi menettää viimeisenkin Jumalan siunauksen, joka vielä lepää tämän maan yllä. Ja miten käy silloin sukuni rakkaitten lasten ja nuorten?”

Niin, on kansanryhmä, jota saa vapaasti loukata, jopa maan suurimmassa päivälehdessä.

Mailis Janatuinen puhuu täyttä asiaa. Allekirjoitan kaikki hänen luonnehdintansa HS:n sisällöstä ja tavasta kuvata maailmaa ja opettaa lukijoilleen “oikein ajattelemista”. Monta kymmentä vuotta tuota lehteä tilasin ja luin, muinoin sen kulttuurisivujen kritiikit ja reportaasit olivat viikonloppuaamujeni ilo. Mutta jo jjokunen vuosi sitten lopetin kestotilaukseni. Muitakin lehtiä, uutissaitteja ja blogeja löytyy netistä, ihan ilmaiseksi vieläpä. Miksi maksaa propagandasta ja loukkauksista?

2 tykkäystä

Minäkin olen tilannut varmaan yli 30 vuotta, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana vain pari kertaa lyhyeksi aikaa. Olen täysin tympääntynyt lehden linjaan. Verkkoversion ilmaisartikkeleita luen välillä. Rahaa en aio hesarille syytää yhtään.

2 tykkäystä

Näin asiakaspalvelutyötä elämässäni tehneenä kummastelen kyllä Janatuisen toimintaa tässä asiassa. Informaation kulku ja päivittyminen eri kanaviin vie sen verran aikaa nykypäivänäkin, että se ettei lehteä seuraavana päivänäkään saa enää postiluukusta tipahtaa, on täysin kohtuuton vaatimus. Sitten kun jälkimmäinen, asiattoman rajoilla jo itsessään liikkuva yhteydenotto johtaa asiakaspalvelijan soittoon, aletaan huutaa täyttä kurkkua asiaan täysin mitenkään liittymättömälle puhelinpalveluhenkilölle, joka tekee vain työtään. Hän ei pysty tekemään tällaiselle purkaukselle mitään muuta kuin referoimaan sen sisältöä johonkin aspan käytössä olevaan palautekanavaan, eikä ole millään tavalla vastuussa lehden toimituksellisesta linjasta. Silti hän joutuu luultavasti pitämään ylimääräisen tauon ennen kuin pystyy keskittymään seuraavaan asiakkaaseen, ehkä myös käymään tilannetta läpi tiiminsä vastuuhenkilön kanssa - asiakkaan huudon kohteeksi joutuminen on nimittäin todella stressaava ja adrenaliinitasoa nostava tilanne, joka tärisyttää hyvän aikaa jälkeenpäinkin, vaikka puhelimen takana oleva asiakas ei fyysistä uhkaa aiheutakaan.

Oikeampi osoite lehden linjaa koskevalle palautteelle olisi ollut jutun kirjoittanut toimittaja. Hänelle kohdistuneena itkuraivopurkaus olisi sentään osunut oikeaan osoitteeseen, vaikka olisi silti ollut asiaton ja huonoa käytöstä. Nyt kaikki kaatui syyttömän osapuolen päälle, ja silti Janatuinen pitää toimintaansa niin hyväksyttävänä tai ainakin ymmärrettävänä, että kirjoittaa siitä blogikirjoituksen kohtuuisoon mediaan. En kertakaikkiaan käsitä. Toivottavasti tällainen purkaus ei ole kokonaan myrkyttänyt asiakaspalvelijaa kristinuskoa vastaan.

7 tykkäystä

Hesarille riittää ennen klo 17:ta tehdyt ilmoitukset esim. keskeytyksestä tai osoitteen muutoksesta. Seuraavana aamuna jo voimassa. Harrastin tätä ennen paljon.

3 tykkäystä

Hyvä näkökulma.
Tosin mietin että mahtoiko se työntekijä siitä hirveästi ottaa itseensä koska Janatuinen kertoi siitä että kyseinen henkilö pahoitteli ja lupasi viedä asian eteenpäin. Eli ehkä tilanne ei ollut niin kiihkeä sittenkään? Tai loukkaava.

Mutta arvostan sitä silti että tuot asiakaspalvelun kokemukset tässä esiin. Itse aloin suhtautua esim myyjiin ja tarjoilijoihin jne toisin kun kuulin läheiseltä ihmiseltä mitä törkyä ns fiksuilta ihmisiltä saa noissa ammateissa joissa tehdään kovaa työtä pienellä palkalla.

HS on osa suomalaista ongelmaa jossa ei ole riittävästi vaihtoehtoja. On aika hassua että joillekin ottaa noin koville joku lehti. Itse olen lukenut sitä hyvin vähän vuosikymmeniin.
Melko yliampuva kirjoitus Janatuiselta mutta kertoo tietysti tavallaan nykyajasta Suomessa paljon.

3 tykkäystä

Mitä muutakaan asiakaspalvelija voi räyhäävälle asiakkaalle tehdä? Kaikki firmat eivät hyväksy sitä mahdollisuutta, että esim. sanoisi asiakkaalle että suljen puhelun jos et lopeta huutamista. Ei silloin voi muuta kuin kuunnella, esittää rauhallisia pahoitteluja ja luvata hoitaa asiaa. Ammattilaisella oma äänensävy pysyy täysin kontrollissa koko ajan, mutta puhelun jälkeen voi silti istua vartin lähimmässä vessassa tärisemässä ennen kuin pystyy jatkamaan työtään.

3 tykkäystä

Ei ollenkaan hassua, jos ajatellaan että kyseessä on maan suurin päivälehti, mikä on monelle juuri se syy tilata ja lukea juuri kyseistä aviisia. Johtava markkina-asema edellyttäisi tuolta, liki valtiolliseen tahoon rinnastettavalta tiedottajalta, edes jonkinlaista tasapuolisuutta tai edes juttuja useammalta näkökannalta.

Jos ajatus on, että tulkitaan toisen sanomisia hyvin päin, niin silloin Mailis Janatuisen “puhkesin itkuun ja huusin täysillä” on tulkittavissa suuren surun ilmaisuksi ei raivoamiseksi. Kyllä minä voin ymmärtää Mailis Janatuisen reaktion: joskus kamelin selkä katkeaa, kun jotain ehkä tiedostamattomasti harmillinen asia on vaikuttanut kauan ja sitten tulee vastaan jokin lisäyksityiskohta. Ei tarkoita tietenkään sitä, että kyseessä olisi oivallinen toimintapa; mutta en ollut paikalla, joten millä eväillä tuomitsisin? (edit:) Ja ymmärtämisessä voi auttaa, jos pitää oletettavana, että Mailis Janatuinen ei tuollaista palautetyötä ole tehnyt, eikä siten ehkä ole ajatellut asiaa samalla tavalla kuin vastaavaa puhelintyötä joskus tehnyt.

Huolet kuten “toivottavasti tällainen purkaus ei ole kokonaan myrkyttänyt asiakaspalvelijaa kristinuskoa vastaan”, ovat turhia. Jos joku on valmis vastaamaan Jumalan kutsuun, ei siinä yksi hysteerinen puhelinsoitto paina mitään, ei varsinkaan jos syynä oli uuden rakkauden kohteen pilkasta johtunut kärsimys. Mistä sitä paitsi voi tietää, ettei asiakaspalvelija olisi uskova; onhan Sanomalla varmaan töissä heitäkin.

6 tykkäystä

Mielenkiintoista tässä on myös tuo seurauksilla uhkailu:" Ja sitäkin minä itkin, etteivät seuraukset voi jäädä tulematta. Suomi menettää viimeisenkin Jumalan siunauksen, joka vielä lepää tämän maan yllä. Ja miten käy silloin sukuni rakkaitten lasten ja nuorten?"

Ei tuo ole uhkailua, ellei pidä kaikkea ennustamista uhkailuna. Siinä käy aina huonosti, kun kansa luopuu Jumalasta.

7 tykkäystä

Tulkintaan vaikuttavat kuitenkin myös mainitut aiemmat viestit, joiden sävyssä on luettavissa muutakin kuin surua.

Niinhän se katkeaa. Mutta sellaisessa tilanteessa ihminen on yleensä pahoillaan ja nolostunut tapahtuneesta jälkikäteen. Tässä ei sellaista ole havaittavissa. Janatuinen kirjoittaa episodista omalla nimellään ja julkisesti, ilman mitään vihjettä siitä että pitäisi omaa menettelyään mitenkään moitittavana. Mielestäni julkisesti julkaistuja tarinoita saa myös julkisesti analysoida sen suhteen, onko niissä toimittu oikein vai väärin.

Tätä sopii toivoa. Tilanne on kyllä omiaan aiheuttamaan negatiivista suhtautumista, jos ennestään positiivisia kokemuksia ei ole.

Tämä pointti oli minulla mielessäni myös ja kun kysyin miehen mielipidettä postauksesta, niin hän nosti sen myös esiin. En usko tällaisiin kollektiivisiin tuomioihin Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeisenä aikana, joten tällainen huoli on mielestäni teologisesti virheellistä. Se kuitenkin selittää voimakkaan reaktion asiassa.

“Uhkailu” on sinulta jännä sanavalinta - yleensähän uhkailulla tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilö ilmoittaa itse tekevänsä jotain pahaa. Sitähän Janatuinen ei tässä tee, hän ei Jumalan siunauksen mahdollista katoamista itse voi saada aikaan. Olisiko varoitus parempi sana?

4 tykkäystä

Hassu on siis koko asetelma. Meillä pitäisi olla kilpailukykyisiä lehtiä enemmän. Jos joku ei miellytä, pitää valita vaihtoehto. Ehkä sitä ei tunnu olevan.
Kyllä kristinusko muuten huonosti tunnetaan ja arvostus on vähentynyt täällä maaseudullakin. Mutta ehkä kehitys ei ole niin pitkällä kuin Hesassa.

Aamulehti oli aikoinaan ihan Ok lehti. Lapsena luin Turun sanomia myös ahkerasti.
Nykyajan nuoret eivät taida lukea mitään lehtiä. Surffaavat uutisotsikot. Jos niitäkään

1 tykkäys

Epätervettä lihallista menneestä maailmasta kiinni pitämistä. Joskus dinosaurusten nuoruudessa valtamedia on voinut olla suunnilleen sopisoinnussa konservatiivisen kristinuskon kanssa, ja vieläkin koetaan järkytyksenä kun huomataan, ettei asia enää ole niin.

3 tykkäystä

Kiitos uudesta lempinimestä!
:sauropod:

1 tykkäys

Leena Proxy Huima kutsui itseään joskus dinosaurukseksi. Hän oli käynyt Hesarin toimittajakoulun ja toimi lehdessä toimittajana aikoinaan. Silloin Hesari olikin vähän toisenlainen. Muutos on tapahtunut parin kolmen vuosikymmen aikana, minäkin olen sen huomannut ja siksi minulla alkaa vähän väliä keittää sitä lukiessani. Saan nimittäin aina kaikki viikon vanhat lehdet 93-vuotiaalta äidiltäni ja selailen ne nopeasti läpi.

2 tykkäystä

Elekää hyvät immeiset kiusatko ihteenne mokomalla lehen läpykällä!

Käärepaperia saa halvemmalla ja vessassakin on mukavampi joku embo tahi Lambi …

Muutenkin, miksi pitää olla joku valtakunnan päämedia? Suomea riittää muuallakin ja joka paikassa on omat vahvuutensa ja omat nurkkakuntansa myös.

Ihan kiva Hesassa kyllä käydä on. Ateneum on hieno yms. Junalla pääsee sinne ja pois.
Mutta Suomen historiallinen pääkaupunkihan on Turku, kaunein vanha kaupunki Rauma, kotoisin tunnelma on Tampereella, paras nanotiede Jyväskylässä, teknologia Oulussa ja parhaat papit sekä ort että lut tehdään Joensuussa!

Ja kaikki tieto sekä kohta kai elämäkin on netissä. Halleluja! Hesari on last siisonii.

2 tykkäystä

Hesarissa ei kiinnosta muu kuin Helsingin ja lähialueen paikallisuutiset ja niitä ei voi lukea juuri muualta paitsi parista ilmaisjakelulehdestä, joita meidän laatikkoon ei kuitenkaan tule mainoskiellon takia. Kyseessä ei mielestäni ole mikään valtakunnan ykköslehti, vaan paikallislehti. Tilaisin Uuden Suomen, jos sellainen vielä olisi olemassa. Maaseudun tulevaisuuttakin olen kuullut monen kehuvan.

En kuitenkaan enää ole halukas tilaamaan minkäänlaista paperilehteä roskan takia ja kyllästyin jatkuvaan lehtien kääntämisen mökille ja takaisin, jota harrastin kymmenisen vuotta. Hesarin kun saa käännettyä lyhimmillään kolmeksi päiväksi toiseen osoitteeseen edellisenä päivänä netissä ilmoittamalla. Verkkolehti tai näköislehti on tätä päivää. Käytännössä uutisia saa riittävästi luettua ilmaiseksi Hesarin sovelluksella tai Ylen uutisista, joten en ole kiinnostunut maksamaan edes verkkoversiosta. Juuri lehden paskan asenteen takia, vaikka välillä jotain uutisia lukisinkin en ole halukas maksamaan siitä mitään.

Kyllähän uutisia saa luettua vaikka mistä, mutta sanomalehtihän on ihan eri juttu. Uutinen on detalji, sanomalehti kokonaisuus.
Meillä luetaan Aamulehteä ihan oikeana, paperisena sanomalehtenä.
Kyllä kännykästä sitten lisäksi digi Hesarikin löytyy - milloin ilmaisena, milloin maksullisena tarjouksena. Tyytyväisiä ollaan…

Sikamessias oli kyllä täysin aiheeseen liittyvä eikä mitenkään epäasiallinen kuvitus.

1 tykkäys